آتش بیکاری در دامان خانواده های لرستانی

تورم افسار گسیخته و بیکاری مفرط، آتشی است که کیان خانواده ها را تهدید می کند.

خبرگزاری شبستان_ لرستان، این روزها دیگر گرانی ها صدا ندارد، فقط درد به همراه خود می آورد، درد بیکاری و درد تورم در کنار هم می تواند کیان بسیاری از خانواده ها را تهدید و عامل برای تقویت آسیب های اجتماعی باشد.

 

قیمت کالای مورد نیاز و اساسی مردم آهسته و بی صدا روزانه افزایش می یابد و در این بین هر روز توان خرید مردم کمتر و سفره فقرا و نیازمندان جمع و جمع تر می شود.

 

روزی در خاطرات مادربزرگ ها گفته می شد، برنج از کالای نایاب بوده و این کالای لوکس و یژه مهمانی ها و سفره های رنگین شب عید و شب یلدا بوده است، این روزها با قیمت عجیب برنج ایرانی برای بسیاری از خانواده ها این کالای اساسی در کنار بسیاری دیگر از اقلام مورد نیاز زندگی، به کالایی لوکس و ویژه مهمان تبدیل شده است.

 

در کنار تورم هایی که روزافزون است و اراده ای برای کنترل آن در عمل دیده نمی شود، در استان لرستان معضلی بزرگتر به نام بیکاری گریبان گیر خانواده ها شده است، مردم این استان محروم مانده، سالهاست از درد بیکاری برخود می پیچند و برای التیام این درد ضمادی وجود ندارد.

 

مردم استان لرستان بویژه در شهرستان خرم آباد تنها با دومعضل بیکاری و تورم به عنوان دوغول بزرگ زندگی مواجه نیستند، که مسکن و گرانی عجیب مسکن در استان را می تواند سومین غول در جنگ با مردم محروم استان لرستان بویژه در شهرستان خرم آباد نامید.

 

تعطیلی اندک صنایع استان، چنبره زدن برخی طوایف بر پست های اداری و دخالت آشکار نمایندگان طوایف در جذب شاغلان در ادارت، نمایندگانی که به عنوان نماینده مردم راهی مجلس می شوند و فقط برای جذب آرا از بیکاری مردم دم می زنند و در واقع بیکاری به دستاویزی برای بالا کشیدن خود و اقوام و بیکاران طایفه اشان تبدیل شده است مهم ترین عوامل بیکاری در استان لرستان است.

 

طبق آماری که چشم ها گواه آن است، هر روز برآمار فلاکت در استان لرستان افزوده می شود و کمک به رفع مشکلات مردم این استان نیازمند برنامه ریزی جدی و عزمی قاطع از طرف مدیران و مسئولان ارشد استانی و کشوری است.

 

فقر و بیکاری دو تیری است که کیان خانواده ها را نشانه گرفته است و خانواده های بسیاری به دلیل این دو معضل بزرگ یا درگیر مساله اعتیاد می شود و یا درگیر آسیب های اجتماعی و در هر دو صورت شاهد تقویت پدیده طلاق هستیم.

 

محرومیت و رخ بیکاری شایسته مردم لرستان نیست

نمای نده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: شایسته نیست لرستان، نرخ بیکاری بالا و محرومیت، داشته باشد.

 

مرتضی محمودوند در سخنانی، اظهار داشت: تلاش‌های خود را برای ارتقای بودجه‌ دانشگاه لرستان به‌عنوان دانشگاه مادر استان بکار خواهم برد.

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه دکتر نظری، یک نیروی انقلابی، دلسوز و توانمند است و ما این آمادگی را داریم که در حوزه اختیارات مجلس، براساس تحلیل‌های دقیق آماری، مطالبه‌گری کنیم که بودجه دانشگاه لرستان، برای سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کند.

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: مردم لرستان همواره مردمی ولایت‌مدار و مدافع نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هستند و شایسته نیست که استان، نرخ بیکاری بالا و محرومیت، داشته باشد.

 

محمودوند اضافه کرد: در بحث افزایش بودجه‌های استان کمتر برخوردار لرستان، اقدامات خوبی توسط مجلس صورت گرفته است اما ما باید تلاش‌ها را افزایش بدهیم.

 

نماینده مردم در خرم آباد، ادامه داد: ما باید با رویکرد مقایسه بودجه‌های دانشگاه‌های استان با دانشگاه‌های استان‌های همجوار براساس آمارهای دقیق، تلاش کنیم در سطح کلان و نظام بودجه‌ریزی، موضوع زیرساخت‌های دانشگاهی لرستان، گسترش و ارتقاء پیدا کنند.

 

مدیران ضعیف عامل بیکاری در لرستان است

 

ویسکرمی با بیان اینکه بیکاری عمده مشکل فرا روی مردم لرستان است، گفت: مدیران ضعیف از مهم ترین عامل بیکاری در استان لرستان هستند.

 

« مهرداد ویسکرمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: بیکاری به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی امروز عمده مشکل فرا روی مردم استان لرستان است.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به وجود استعدادها و ظرفیت های بومی، افزود: باید از ظرفیت های بومی برای تقویت تولید و اشتغال بهره گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: نمایندگان مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی به دنبال هم افزایی و تقویت فرصت های اشتغال در استان هستند.

 

 ویسکرمی با بیان اینکه نمایندگان استان در حوزه های علمی وفرهنگی متمرکز شده اند، افزود: عمده ترین دغدغه نمایندگان مردم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی ایجاد اشتغال است.

 

وی با تقدیر از تلاش مدیران فعال استان، ابراز کرد: مدیریت جهادی مهم ترین راه رفع معضل بیکاری و تلاش برای تقویت اشتغال در استان است.

 

ویسکرمی با بیان اینکه لرستان با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مختلف نباید این وضعیت اشتغال و بیکاری آن باشد، ابراز کرد: باید از ظرفیت های چون کشاورزی،  کشت گلخانه ای و .... برای تقویت اشتغال در استان بهره گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه بالای چهار هزار نفر جوان بیکار تحصیل کرده در حوزه کشاورزی در استان داریم، افزوذ: می‌توان با ایجاد گلخانه و سرمایه گذاری، زمینه ایجاد اشتغال برای این تحصیل کرده‌های بیکار حوزه کشاورزی فراهم شود.

 

ویسکرمی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت های سرمایه گذاری، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای انقلابی برای سرمایه گذاری در لرستان ضروری است.

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای انقلابی برای سرمایه گذاری در لرستان، بیان داشت: در این راستا رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

 

 ویسکرمی با تاکید بر اینکه ما باید به فکر جذب سرمایه گذار باشیم، افزود: تلاش ما بر این است که به واحدهایی که به دلیل نداشتن سرمایه، اسیر بانک‌ها شده‌اند، تسهیلات کم بهره اختصاص داده شود.

کد خبر 1144476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha