فعالیت‌های مسجدمحورِ فرهنگی و هنری در همه جوامع قابل استفاده است

امیرنیا با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در توسعه و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، گفت: اگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مسجدمحور دنبال شود نه فقط جامعه ایرانی بلکه جامعه بین‌الملل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«اصغر امیرنیا» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد بهترین پایگاه برای توسعه و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی است، اظهار کرد: ضرورت دارد که با برنامه ریزی به دنبال شناساندن ظرفیت های فعال مساجد باشیم.

 

سرپرست سابق معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کارکردهای مساجد در صدر اسلام بیان کرد: با نگاه به مساجد صدر اسلام متوجه می شویم که مساجد در دوران نبی مکرم اسلام(ص) در همه امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی نقش تاثیرگذاری داشته اند و نگاه پیامبر(ص) به مسجد نگاه ذوابعاد بود و امام خمینی(ره) نیز به مساجد چنین نگاهی داشتند و مسجد را پایگاه انقلاب می دانستند و دیدیم که انقلاب اسلامی ما نیز برخاسته از مسجد بود.

 

امیرنیا با بیان اینکه مسجد مکان مقدسی برای دفاع از ارزش‌ها، مبانی دینی و اعتقادی است، افزود: در عصر کنونی مساجد علاوه بر کارکرد عبادی باید نقش خود را در ابعاد مختلف ظلم ستیزی نشان دهند و پایگاهی برای عدالت خواهی و مبارزه با فساد باشند.

 

وی اضافه کرد: در طول تاریخ مبارزه‌های فرهنگی و سیاسی، بیدارگری‌ها و حرکت‌های اصطلاحی از مساجد انجام می شده است که در تکاپوی نظام ارزشی دینی بسیار مؤثر بوده‌اند. در زمان کنونی هم ما باید تلاش کنیم کارکرد مسجد را تقویت نماییم به این معنی که مساجد هم محل عبادت باشند و با امکانات بهتر و شرایط مناسب تر عبادات و فرایض در آن انجام شود و هم اینکه با تقویت ارتباطات مردمی در آن، زمینه حل و فصل برخی مشکلات در جامعه از این طریق فراهم شود.

 

سرپرست سابق معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت مساجد برای انجام فعالیت های قرآنی، گفت: بنا بر تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند: مرکز انس، فراگیری، آموزش قرآن کریم باید مسجد باشد، و قرآن و مسجد از هم جدایی ناپذیرند؛ باید از ظرفیت مساجد پیش از پیش برای انجام فعالیت های قرآنی بهره برداری کرد.

 

امیرنیا بر لزوم سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای انس کودکان و نوجوانان برای انس با مسجد تاکید و تصریح کرد: ضرورت دارد که فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی در مساجد انجام شود و برنامه ریزی های انجام شده فرهنگی و هنری در مساجد نیز با محورهای اعتقادی و ارزشی باشد، چراکه اگر آموزه های دینی خود را با زبان هنر عرضه کنیم نه تنها در داخل کشور بلکه برای دیگر جوامع اسلامی و غیراسلامی نیز قابلیت استفاده دارد.

کد خبر 1145979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha