اعمال شب و روز ۱۳رجب/ ماه رجب ماه استغفار به درگاه خدا است

ماه رجب ماه استغفار است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مي‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت بسیار ریخته مي ‏شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شب سیزدهم ماه رجب ، اولین شب از لیلای وایام بیض و شب مناجات با پروردگار جلیل عظیم است، این شب به عنوان شب مناجات موسی بن عمران با معبود خویش است وشبی که در فردای آن خداوند بزرگ نشانه بزرگتر خود را آشکار ساخت وخبر بزرگ را به اختبار گذاشت .

همچنین شب ولادت امیر مومنان علی (ع)  وشبی که مراقبت تمام وکمال را می‌طلبد و نمازی در آن خوانده می‌شود شب 13رجب است، اگر کسی این نماز را بگزارد به فضیلت این عبادت می‌رسد و آن همه عطایایی که برای نماز و روزه واحیا وعبادات سه ماه رجب و شعبان وماه رمضان در نظر گرفته شد به دست می‌آید.

 

امید است دراین شب بزرگ توفیق عبادت این شب‌ها حاصل شود وهرگونه بیماری وکسالت و اشتغالات دنیایی را را دور کنیم، نماز شب 13رجب از حضرت رسول(ص)  به این شکل روایت شده است که فرمودند: " هر که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز بگذارد به این ترتیب که در رکعت اول سوره‌های حمد والعادیات را یکبار و در رکعت دوم سوره‌های حمد و تکاثر را یکبار ودیگر رکعات را به اینگونه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد واگر مورد عاق والدین هم باشد ، خداوند از او راضی می‌شود وفرشتگان نکیر ومنکر به او نزدیک نشده واو را نمی‌ترسانند وبه سرعت برق از صراط می‌گذرد ونامه‌اش را به دست راستش می‌دهند ومیزانش سنگین می‌شود ودر بهشت فردوس هزار شهر به او داده می‌شود."

شب نيمه ماه رجب، شب شريفى است و در آن انجام چند عمل ذکر شده است:

1- غسل

2- احياء آن شب به عبادت.

3- زيارت امام حسين عليه السلام . (اگر از نزديک ميسر نشد از دور زيارت شود )

4- شش رکعت نماز که در شب سيزدهم ذکر شد.

5- اقامه سى رکعت نماز که در هر رکعت حمد و ده مرتبه سوره توحيد قرائت شود. اين نماز را سيد بن طاووس از حضرت رسول اکرم صَلَّى اللهِ عليه و آله نقل کرده است که فضيلت بسيار دارد.

6- دوازده رکعت نماز که هر دو رکعت به يک سلام ختم ميشود که در هر رکعت هر يک از سورههاي حمد، توحيد، فلق، ناس، آية الکرسى و قَدْر چهار مرتبه قرائت شود. و بعد از سلام چهار مرتبه گفته شود: "اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَيْئا وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دُونِه وَلِيّا". و پس از اتمام نماز، اقامه کننده آن، هر حاجتي که دارد را از خداوند متعال درخواست کند. اين نماز را سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السلام روايت کرده است.

لازم به ذکر است شيخ در مصباح ذکر کرده که داود بن سرحان از حضرت صادق عليه السلام روايت کرده که ايشان فرمود: در شب نيمه رجب دوازده رکعت نماز اقامه کنيد که در هر رکعت حمد و سوره يکبار تلاوت شود و پس از اتمام نماز، سوره‌هاي حمد و معوذتين و سوره اخلاص و آية الکرسى را چهار مرتبه تلاوت مي‌کنيد و سپس ذکر «سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ » چهار مرتبه گفته شود . پس از آن ذکر «اَللهُ اَللهُ رَبّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَيْئا وَ ما شاَّءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ» گفته شود.

روز13رجب نیز فضیلت‌های بسیاری دارد، اول روز از "ایام البیض" است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر كسى قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر قول مشهور بعد از سى سال از عام الفیل ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السلام در میان كعبه مُعَظَّمه واقع شده است .

از حضرت صادق علیه السلام روایت است كه حضرت رسول صلي الله علیه و آله فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مي‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مي‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

در کتاب مفاتیح الجنان دربارۀ این روز سیزدهم چنین آمده است:
آگاه باش که در هر یک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم مستحب است دو رکعت نماز بگزارند به این صورت که: در هر رکعت پس از سوره «حمد»، سوره‌های «یس» و «تَبارَکَ الْمُلک» و «توحید» را بخوانند.

شب چهاردهم و پانزدهم: چهار رکعت با همان کیفیت شب سیزدهم و با دو سلام و در شب پانزدهم 6 رکعت با سه سلام و به همین صورت.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است: هر که چنین کند تمام فضیلت این سه ماه را دریابد و همه گناهانش جز شرک آمرزیده شود.

روز سیزدهم اوّل «ایام البیض» است و برای روزه این روز و روز چهاردهم و پانزدهم، ثواب بسیاری وارد شده؛ و اگر کسی بخواهد «عمل اُمّ‌داود» را به‌جا آورد، باید این روز را روزه بدارد.

کد خبر 1148574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha