ضعیف شدن تربیت دینی در جامعه/ ضرورت حضور بیش از پیش طلاب در عرصه های اجتماعی

مدیر مدرسه علمیه خواهران شهربابک با تأکید بر ضرورت حضور بیش از پیش طلاب در اجتماع و همکاری مسئولین برای حضور این قشر در عرصه های مختلف و مراکز علمی و فرهنگی؛ این حضور را منجر به ایفای بهتر رسالت حوزه دانست و تأکید کرد: رسالت اولیه طلبه ها تبلیغ است.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

 

« پدیده‌ی خواهران طلبه خیلی پدیده‌ی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه‌ی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود. ببینید نگاه دنیای مادی نسبت به پدیده‌ی زن و جنس زن چه نگاه بدی است، چه نگاه تحقیرآمیزی است، چه نگاه منحرفانه‌ای است. حضور دانشمندان اسلامی زن در عرصه‌های مختلف -  مثل حضور دانشمندان فرزانه و فهمیده‌ی دانشگاهی زن که متدین و متشرع هستند - اثرات بسیار عظیمی را در دنیا می گذارد؛ برای انقلاب آبروست. بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهائی درس‌خواندن بانوان ، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست - ممکن است عده‌ای علاقه‌اش را داشته باشند، استعدادش را داشته باشند، وقتش را داشته باشند، عده‌ای هم نه - آشنائی با معارف اسلامی و قرآنی است که میتواند برای خود آنها و برای دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.(مقام معظم رهبری ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)

 

 

نگاه اسلام به علم آموزی بانوان همواره نگاهی جانبدارانه بوده تا آنجا که قیدهای مختلف را از آن برداشته و با تعبیر «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه» مواضع خود را با شفافیت هر چه تمام اعلام کرده و به گفته صاحبنطران؛ دفاعیات اسلام از تحصیلات و آموزش زنان در مقایسه با سایر مکاتب فکری، فلسفی و دینی جهان بی نظیر است.

 

 

در میان علوم مختلف که به تناسب علاقه، نیاز و گاه ضرورت های موجود فردی و اجتماعی که بانوان می توانند رشته خاصی را دنبال کنند اما به نظر می رسد فراگیری علوم دینی چه از حیث اطلاع و افزایش آگاهی های یک زن مسلمان و چه از حیث نقشی که به عنوان مادر خانواده دارند، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است زیرا سعادت و شقاوت خانواده ارتباط مستقیمی با نوع بینش، نگرش و عملکرد مادر در خانواده دارد.

 

 

تأسیس حوزه های علمیه خواهران و رشد روز افزون بانوان طلبه و اثرگذاری آنان در جامعه، حقیقتاً پدیده ای غیرقابل انکار است؛ امروز بسیاری از دانش آموزختگان حوزه علمیه خواهران پاسخگوی نیازهای فکری، علمی و... زنان جامعه هستند با این وجود هنوز هم خلأهای زیادی در این باره وجود دارد.

 

 

مرضیه انصاریان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه حوزه های علمیه خواهران که از آن به عنوان یک پدیده یاد کردند؛ افزود: برای تأسیس و فعالیت مدرسه علمیه خواهران الزهراءسلام الله علیها شهربابک تلاش زیادی شد و ما در سال های اخیر  از این نهال به ثمر نشسته بهره برداری می کنیم.

 

 


مدیرمدرسه علمیه خواهران الزهرا شهربابک با بیان اینکه این مدرسه در سال ۱۳۷۷ تأسیس شده و تا کنون ۲۰۰ نفر دانش آموخته در سطح ۲ داشته است؛ افزود: ساختمان آموزشی در سه طبقه در سال ۹۴ به بهره برداری رسیده است.

 

 

در هفت سال متمادی رتبه برتر فرهنگی را در استان کسب کرده است؛ گفت: در زمینه پژوهشی نیز در استان حرف برای گفتن داریم‌ و امسال در همایش بین المللی «بانوی مهر» خانم محمودی از مدرسه علمیه شهربابک رتبه برتر را کسب کرد.

 

 

وی به کسب رتبه های برتر کشوری و استانی در زمینه پژوهش و کسب رتبه در برگزاری نشست های پژوهشی و رتبه برتر مهارت تدریس در کشور در سال ۹۷ هم اشاره و بیان کرد: در ایام کرونا هم هیچ خللی به فعالیت های ما وارد نشد بلکه دست ما را باز کرد و بهتر ارائه خدمات دادیم و در حال حاضر هم هر هفته نشست اخلاقی و مهارت خانوادگی به صورت حضوری برگزار می شود.

 

 

انصاریان تعداد دانش آموختگان این مدرسه را ۲۰۰ نفر با مدرک سطح ۲ اعلام و بیان کرد: ۵۰ مبلغه هم در سطح شهرستان فعالیت می کنند البته برای راه اندازی سطح سه نیز اشتیاق زیادی وجود دارد اما زیرساخت های آن آماده نیست از جمله تأمین استاد که حتماً باید مدرک دکتری داشته باشند.

 

 

وی ادامه داد: این مدرسه در مباحث فرهنگی و پژوهشی سرآمد بوده اما از نظر علمی در سطح متوسط است و بهتر هم می تواند باشد البته انگیزه طلبه ها باید قوی شود هر چند مبلغه های فعال سطح شهر عملکرد تقریباً خوبی داشتند و توان پاسخگویی دارد و جا برای کار بیشتر دارد.

 

 

مدیر مدرسه علمیه خواهران شهربابک با تأکید بر ضرورت حضور بیش از پیش طلاب در اجتماع و همکاری مسئولین برای حضور این قشر در عرصه های مختلف و مراکز علمی و فرهنگی؛ این حضور را منجر به ایفای بهتر رسالت حوزه دانست و تأکید کرد: رسالت اولیه طلبه ها تبلیغ است.

 

 

وی جَو و فضایی که طلبه در آن قرار می گیرد را نیز مهم خواند و از این روز به عدم احساس امنیت شغلی از سوی طلاب در شرایط کنونی اشاره و اظهار کرد: در این باره نسبت به طلاب کم توجهی شده و زمینه اشتغال ایشان در عرصه هایی که حقیقتاً می توانند حضور داشته باشند، فراهم نشده است.

 

 

انصاریان ادامه داد: به همین دلایل گرایش به طلبگی کم شده در حالیکه طلبه فرهیخته کارهای زیادی می تواند انجام بدهد.

 

 

وی ضعیف شدن تربیت دینی در جامعه را هم مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: امروز تربیت دینی در اولویت چندم {بیشتر} خانواده ها قرار دارد و خانواده حاضر است پول بدهد و خرج های گزاف برای اموری بپردازد که در آینده خیلی به کار نمی آید.

 

 

مدیر مدرسه علمیه خواهران شهربابک به وجود معضل مدرک گرایی در حوزه و دانشگاه اشاره و بیان کرد: هر چند در حوزه، مباحثه میان طلاب وجود دارد اما باز مدرک ارزش محسوب می شود.

 

 

وی افزود: خانواده از همان ابتدا روی شغل بچه و هر کاری که درآمد بیشتری داشته باشد تمرکز می کند و فرزند را به همان سمت سوق می دهد و هر کس قدرت مالی بیشتری دارد ارزشمندتر به نظر می آید و متأسفانه، سنجه ارزشی ما «علم» نیست.

 

 

 

انصاریان تأکید کرد: رسانه نیز به خوبی عمل نکرده و امروز  اقتضای جایگاه اجتماعی، تأمین مادیات است و رفاه اجتماعی زیاد شده و گویا افراد مسابقه قدرت مالی و به رخ کشیدن آن را دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1151825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha