لزوم تسریع در صدور مجوزهای مربوط به غذا و دارو

دارایی با تاکید بر لزوم تسریع در صدور مجوزها گفت: صدور مجوزهای مربوط به غذا و دارو باید آسان تر و سریع تر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو شب گذشته (شنبه 7 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این سازمان از پیشرو ترین سازمان ها در بارگذاری مجوزها و مدارک مربوط در سامانه درگاه ملی مجوزها بوده است، افزود: در 25 دی امسال، 80 کاربرگ را بارگذاری کردیم که بر می گردد به 126 مدرکی که تابستان بارگذاری کرده بودیم.

 

وی با بیان اینکه در رفت و برگشت هایی که بین ما و وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال انجام است بحث های خاصی بر روی آن ها انجام می شود که به نتیجه مطلوب برسد، افزود: مجوزهای سلامت حوزه کالای سلامت محور، مجوزهای خاصی است و با سلامت مردم، سر و کار دارد و خیلی ویژه و خاص باید آن ها را ببینیم و سخت گیری در آنها خیلی خوب است. آن چه که باید اتفاق بیفتد و تصحیح شود، سهولت، تسریع و سرعت بخشیدن به این فرآیند هاست.

 

دارایی با اشاره به اینکه برخی از کارها بر اساس قانون انجام می شود، گفت: کمیسیون هایی که اشاره شد کمیسیون های قانونی و از سال 1334 مصوب شده است و اصلاحات قانونی نیز بر روی آن تاکید کرده است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: خیلی از اقدامات ما در بررسی صلاحیت ها برای یک کسب و کار برمی گردد به این که مکان آن مشخص و فردی که می خواهد این شغل را بر عهده بگیرد احراز شود که ایا می تواند آن کالای سلامت را تولید کند و در اختیار مردم قرار دهد بنابراین برخی ارزیابی ها باید به صورت ویژه در این باره اتفاق بیفتد و این موضوع، فرآیند ها را پیچیده می کند اما پیچیدگی به معنی سخت گیری نیست بلکه کمک می کند این فرایند، بعد ها مشکلی را در خصوص تضمین سلامت برای مردم ما ایجاد نکند.

 

وی با اشاره به اینکه مجوزهایی را که برای ورود و ترخیص همه کالاهای ثبت محور می دهیم حدود 840 هزار قلم کالاست که به صورت سیستمی و تمام الکترونیک از طریق سامانه «تی تک» انجام می شود، گفت: 7400 شرکت کار خود را با این سامانه انجام می دهند. سامانه های مربوط به اخذ پروانه، مجوز ورود، تامین ارز، ترخیص و پخش فرآورده های سلامت، الکترونیکی انجام می شود و چیزی در سازمان غذا و دارو به صورت دستی انجام نمی شود. آیین نامه جدیدی در بهار امسال ابلاغ شد که لازم الاجرا است و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال اجرای آن هستند.

 

دارایی با اشاره به اینکه حدود 13 هزار داروخانه در سراسر کشور داریم و حدود 500 داروخانه مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد، افزود: با آیین نامه جدید، تعداد قابل توجهی داروخانه در سراسر کشور افزوده می شود. شکایت ها در زمینه صدور مجوزها بررسی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیر مبارزه با کرونا و مهار آن هستند، افزود: در کنار اقداماتی که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی انجام می دهیم کارهای دیگری را نیز باید انجام دهیم.

کد خبر 1151958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha