مطالبات گلستانی ها در سفر رئیس جمهور/ اشتغال، آب و پتروشیمی صدرنشین خواسته های نمایندگان مردم

رئیس جمهور قرار است در روزهای آینده نخستین سفر استانی اش به مقصد گلستان را انجام دهد، سفری که اگر مدیران و مسئولان استان کمی تدبیر کنند می تواند برای مردم نگارستان ایران اسلامی پرخیر و برکت باشد.

خبرگزاری شبستان- گرگان، گلستان قرار بود یکی از نخستین مقاصد سفرهای استانی رئیس جمهور سیزدهم باشد اما هر بار بنا به دلایلی مانند تداخل برنامه ها، شیوع کرونا و برخی حواشی این سفر به تعویق افتاد.

 

روز پنج شنبه هفته گذشته نیز اعلام شد دکتر رئیسی به همراه جمعی از معاونان و وزرا روز دوشنبه هفته جاری به گلستان سفر خواهد کرد که البته بار دیگر این سفر لغو شد و شنیده ها حاکی از این است که این سفر شاید در روزهای پایانی هفته انجام شود هرچند هنوز روابط عمومی استانداری گلستان اظهارنظری در این باره نکرده است.

 

قرار است سفر دولت مردمی به گلستان تا پایان امسال انجام شود، سفری که می تواند رهاورد خوبی برای مردن این استان داشته باشد؛ مردمی که همیشه و در سخت ترین شرایط پایبندی و وفاداری خود را به این نظام و انقلاب فریاد زده اند اما در خیلی موارد مورد کم توجهی و بی مهری قرار گرفته اند.

 

«سیدمحمد دهنوی» با استناد به گزارش های مرکز آمار ایران می گوید: ۷۰ درصد جمعیت ساکن در روستاهای استان آسیب پذیر هستند یا در معرض آسیب قرار دارند و برای رسیدن به پیشرفت و جهش باید به روستاها توجه ویژه کرد.

 

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری گلستان ادامه می دهد: این محرومیت ها سبب شده تا مردم گلستان بویژه در روستاها در استضعاف باشند و بهره کمتری را از منابع و امکانات ببرند.

 

به گفته وی، متوسط درآمد سرانه خانوار در کشور ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که در گلستان این شاخص ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزاز تومان است و گلستان رتبه ۲۹ کشور را دارد.

 

بنابراین رئیس جمهور قرار است مقصد بعدی سفرش را به استانی انجام دهد که درآمد سرانه مردمش ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است، کشاورزی و دامپروری اش همچنان سنتی است، صنعتی نیست و با مسائل زیست محیطی متعددی مانند خشکی خلیج گرگان، خشکسالی و غیره دست و پنجه نرم می کند.

 

مردم انتظار دارند در سفر دولت سیزدهم به گلستان به بخشی از مطالبات و خواسته های بحق آنان پاسخی درخور و شایسته داده شود. مردم این استان خسته از وعده های تکراری و بی فرجام برخی مسئولان هستند. نمونه اش امضای تفاهم نامه های ۲۰ هزار میلیاردتومانی در سفر دولت قبل به استان است که حتی یک درصد آن هم عملیاتی نشد. یا خلیج گرگان که در ۸ سال گذشته حتی یک کار عملی برای نجات آن انجام نشده است. احیای پنبه، اجرای طرح گردشگری آشوراده و بیمارستان های مختلفی که کلنگش به زمین خورده شد اما خبری از ساخت و تکمیل آنها نشده است گوشه ای از وعده های بر زمین مانده مسئولان دولت قبل به مردم گلستان است.

 

حالا در آستانه سفر رئیس جمهور سیزدهم به گلستان خیلی ها امیدوارند با توجه به منش و رویکرد دکتر رئیسی و دولت مردمی اش، بخشی از خواسته و نیازهای استان برطرف شود.

 

«رمضانعلی سنگدوینی» در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: گلستان جزو استان های کمتر برخوردار است و در سال هایی که استان های دیگر توانستند از منابع دولتی زیرساخت های خود را تامین کنند گلستان از قطار توسعه جا ماند.

 

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که سفر رئیس جمهور به استان، حضوری پرخیر و برکت برای مردم گلستان باشد و گفت: با وجود اینکه گلستان قطب تولیدات کشاورزی بوده و در جوار دریا و جنگل واقع شده اما جزو ۵ استان فقیر کشور بوده و درآمد سرانه مردمش نصف متوسط کشوری است.

 

وی گفت: سفر رئیس جمهور به استان باید سبب بهبود و رونق معیشت و اقتصاد مردم و هم چنین تامین بخشی از زیرساخت ها شود. یکی از مهمترین مسائل که جزو اولویت ها در سفر رئیس جمهور به شمار می رود حمایت از بخش کشاورزی است.

 

سنگدوینی ادامه داد: زهکشی اراضی اولویت دار که منجر به بهبود منابع آب و خاک و افزایش تولید خواهد شد در کنار توسعه صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و هم چنین ایجاد ارزش افزوده از دیگر مطالبات مهم ما در سفر دولت است تا زمینه اشتغال جوانان هم فراهم شود.

 

وی تعیین تکلیف پتروشیمی و کمک به اجرایی شدن آن را از دیگر مطالبات استان در سفر رئیس جمهور برشمرد و گفت: بیشتر از ۱۵ سال است که این پروژه شروع شده اما هنوز به انجام نرسیده، پروژه های مشابهی که همزمان در استان های دیگر آغاز شده بود سال هاست به بهره برداری رسیده است. امیدواریم در سفر دولت این پروژه تعیین تکلیف و مقدمات اجرای آن فراهم شود تا ضمن کمک به تولید در استان سبب اشتغال هزاران جوان گلستانی  شود.

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی موضوع تامین آب شرب و کشاورزی را از دیگر خواسته های مهم در استان عنوان کرد و گفت: تکمیل پروژه های نیمه تمام مانند سد نرماب جزو خواسته های ماست. بیشتر از ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی این سد می گذرد اما هنوز تکمیل نشده در حالیکه بهره برداری از آن می تواند آب شرب حدود ۵۵۰ هزار نفر و چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تامین کند.

 

وی افزود: تعداد زیادی از روستاها و شهرهای استان از جمله گرگان با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و هنوز هم در مرکز استان با قطعی آب مواجه هستیم و دولت باید چاره ای بیندیشد تا این مشکلات کمتر شود در غیر اینصورت سال آینده مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

 

«رضا آریانپور» هم در این باره اظهارکرد: توسعه شبکه ریلی، تامین آب شرب، شیرین سازی آب دریا، تکمیل سدهای ناتمام مانند نرماب، توسعه شهرک های صنعتی و غیره جزو موارد اولویت دار برای طرح در سفر رئیس جمهور است.

 

نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مطالبات مجمع نمایندگان تامین زیرساخت های منطقه آزاد اینچه برون است تا مردم این استان از عواید آن برخوردار شوند. زیرساخت هایی مانند آب و برق از ملزومات است و باید اعتبار ویژه ای برای آنها اندیشیده شود.

 

وی تکمیل بیمارستان های ناتمام، تامین اعتبار برای اجرای طرح های روستایی، اجرای پروژه های بخش آزادراهی و بزرگراهی، رفع مشکل فرودگاه کلاله و ایجاد جایگاه سوخت آن و غیره از دیگر خواسته های ما در سفر رئیس جمهور است.

 

کد خبر 1151964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha