نمایشگاه هنرهای اسلامی شارجه دریچه ای به سوی تاریخ هنر جهان اسلام

نمایشگاه هنرهای اسلامی «کلماتی از شرق» دریچه های گسترده ای از تاریخ هنر جهان اسلام را دربرابر دیدگان علاقه مندان در شارجه امارات باز می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الامة، اداره کتاب شارجه نمایشگاه «کلماتی از شرق» را از هفتم اریبهشت(مطابق با 27 آوریل) تا 13 اردیبهشت 1401 (مطابق با سوم می 2022 میلادی) در مقر این اداره برگزار می کند.

این نمایشگاه دریچه های گسترده ای از تاریخ هنرهای اسلامی، هنر نسخ قرآن کریم و دگرگونی های تاریخی را که بر صدها نسخه خطی و نقشه و تابلو گذشته است، باز می کند.

 

این غرفه از دنیاها و موضوعاتی که بسیاری از پژوهشگران و محققان متخصص در زمینه هنرهای اسلامی را مشغول کرده است، پرده برمی دارد. به طوری که یک نسخه کمیاب از قرآن کریم متعلق به سال 1852 میلادی به نمایش گذاشته می شود. اما ارزش این نسخه به خاطر قدمت یا دوره آن نیست، بلکه به دلیل خوشنویسی است که آن را نوشته است. این نسخه قرآن یکی از نسخه های کمیابی است که به خط زلیخا خاتمی سعدی بنت حاج عبدی زاده بصاری یاری از هنرمندان زن مشهور نوشته شده است.

 

این نسخه از نسخه های خطی به نمایش گذاشته شده نه تنها پرسشی را درباره مشهورترین  خوشنویس شناخته شده در تاریخ هنرهای اسلامی ایجاد نکرده است، بلکه از میزان دقت، کیفیت، سبک های هنری، مکتب ها، رنگ هایی که در قرآن به کار رفته است، پرده برمی دارد.

این نسخه قرانی با خط نسخ  بر کاغذ گلدار کتابت شده است. با عکس دو تابلو تذهیب کاری با نقش و نگار آغاز می شود. اسامی سوره ها با مرکب سفید بر زمینه طلایی مزین به رنگ سبز نگاشته شده است. در حاشیه صفحات مشربیه های طلایی تذهیب کاری شده برای حزب و اعشاریه دیده می شود. علامت های تجوید نیز با مرکب قرمز وجود دارد.

 

این تنها چیزی نیست که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می گیرد، بلکه بازدیدکنندگان این نمایشگاه می توانند در کنار قرآن نفیس به خط یکی دیگر از خوشنویسان که یکی از نقاط عطف در تاریخ هنرهای اسلامی به شمار می آید، بایستند.  این نسخه خطی به خط عمربن اسماعیل خوشنویس مطهر سال 1685 میلادی است که با خط نسخ نگاشته است. این قرآن با سوره انعام آغاز می شود و با پایان قرآن ختم می شود. همچنین دربرخی از مکاتب نسخ مرسوم است که قرآن با عکس دو تابلوی نقش و نگار آغاز می شود که این قرآن نیز اینچنین است.

 

این نمایشگاه بازدیدکنندگان خود را به دوره ای می برد که تاریخ نگاران آن را دوره تیموری منتسب به تیمور لنگ می دانند. این نسخه قرآن به قرن 15 میلادی برمی گردد که جوانمرد بن اخی محمد بن بایزد سروری آن نوشته است. اهمیت این نسخه خطی به دوره ای است که این قرآن در آن کتابت شده است. این دوره به دلیل تحول و توسعه خط عربی به خصوص خط ثلث به دوران طلایی معروف است.

 

نسخه خطی سروری جزء چهاردهم قران کریم که به خط ثلث نوشته شده است. سفر بازدیدکنندگان بین مکان ها و زمان ها تا قرائت توسعه و تنوع مکاتب نسخه های قرآن کریم از قلب سمرقند از نظر تاریخی با گذشت از کشورها و شهرهای دولت عثتمانی تا رسیدن به مصر و شام دو دوره مملوکی ادامه دارد. جایی که نسخه های خطی بخشی از قرآن به خط ثلث با مرکب سیاه روی کاغذ تیره خودنمایی می کند که قدمت آن به دوره ممالیک برمی گردد.

 

بازدیدکنندگان نمایشگاه کلماتی از شرق در برابر یک حرکت تاریخی از سیره منطقه عربی ایستادند تا نسخه ای از کتاب توصیف مصر که در طول حمله ناپلئون به مصر در سال 1798 -1801 میلادی، پایان یافته است، پرده بردارند. این نسخه شامل 23 جلد عظیم پرنقش و نگار است.

 

این نمایشگاه شامل پنج بخش تابلو، عکس بناها و مکان های دیدنی، شهرها و شخصیت ها از جمله تصاویر قدیمی از مکه مکرمه در مراسم حج، نقشه ها و ماکت هایی از کره زمین که تاریخ آن به اوایل قرن 17 و 18 برمی گردد، نسخه های خطی و آثار ادبی برمی گردد.

کد خبر 1159505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha