بهره‌مندی مسافران نوروزی از فضای معنوی در جوار امامزادگان

در تعطیلات نوروزی، امامزادگان شیروان میزبان مسافران نوروزی هستند که در فضای معنوی، آرامش بهاری را تقدیم مسافران می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان؛ شهرستان شیروان در 60 کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی در حدفاصل بجنورد - مشهد از جاذبه های کم نظیر سیاحتی و گردشگری طبیعی برخوردار است که هرساله آرامش بهاری را تقدیم مسافران می کند و شاهد استقبال مسافران نوروزی در امامزاده های این شهرستان هستیم.

 

 

مقبره معصوم زاده زکریا(ع) نامانلو یکی از مهم ترین آثار تاریخی بخش سرحد شیروان است که در حد فاصل نامانلو و مزرعه گلیل در قله سخت گذر یکی از ارتفاعات منطقه قرار دارد.

 


مقبره معصوم زاده زکریا بخش سرحد شیروان دارای گنبد سبز رنگ و بارگاهی که مردم شیروان و بخصوص روستاییان اطراف طبق اعتقاد مذهبی در یکی از روزهای تابستان که معمولا توسط معتمدین محلی اعلام می شود گروه گروه به سوی قله کوه زکریا به حرکت در می آیند.

 


گروه‌هایی از اقشار مختلف مردم پس از طی مسافتی طولانی و 114 گردنه کوچک به قله کوه صعود کرده و در کنار مقبره زکریا(ع) استقرار گرفته و در آنجا با قربانی کردن گوسفند؛ به راز و نیاز و برپایی آیین هایی خاص می پردازند و پس از صرف ناهار محل زیارتگاه را ترک می کنند.

 


در این بخش، سرچشمه رودخانه چایلق شیروان که در برگیرنده رشته رودخانه قلجق نیز هست و پر آب ترین رودخانه شیروان محسوب می شود، سد بزرگ شیروان بر روی آن احداث شده از کوه های زکریا، گلیل و ارتفاعات کوسه و آلخاص و دامنه جنوبی کوه های سرداب و سرانی است که تامین کننده آب زراعی کشاورزان روستاهای مسیر رودخانه، سه یک آب، زیارت و منصوران است.


مقبره امامزاده محمد رضا(ع):

این بنای تاریخی مربوط به دوره خوارزمشاهیان است که اخیرا به طور جالبی بازپیرایی و نوسازی شده است و در روستای مشهد طرقی از توابع بخش مرکزی شیروان قرار دارد.

 

بنای فعلی دارای ایوان، گنبد و ضریح است که در ساقه گنبد چندین پنجره جهت نورگیری طراحی شده و در مقابل ایوان نیز حوض آبی قرار دارد که در وسط بقعه صندوق چوبی مشبکی است که در سال 1284 هجری قمری ساخته شده است.

 

در صندوق، سلام و صلوات و اشعار چهارده معصوم منسوب به شیخ بهایی علیه الرحمه تا آخر کتیبه نوشته شده است، بقعه دارای 350 هکتار زمین گندم موقوفه است و پیکر پاک بیست شهید دوران دفاع مقدس در شرق بقعه دفن شده است. این بنا به شماره 5153 به ثبت آثار تاریخی رسیده است.

 

مقبره امامزاده عبدالرضا(ع):

از آثار قرن چهارم هجری قمری ثبت شده و در روستای توده شیروان بر بلندای کوهی قرار دارد که مورد اعتقاد و احترام اهالی شیروان است و اخیرا امکانات رفاهی خوبی از طرف هیئت امنای امامزاده برای مردم آماده شده و به منطقه گردشگری دینی تبدیل شده است.

 

 

بقعه امامزاده در جنوب غربی روستا در بالای تپه ای مشرف بر روستای توده و با چشم انداز فوق العاده زیبا در 16 کیلومتری شهر شیروان واقع است، بنای اولیه مربوط به قرن چهارم هجری قمری تخریب و به جای آن بنای کنونی که شامل ایوان، گنبد و صحن و ضریح است، ساخته شده است.

 

بقعه دارای بیش از سه هکتار صحن است که طرح جامع توسعه آن در حال اجرا است که نقشه مهم آن هم به تصویب رسیده است و دارای هیئت امنای بسیار فعال و کوشا است.

 

مقبره امامزاده غیبی شیروان:

این امامزاده طبق شجره نامه موجود در داخل حرم از نوادگان حضرت امام جعفر صادق(ص) است که دارای ضریح چوبی مشبک بسیار با ارزش می باشد و در شمال تپه باستانی ارگ شیروان قرار دارد.

 

تپه باستانی ارگ نادی شیروان متصل به قدیمی ترین مسجد شیروان معروف به امامزاده غیبی می باشد که هیئت متحده ابوالفضلی در ماه محرم در این مسجد عزاداری می نمایند و در سال 65 بازپیرایی شده است.

 

قزلر قلعه( قلعه دختر) زیدر شیروان:

این بنای تاریخی بر قله بلندترین کوه منطقه زیدر بخش قوشخانه شهرستان شیروان قرار دارد که آثار چهار برج در چهار گوشه قلعه و همچنین اتاق های اندرونی و بیرونی، تنور پخت نان، حمام و گلخن و محل نگهداری اشیاء گرانقدر و اسلحه ها و انبار و ... در آن دیده می شود.

 

این بنای تاریخی در مجاور روستای تاریخی زیدر زادگاه دانشمند بزرگ محمد نسوی زیدری قرار دارد که در زمان خوارزمشاهیان احداث و با حمله مغولان تخریب گردیده است. هشت امامزاده خراسان شمالی در طرح میقات الرضا قرار خواهند گرفت.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهر در مسیر زائرین و دارا بودن روستاهای هدف گردشگری، هرساله مسافران زیادی برای سفر زیارتی و تفریحی به امام زادگان این شهرستان می آیند.

 

 

«سعید علیپور»اظهار کرد: حضور امامزادگان بزرگوار و میزبانی از زائران امام رضا(ع) افتخار بزرگی هم برای مردم و هم برای مسئولان این شهرستان است.

 

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان افزود: امسال در آغاز سال تحویل سال نو در امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان بیش از سه هزار نفر در آنجا حضور داشتند و همزمان در چند امامزاده دیگر در روستای اسطرخی، توده و الله آباد هم چنین مراسمی برگزار شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

 

علیپور با اشاره به وضعیت جوی هوا در چند روز اخیر عنوان کرد: امامزادگان شیروان از ابتدای سال جاری روزانه پذیرای دو هزار زائر و مسافر بودند که بیشترین استقبال هم از امامزاده روستای توده از توابع بخش مرکزی شهرستان بود.

 

وی تصریح کرد: در ایام نوروز امسال، پنج بقعه متبرکه شهرستان میزبان طرح آرامش بهاری است.

 

وی اضافه کرد: امامزاده حمزه رضا(ع) شهر زیارت، قبور سادات، امامزاده نقی الهادی(ع)، امامزاده شیخ مقدم، امامزاده الله آباد و عبدالرضا توده میزبان طرح آرامش بهاری است که این طرح از 28 اسفندماه آغاز شده و تا 14 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان، خدمات رسانی به مسافران و زائران را از جمله اهداف این برنامه ها عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه ها همچنین مقدمه ای برای ورود به ماه مبارک رمضان در نیمه دوم فروردین است.

 

وی گفت: شهرستان شیروان 950 موقوفه، 61 بقعه متبرکه و بیش از سه هزار رقبه در نواحی شهری و روستایی دارد.

 

 

کد خبر 1159751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha