آستان مقدس پنج امامزاده(ع) در قم پذیرای زائران ومسافران نوروزی

امام زادگان سید ناصر الدین محمّد، هادی، مهدی، جعفر، سکینه نام پنج امام زاده از نوادگان امام سجاد(ع)است که در منطقه جمکران در قم آمیده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شهر قم یکی از شهرهای زیارتی کشور است که در هر نقطه‌اش امامزاده‌ای وجود دارد و سیل عاشقان اهل بیت (ع) به زیارتشان می‌روند. علاوه بر بارگاه قدسى حضرت معصومه(س) در قم، چهارصد و چهل و چهار ستاره فروزان دیگر در این شهربر خاک خفته‏اند. پس از به ولایتعهدى رسیدن امام رضا علیه‏السلام علویان و سادات بى‏شمارى به شوق دیدار وى راهى سرزمین ایران شدند. ولى بعضی از آنان هنوز در نیمه‏هاى راه بودند که خبر شهادت امام(ع) را شنیدند ودر مناطق امن ایران بخصوص شهر قم جلاى وطن گزیدند و پس از گذراندن عمر طبیعى خویش در همین دیار به خاک آرمیدند و برکات و معنویات بسیارى را براى این دیار به بار آوردند.آستان مقدس پنج امامزاده(ع) در قم یکی از مکان های مقدسی است که پذیرای زائران از سراسر کشور است.

 

آستان مقدس پنج امامزاده واقع در منطقه جمکران قم، مجاور با مسجد جمکران است.

 

اسامی این پنج امامزاده بزرگوار عبارت است از سید ناصرالدین محمد، سیدهادی، سیدمهدی، سیدجعفر و سکینه خاتون، که بزرگ آنها سید ناصرالدین محمد با دوازده واسطه بنابر نقل مشهور از طریق عبدالله باهر به امام سجاد علیه السلام می‌رسد.

 

حضرت عبدالله باهر فرزند بلافصل امام سجاد علیه السلام و یکی از روایان احادیث عصر خویش بوده که روایاتی از طریق او نقل شده است و  از آنچه از کتاب «تاریخ قم» استفاده می شود این نکته به دست می آید که نوادگان وی، از ابتدای قرن سوم هجری قمری به قم مهاجرت کرده اند.

 

خاندان حسینی باهری از مشهورترین خاندان علویان قم است که سالیان متمادی قضاوت و سروری اهالی قم را عهده دار بوده و قبور جمع زیادی از این خاندان در این شهر و اطراف آن زیارتگاه دوستداران اهل بیت علیهم السلام می باشد.

 

این آستان که در منطقه جمکران که به گرگاب معروف بوده، محل قبور مطهر خاندان باهری است که  مورخین انساب محل قبر «ناصر الدین محمد» و فرزندانش را در این منطقه دانسته اند.

 

 حضرت ناصرالدین محمد که در حدود قرن  هفتم یا هشتم هجری زندگی می کرده است، بزرگی مردم را در این منطقه بر عهده داشته است.

 

در حال حاضر ساختمان این بارگاه که قسمتی از آن، از آثار قرن هشتم هجری بوده که در سال 1299 و 1305 هجری قمری ، توسط حسام السلطنه قاجاری اضافه و تعمیر شده است، از دو بقعه تشکیل شده که در یک بقعه، سیدناصرالدین محمد همراه با سیدهادی و سیدمهدی که مشهور به فرزندان ایشانند، مدفون بوده و سیدجعفر و سکینه خاتون فرزندان دیگر سیدناصرالدین محمد در بقعه دیگر آرمیده اند.

 

مرقد شریف این پنج تن، کانون توجه دوستداران اهل بیت علیهم السلام و بر آورده شدن حاجات بوده و بنابر نقل از مشاهدات مردمی، بزرگانی همچون مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی از این آستان سادات باهری زیارت نموده اند. 

 

بدنه بنا کتیبه‌ای کمربندی از کاشی های خشتی با زمینه لاجوری و به خط نستعلیق است که بر آن قصیده ای با 24 بیت نگاشته شده است و سنگ مزار داخل ضریح مربوط به 500 سال پیش است و مزار را با پارچه ای سبز پوشانده اند.

 

زائران و مشتاقان روزهای تعطیل در جوار این امامزاده حضور می یابند بخصوص اینکه برای اسکان زائران نیز فضای مناسبی در پنج امامزاده در نظر گرفته شده است.

 

امامزادگاه به عنوان قطب فرهنگی دارای قابلیت های فراوانی در ایجاد سبک زندگی مطابق با مبانی دینی و اسلامی هستند فضاهای ارزشمندی که می توان در آگاهی بخشی و پر کردن اوقات فراغت جوانان از آن بهره برد.اخیرا با همت شهرداری منطقه 5 قم بخشی از پروژه‌های عمرانی این امام زاده به ثمر نشسته است و زیرساختهای لازم در جاده برای راهنمایی مسافران و زائران فراهم شده است.

 

کد خبر 1160669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha