افزیش ۳۰ درصدی گردشگران مذهبی در تعطیلات نوروز

شالبافیان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در حوزه گردشگری مذهبی، گفت: پیش بینی شده است نوروز امسال با افزایش ۳۰درصدی گردشگران مذهبی مواجه باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  در کشور ایران بیش از ۸ هزار بقعه متبرکه وجود دارد اما در ایامی مانند نوروز که گردشگران مذهبی بیش از سایر اوقات به زیارت و سیاحت می روند بخش اندکی از امامزاده ها و بقاع متبرکه آمادگی میزبانی از زائران را دارند و به تعبیری می توان گفت از ظرفیت موجود حداقل استفاده صورت می گیرد. نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فرصت های بسیاری در عرصه گردشگری در ایران اسلامی هدر می رود که گردشگری مذهی و دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

گردشگری مذهبی یکی از نمونه حوزه های اشتغالزا و سودآور محسوب می شود که به موازات آورده های اقتصادی آن، در تقویت روحیه معنوی زائران و فرهنگ دینی و مذهبی کشور بسیار تاثیرگذار است.

 

شهرهای مشهد و قم در کشورمان نمونه و تجلی گاهی از صفوف زائران ایرانی و خارجی محسوب می شود که با در نظر گرفتن برخی مناطق دیگر همچون شهر ری و امامزاده هایی مانند حضرت عبدالعظیم حسنی در ری، امامزاده صالح(ع)، امامزاده داوود(ع)، امامزاده بی بی سکینه و امامزاده اسماعیل(ع) در غرب استان تهران و صدها امامزاده دیگر، هر یک ظرفیت و کانونی است که در کنار جلا و تقویت روحیه دینی و معنوی، از حیث توسعه اقتصادی و گردشگری و ارتقای ضریب اشتغالزایی بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.

 

همچنین وجود برخی مراسم ویژه و منحصر به فرد به نوبه خود ظرفیتی عظیم در گردشگری و جذب زائران و گردشگران دینی، مذهبی و عقیدتی محسوب می شود.

 

 جاذبه­های گردشگری مذهبی (امامزاده­ ها، زیارتگاه ها) نقش مؤثری در بازسازی حیات شهرها در طول تاریخ و امروز داشته است که همچون یک شبکه گسترده اجتماعی از اعتماد و مشارکت گرفته تا بحث هنجارها و امنیت، اغلب مسائل و مشکلات شهری را پوشش می­دهد. هدف از این تحقیق، تبیین مؤلفه‌های موثر در رونق گردشگری مذهبی امام زاده جعفر (ع) و چگونگی ارتباط آن‌ها است. 

 

«علی اصغر شالبافیان»  در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: یکی از اصلی ترین علاقه مندی های مردم در تعطیلات نوروز، حضور در مکان های مذهبی و زیارتی چه در موقع تحویل سال و چه در طول تعطیلات می باشد.

 

معاون گردشگری کشور افزود: برنامه ریزی هایی در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع)، آستان مقدس حضرت معصومه (س)، حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) و حرم مطهر شاهچراغ (ع) و سایر بقاع متبرکه برای تعطیلات نوروز و میزبانی از زائران انجام شده است. 

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه استان های خراسان رضوی، قم و فارس که حجم زیادی از مسافران زائران نوروزی را دارد، ستاد خدمات سفر این استان ها زودتر از سایر استان ها تشکیل شد. موضوعات حمل و نقل بین استان ها، اسکان زائران در این استان ها، چالش هایی که برای حضور در استان ها از منظر رعایت پروتکل های بهداشتی احصا شد و با حمایت، همکاری و هماهنگی همه استان های ذی ربط برنامه ریزی هایی انجام شد.

 

معاون هماهنگی خدمات سفر وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) همواره میزبان  زائران و مسافران نوروزی در زمان تحویل سال و ایام تعطیلات نوروزی بوده است.

 

وی درباره سفر به شهرهای مشهد مقدس، قم، شیراز و بازدید از اماکن مقدسه و بقاع متبرکه گفت: حجم سفری که به ابنای مقدس و بقاع متبرکه پیش بینی شده است افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

 

معاون گردشگری کشور درخصوص سفر گردشگران خارجی به ایران در تعطیلات نوروزی،  تاکید کرد: در ایام تعطیلات نوروزی صدور ویزای گردشگری منع نشده است.

 

کد خبر 1161171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha