انتقاد از مسئولان نباید ناامید کننده و تخریبی باشد/ جریان دفاع از حقوق مردم در رده های مختلف نظام و دولت و مجلس فعال شود

امام جمعه کرمان با استفاده از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام؛ نکاتی را در خطاب به مسئولان و رسانه ها متذکر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در خطبه های نمازجمعه(۲۶فروردین) با تاکید بر اینکه اطاعت خدا را باید پوشش جان خود قرار داد نه پوشش ظاهر؛ افزود: یعنی رعایت تقوای الهی و تبعیت از خدا در روح نفوذ کند و این اطاعت از خدا در همه امور زندگی حاکم باشد.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه بنده واقعی در محضر خدا کسی است که رعایت تقوای الهی را می کند؛ رمز این همه توجه و مراقبت نسبت به انجام عبادات را در این دانست که آدمی خود کانون سعادت و شقاوت است.

 

 

 

وی سپس بازتاب نهایی عمل را مربوط به آخرت دانست و گفت: با دو دسته عمل مواجه هستیم بخشی از اعمال و رفتارهای ما به مجرد اینکه انجام می دهیم بازتاب آن در قیامت و آخرت ذخیره است اگر خوب باشد در بهشت و اگر بد باشد در جهنم خود را نشان می دهد و زبان حال جهنمیان این است که از خدا بخواهید ما را بمیراند و آسوده شویم و جواب داده خواهد شد وقت اینکه حتی بمیرید هم گذشته است و شما در همین حال در همین جا معذب هستید و این بازتاب اعمال بد است.

 

 

 

امام جمعه کرمان ادامه داد: بخش دیگری از اعمال تا قیامت با ما است و با مرگ هم از بین نخواهد رفت لذا در روایتی امام صادق فرمودند بعد از مرگ پرونده ما بسته می شود اما سه عمل هست که اجازه نمی دهد پرونده بسته شود ولو از دنیا رفتیم اما این عمل ادامه خواهد داشت که یکی از این اعمال بناها و اشیای مفید است مثل مدرسه سازی و مسجد سازی و تاسیس کار خیر و مرکز هدایت که برای مردم تجهیز می کند به اندازه ماندگاری عمل بازتاب عمل ادامه دارد.

 

 

 

وی ادامه داد: دوم؛ سنتی که هدایت گر است و فرد آن را به وجود آورده این عمل هم تا پهنه قیامت و تا در زمانی که دنیا ادامه دارد همراه انسان است و سوم؛ فرزند نیکی که از خودش به جای گذاشته است و او از خداوند برای والدین طلب استغفار می‌کند.

 

 

 

نماینده ولی فقيه در استان کرمان یکی از اعمالی که بسیار سفارش شده و عمل بسیار مهمی است عبارت از این است که به مردم کمک و خدمت کنید؛ تصریح کرد: بخصوص کسانی که مسئولیت دارند بیشتر به این روایات باید توجه کنند زیرا خداوند مسیر را برای آنها باز کرده و توفیق داده و آنان را در یک امتحان بزرگ قرار داده است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان دستگاه ها آیا ارباب رجوع را تکریم می کنند یا هتک حرمت و بی توجهی؟ افزود: طبق روایات، مردم عیال و خانواده خدا هستند و نیکوترین افراد کسانی هستند که با خانواده خدا خوش برخوردی و توجه کنند؛ مسئولان وقتی کسی ساعت ها در اداره آنان معطل می شود آیا توجه دارند؟

 


 

امام جمعه کرمان گفت: ماه رمضان وقت رسیدگی به این امور است باید به خودمان توجه کنیم در روایت داریم یک روز خدمت رسانی به مردم از اعتکاف یک ماه هم بالاتر است مثل گروه های جهادی که از زندگی و وقت شخصی خود می گذارند لذا در فرهنگ دینی ما مردم حق و حقوقی نسبت به مسئولان جامعه دارند این خدمات رسانی هم مادی و هم معنوی است آنکه علم و اندیشه مردم را بالا می برد و آداب دینی و اخلاقی را بالا می برد و در تربیت تاثیر دارد هم خدمت به مردم است.

 

 

 

وی افزود: امام علی علیه السلام  در نهج البلاغه فرمودند حق شما مردم بر من مسئول چند چیز است اول من باید خیرخواه و دلسوز شما باشم و شما را در مسیر راست و درست هدایت کنم؛ امکاناتی که در اختیارم هست را به عنوان بیت المال به صورت عادلانه بین توده های مردم و تک تک آنان تقسیم کنم و به همه محدوده حاکمیتم به صورت مساوی رسیدگی کنم و باید آموزش شما را دستور کار خود قرار دهم تا مردم دچار جهل و نادانی نشوند و باید سبک زندگی و ادب و تربیت مردم را در دستور کار خودم قرار دهم تا سبک زندگی اسلامی داشته باشند.

 

 

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در خطبه دوم نمازجمعه با تبریک فرا رسیدن میلاد کریم اهل بیت؛ حضرت امام حسن مجتبی را سمبل اخلاق و معنویت دانست و گفت: به همین مناسبت هفته کمک به محرومان و مستضعفان و تکریم از خیران هم هست که به هر دو بخش باید توجه کنیم هم کسانی که در این شرایط سخت کار خیر انجام می دهند و با مال خود در راه خدا جهاد می‌کنند و هم به قشر نیازمند و محرومان آن هم بخصوص در ماه رمضان.

 

 

 

وی سپس ۲۹ فروردین؛ روز نیروی زمینی ارتش را تبریک گفت و افزود: ارتش امروز جلوه ای از غرور ملی و عزت دینی ما است که با صلابت و رشادت و با شهامت و شجاعت ماموریت های خود را در میدان به بهترین وجه ممکن به انجام می‌رساند و از ارزش های دینی و الهی دفاع می کند و تحت زعامت و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا خدمات ارزشمند و ایثارهای فروانی را برای مردم انجام می دهد و سبب افتخار ارتش، شهدای فراوان و جانبازان و رزمندگان و آزادگان است و صیاد شیرازی‌ها محصول ارتش فداکار هستند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به حرکت مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین از مکه به کوفه، حرکت ایشان را آغاز یک جریان بزرگ در تاریخ اسلام دانست؛ حرکتی که ما را به یاد فداکاری به معنای واقعی کلمه می اندازد و خاطرات فراوانی اعم از ایثارها و گذشت ها و مظلومیت ها و از طرفی جنایت ها و خیانت ها را تداعی می کند.

 

 

 

وی سپس بر توجه و اهتمام به شب‌های ذی قیمت قدر تاکید کرد و در ادامه سه مسئله بسیار مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: اولین مسئله سیاست های کلی تامین اجتماعی است که عمل به آنها بخصوص برای قشر آسیب پذیر جامعه یک جریان امیدبخشی است که ما را به عدالت اجتماعی خیلی نزدیک می کند.

 

 

 

امام جمعه کرمان سپس شعار سال را راه نجات کشور دانست و با اشاره به اینکه در بخش تولید دانش بنیان و تولید اشتغال آفرین، کشور دچار مشکل است که امیدواریم به صورت جدی در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.

 

 

وی ادامه داد: بخش سوم رهنمودهای حکیمانه رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام است که در یک سخنرانی جامع و مفصل راهبردها و سیاست ها را به بهترین وجه ممکن برای مسئولان تبیین کردند؛ از جمله اینکه فرمودند مردمی بودن و مردمی ماندن؛ مردمی بودن مسئولان یعنی حرکتی از جنس مردم و درد مردم را درک کردن و توده‌هایی که درآمد آنان کم است وقتی وارد بازار می‌شوند و بخواهند خرید کنند بر آنها چه می‌گذرد و مسئولان باید آن را درک کنند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: مردمی بودن یعنی حضور فعال در بین مردم داشتن و تشریفات زاید را به طور کلی از بین بردن و گرفتار حرکت‌های نمایشی نشدن و برای خدا و از سر اخلاص کار کردن و توجه به این اصل داشتن که علاوه بر اینکه مردم از شما سوال خواهند کرد اما در محکمه الهی هم باید پاسخگو باشید؛ چه آنجا که دفاع منطقی از حقوق کشور در مذاکرات هسته ای را بیان فرمودند که ایستادن و استقامت شجاعانه در مقابل زورگویی و زیاده خواهی دشمن و گره نزدن سرنوشت اقتصادی کشور به مذاکرات هسته ای است و چه آنکه جریان فعال دفاع از حقوق مردم را در رده های مختلف نظام در دولت و مجلس فعال کردن و همدل و همراه بودن و یکپارچه بودن مطرح کردند.

 

 

 

وی با اشاره به توجه و اهمیت این موضوع که مسئولان هم قابل نقد هستند و باید نقد شوند اما آسیبی از این نقدها به ما وارد نشود؛ گفت: رسانه‌ها و مطبوعات باید توجه کنند که نقد نباید ناامید کننده و تحقیر و تخریبی باشد و نباید نسبت به مسئول بدبینانه نگاه کرده و نقد کنیم زیرا نقدهای دلسوزانه و عادلانه به جامعه رشد می دهد همانطور که نقدهای جهت دار و تحقیر کننده اخلاق جامعه را هدف قرار می دهد و به آن آسیب وارد می کند.

 

 

 

امام جمعه کرمان با اشاره به ابراز خرسندی رهبری از حضور بخشی از جوانان کشور در رده های مسئولیت نظام اظهار کرد: گام دومی‌ها باعلم و آگاهی و تخصص و تجربه به میدان آمدند تا حرکت انقلابی در بدنه اجرایی کشور به دست این جوانان توانمند به بهترین وجه ممکن اجرایی شود اما باید مواظب باشیم همانطور که رهبری فرمودند دچار غرور نشویم که همه حیثیت و داشته‌های ما را بر باد می دهد و در عمل منفعل نشویم که ما را ناامید می‌کند.

کد خبر 1166058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha