مسجد یکی از مبانی تاریخ تمدن اسلامیست

عضو اندیشکده باقر العلوم گفت: مسجد یکی از مبانی تاریخ تمدن اسلامی و مکانی است که محل اجتماع مردم بوده است. این محل فقط برای عبادت نیست بلکه گاهی برای قضاوت و گاه یک جریان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را سامان می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پنل علمی با موضوع آینده پژوهی مسجد همزمان با هشتمین روز نمایشگاه قرآن در تالار اندیشه بخش مسجد جامعه پرداز برگزار شد در این برنامه حجت الاسلام حیدری، عضو اندیشکده باقر العلوم به عنوان کارشناس حضور داشتند گفت: اگر بخواهیم از آینده مسجد صحبت کنیم ابتدا باید در مورد گذشته آن صحبت و بررسی کنیم. ما باید به مسجد به عنوان یک هویت فرهنگی و اجتماعی اشاره کنیم که این هویت یک عقبه فرهنگی دارد و یک سری تطورات را طی کرده است.

این عضو اندیشکده باقر العلوم افزود: ما باید بدانیم مسجد چه نسبتی با زندگی اجتماعی مردم وچه نسبتی با مسلمانان داشته است تا بتوانیم از آینده آن صحبت کنیم. نکته قابل توجه دیگر این است که مسجدی که ما در حال حاظر از آن صحبت می کنیم با بازیگران جدیدی رو برو است. که شدت و عمق تاثیرات آن بسیار بالاست.

 

این عضو اندیشکده باقر العلوم گفت: مسجد یکی از مبانی تاریخ تمدن اسلامی و مکانی است که محل اجتماع مردم بوده است. این محل فقط برای عبادت نیست بلکه گاهی برای قضاوت و گاه یک جریان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را سامان می دهد.

 

حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: در واقع مسجد یک پلت فورم آماده برای بهره برداری از بستر های اجتماعی مسلمانی است از جمله در ایران ما با شکل گیری نهادهایی با بروکراسی که یک نظم نوین اجتماعی مبتنی بر تمدن غربی داشتند راه اندازی شد و میزان مرجعیت مساجد را که وجود داشت کم کرد چون آن تمدنی که به عنوان بازیگر جدید به عرصه آمده است علاوه بر تاسیس نهادهای عمومی در تغییرات اجتماعی هم اثر گذاشته است. 

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به اینکه ما با سه عامل محیط، ساختار و کنش گر مواجه هستیم تصریح کرد: در شرایطی که بخواهیم این سه عامل در شرایط مطلوب قرار داشته باشد تنها راه نجات آن سرمایه گذاری است. این کنشگر یک انسان فعال است که هم ساختار و هم محیط را می سازد. در واقع این انسان است که فرهنگ را می سازد.

 

وی با بیان اینکه فهم و اراده تفاوت بنیادی بین انسان با دیگر موجودات است تصریح کرد: مشکل ما فهم توسعه یافته از شرایطی است که در آن قرار داریم به عنوان مثال امام جماعت یک محله باید در خصوص همه مشکلات موجود در محله و مسجد اطلاعات کافی داشته باشد و اقدامات لازم را در جهت رفع آنها انجام دهد.

 

بنابراین گزارش در ادامه نشست حجت الاسلام شاه آبادی، عضو پژوهشکده صدر نیز در این پنل علمی گفت: توجه به گذشته یکی از موارد اصلی آینده پژوهی مسجد است. ما باید حواسمان باشد از مسجدی سخن می گوییم که هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارد و در عصر پیامبر اکرم(ص) جایگاه ویژه ای داشته است. در صورتی که همه اینها بررسی شود دنیایی از مسائل و مشکلات روشن می شود. در واقع در گذشته یک حساسیت ویژه ای در مورد کالبد و ساختار ظاهری مسجد وجود داشته است. در زمان خلفای راشیدین مسجد تبدیل به یک نهاد فوق العاده زیبا شد. پس اگر این مسائل تحلیل نشود ما چگونه می توانیم در مورد نقش مساجد حرف بزنیم. 

وی با بیان این که آینده پژوهی باید یک تحلیل روندی داشته باشد اظهار کرد: به عنوان مثال اگر گفته می شود در انتخابات ۱۴۰۰ باید اینگونه شود برای انتخابات ۱۴۰۸ باید همه موارد برای ساخت مسجد در نظر گرفته شود. 

حجت الاسلام شاه آبادی با بیان اینکه آینده و وضعیت مساجد در گرو ائمه جماعات آن هستند گفت: باید بدانیم گذشته امامان مساجد چه بوده است و در انقلاب اسلامی چه اتفاقاتی برای آنها رقم خورده است. روحانیت همیشه به قتضاء وظایفشان پیشگام بوده اند و ویژگی مهم دیگر ائمه جماعات در طول تاریخ این بوده که ائمه جماعات یک نقش اجتماعی داشته اند. اگر تصور کنیم که در آینده صد هزار مسجد فعال خواهیم داشت باید ۱۰۰ هزار طلبه فعال ۲۵ تا ۳۰ ساله برای این مساجد تربیت کنیم. 

کد خبر 1168699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha