برگزیدگان سومین «کنگره ملی عقیق و ارغوان» تجلیل می شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام از برگزاری آئین تجلیل برگزیدگان سومین «کنگره ملی عقیق و ارغوان» خبر داد و گفت: این مراسم ز در شهرستان مرزی مهران با تجلیل از ۱۷ برگزیده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، « علی هوشمند» در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان این مطلب، اظهار کرد:  ۱۷ برگزیده  از استانهای مختلف کشور در سومین کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی با عنوان« عقیق و ارغوان» از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، امروز در مراسمی در شهر مرزی مهران، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه در مجموع ۲۳۸ اثر از ۲۲ استان کشور با ارسال اثر در این دوره  از «کنگره ملی عقیق و ارغوان» مشارکت داشته اند، افزود: این کنگره با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)،  ترویج فعالیت‌های فرهنگی و ادبی با محوریت پیاده روی اربعین حسینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شناسایی سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی و تقدیر از آنها از جمله اهداف برگزاری «کنگره ملی عقیق و ارغوان»  در استان ایلام است.

 

هوشمند بیان کرد: محورهای کنگره امسال شامل اربعین حسینی و حماسه عاشورا و با زبان‌ها و گویش‌های مختلف بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، فارسی(به استثنای فارسی معیار)، کُردی، گیلکی، لری، لکی، مازنی و مرکزی  بوده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: بخش ویژه این کنگره ملی نیز شامل فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت برگزاری کنگره ملی ۳ هزار شهید استان ایلام (ویژه شاعران بومی‌سرای استان ایلام) بوده است.

 

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه استان ایلام و به ویژه شهر مهران با عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا (ع) و همچنین محل تردد زوار اربعین حسینی است، دبیرخانه اجرایی کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی در دوره سوم در شهر مهران قرار داده شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در پااین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهران قدمگاه زائران عتبات عالیات است، آیین اختتامیه این کنگره امسال در شهرستان مهران برگزار خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1169303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha