هسته قرآنی در مساجد شکل بگیرد/ استادان توانمند در تبیین و تفسیر فعالیت قرآنی مساجد را هدایت کنند

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به راه‌های عملی کردن مطالبه رهبری درباره تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی، گفت: این هسته‌ها استادمحور هستند و باید حتما استاد ارزشمندی که توان تبیین قرآن را دارد، در آنها حضور داشته باشد

«حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا سلیمانی» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: اخیرا در دیدار قاریان قرآن با رهبر معظم انقلاب، در پایان صحبت های معظم‌له به یک طرحی اشاره شد و ایشان در ارتباط با ایجاد یک حلقه قرآنی در مساجد پیشنهاد فرمودند که باید هر مسجد یک پایگاه قرآنی شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دستگاه های ذی ربط باید پای کار بیایند و مقدمات کار را فراهم کنند نه اینکه به جای مردم در مساجد تصمیم گیری کنند بلکه در خود مساجد، هیات امنای مسجد،‌ امام جماعت مسجد، کانون فرهنگی و هنری مسجد و بسیج مسجد کنار هم جمع شوند و تلاش کنند یک هسته مناسب قرآنی شکل دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است این هسته ها استادمحور است و باید حتما استاد ارزشمندی که توان تبیین قرآن را دارد، در آنها حضور داشته باشد ضمن آموزش های اولیه قرآن و روخوانی به محتوای قرآن هم بتوانند ورود کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی گفت: اساسا قرآن برای خواندن صرف نیست، قرآن برای عمل کردن است. قرآن نسخه شفابخش است و برای اینکه از قرآن بهره بگیریم باید علاوه بر روخوانی قرآن و تلاوت قرآن به فکر تدبر در قرآن باشیم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خود قرآن هم کسانی را که در آیات قرآن تدبر نمی کنند،‌ نکوهش می کند. در آیا تدبر نمی کنند یا مشکل آن است که دل هایشان قفل زده شده و درک و فهم صحیحی از قرآن ندارند، در هر صورت تدبر در قرآن یک امر لازم و ضروری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با بیان اینکه برای ورود به قرآن باید آمادگی های لازم در مربی و متربی وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید هسته قرآنی در مسجد با همت اهالی مسجد شکل بگیرد و دستگاه های فرهنگی کشور که به نحوی متولی حمایت در امور مسجد هستند نقش آفرین باشند.

 

وی ادامه داد: مساجدی داریم که به اندازه کافی قرآن در دسترس شان نیست. دستگاه هایی که می توانند در چاپ قرآن و یا تهیه کاغذ قرآن مشارکت کنند و به میدان بیایند و از آن طرف هم دستگاه هایی مثل بسیج، ستادکانون های فرهنگی و هنری مساجد با هماهنگی های فی مابین می توانند برنامه های مشترکی برای برقراری اتصالات بین مساجد تهیه کنند و یک رقابت سالمی بین مساجد شکل بگیرد تا جوانان بتوانند کار خود را عرضه کنند و در عرصه رقابت است که توانمندی های نیروها آشکار می شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر اهالی مسجد قیام کنند و به پیام مقام معظم رهبری لبیک بگویند، آنها ورود کنند و دستگاه های پشتیبان نیز نقش پشتیبانی خود را به شکل شایسته ای ایفا کنند به نظر می رسد بعد از یک مدت کوتاهی شاهد رشد و بالندگی نوجوانان و جوانان در حوزه قرآن خواهیم بود و هم اتصالات بین مساجد را برقرار خواهیم کرد و انتقال تجربه نیز انجام می شود.

 

ححت الاسلام والمسلمین سلیمانی با بیان اینکه وظیفه داریم به قرآن اهتمام داشته باشیم، گفت: بعد از ذات باری تعالی، برترین و بهترین کلام، قرآن کریم است و بالاترین نعمت الهی نیز محسوب می شود که در سوره الرحمن نیز به این موضوع اشاره شده است؛ الرَّحْمَنُ،  عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ؛ با اینکه خلقت انسان مقدم بوده بر نزول قرآن اما در شمارش نعمت ها خداوند نزول قرآن را مقدم تر می داند. چراکه قرآن از یک منزلت و جایگا بالایی برخوردار است و طبیعی است که ما هم در برنامه ریزی های خود و امور فرهنگی و کارهای جاری زندگی باید برای قرآن سهم قابل اعتنایی را شاهد باشیم.

 

وی با بیان اینکه صرف حضور کتاب قرآن در خانه ها بدون قرائت و عمل، ظلم به قرآن است، گفت: پیامبر(ص) درباره هیچ چیز گله نکرده است به جز یک مورد و آن هم درباره قرآن است. پیامبر(ص) می فرمایند: خدایا، قوم من قرآن را محجور کردند، و ما روز قیامت در محضر پیامبر(ص) حاضر می شویم و باید پاسخگو باشیم بنابراین به عنوان یک مسلمان باید رابطه مان را با قرآن اصلاح کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی تصریح کرد: اولین گام این است که قدر قرآن را بدانیم و جایگاهش را بشناسیم و به قرآن احترام لازم را بگذاریم و با قرآن مانوس شویم.

 

وی افزود: مانوس شدن با قرآن هم طبق فرمایش اهل بیت (ع) این است که روزانه حداقل ۵۰ آیه قرآن را تلاوت کنیم. این نسخه ای است که اهل بیت (ع) برای ما پیچیده اند. اگر این مسیر را طی کنیم خودمان هم علاقه مند می شویم و دیگر قرآن را کنار نمی گذاریم و قرآن در بطن زندگی ما قرار می گیرد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علاقه و انس امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نسبت به قرآن کریم، افزود: امام دائما با قرآن مانوس بود و از قرآن انرژی می گرفت و از پیام های قرآنی برای هدایت جامعه استفاده می کرد. قرآن همواره همراه ایشان بود و از کوچکترین فرصت برای تلاوت قرآن استفاده می کرد. 

 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن کریم، گفت: امیدواریم مسئولان به گونه ای برنامه ریزی کنند که نمایشگاه قرآن منحصر به یک زمان خاصی نباشد و در طول سال نمایشگاه دائمی قرآن برپا باشد تا افراد علاقه مند به قرآن هرگاه احساس عطش کردند بیایند و از نمایشگاه قرآن بهره بگیرند و از تولیدات و آثار قرآنی مطلع شوند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست اندرکاران برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تقدیر کرد و گفت: از همه کسانی که در برپایی خیمه قرآن نقش داشتند و از خبرگزاری شبستان که همت کردید و مثل هر سال این بیرق نورانی قرآن را برپا کرده و سهمی را ایفا می کنید تقدیر و تشکر می کنم.

 

وی یادآور شد: نمایشگاه قرآن، اذان معنوی است که در ماه مبارک رمضان سروده می شود تا کسانی که در ماه مبارک رمضان ذهن شان به هر دلیلی معطوف نیست و قرآن کانون توجه آنها نیست، آنها را متوجه قرآن کنند. حال که این اذان معنوی به گوش می رسد، از همه علاقه مندان به قرآن دعوت می شود ه این دعوت لبیک بگویند.

 

گفتنی است، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین ماه تا ۹ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای بازدیدکنندگان از این تفرج‌گاه مذهبی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1169797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha