امامزاده محمد(ع) شهرستان «کوهدشت» قطب گردشگری معنوی استان لرستان

حرم مطهر امامزاده محمد (ع) واقع در شهر درب گنبد شهرستان کوهدشت از شاخص های گردشگری معنوی استان لرستان است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ امامزاده محمد که در گویش محلی به شاهزاده محمد معروف است از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که در درب گنبد شهرستان کوهدشت واقع است.

 

 بقعه شاهزاده محمد(ع) در ۴۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت در انتهای خاک طرهان و در میان شهرکی به نام درب گنبد واقع شده است این امامزاده تقریباً برای کل غرب کشور آشنا و مردم برای زیارت و سیاحت به‌خصوص در ایام عید نوروز به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

 

این امامزاده در منتهی‌الیه غرب استان لرستان و غرب شهرستان کوهدشت در جنوب رودخانه سیمره و در دامنه کوه فیروزکوه از رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده که این مکان به شهر درب گنبد امامزاده محمد (شاهزاده محمد (ع)) معروف است.

 

 مردم استان لرستان و غرب کشور این آستان مقدس را به نام شاه محمد صدا کرده و بسیار به کرامت این آستان اعتقاد دارند.

 

این حریم معنوی در هر فصل از سال و در هر روز از هفته دل های بی قراری را به سمت خود می کشاند اما روزهای تعطیل چون جمعه ها و ایان نوروز زائران بیشتری خود را به این مامن الهی می رسانند.

 

زائران این بقعه همچون زائران حرم های مطهر دیگر، در جوار قبر مطهر امامزاده به راز و نیاز پرداخته و آرامشی خاص را تجربه می کنند.

 

 کرامات و لطف های بی پایان آن حضرت به اهالی محل و زواری که برای رفع گرفتاری ها و شفاء مریضها و... به محضرش می آیند، هر عقلی را از سند و دلیل بر شجره آن حضرت بی نیاز می کند.

 

 آیت الله العظمی مرحوم مرعشی نجفی (رحمة الله علیه) درستی نسب امام زاده را به حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) را مورد تایید قرار داده اند و نسخه هایی از این شجره نامه در کتابخانه های نجف وجود داشته است.

 

همچنین در کتاب تحفه الازهار تالیف ضامن بن شد قم المدنی الحسنی اجداد آن حضرت را چنین بیان نموده است.

 

 ابی یحیی، ابی محمد الزاهد بن ابی جعفر، احمد الزاهد بن تاج الدین، ابراهیم المجاب بن محمد العابدین بن الامام موسی الکاظم (علیهم السّلام) و قبُرُه فی لرستان علی ماء سیمره و یعرف بشاه محمد (علیه السّلام) (کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان، ج اول تالیف حمید ایزد پناه.(

 

بدنه بنای حرم مطهر از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است که بنای قدیمی شامل ایوان ورودی، اتاق مقبره و پوسته درونی گنبد است و قسمت الحاقی نیز شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های شمالی، غربی و شرقی احاطه کرده است و دو گلدسته و پوسته بیرونی گنبد نیز از جمله بناهای الحاقی جدید هستند.

 

مصالح به کار رفته در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است و در قسمت قدیمی بنا از گچ، آجر و پوشش کاه‌گل استفاده شده است و قسمت الحاقی بنا از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان، آهن، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی معرق و آیینه‌کاری ساخته شده است، از بنای قدیمی مقبره فقط قسمت اتاق مقبره باقی مانده که در فضای داخلی الحاقات جدید قرار گرفته است.

 

سنگ قبر این امامزاده دارای ضریحی از جنس ورشو است، معین‌السلطنه چاغروند، حاکم وقت لرستان در زمان قاجار درباره امامزاده شاه محمد چنین می‌نویسد: امامزاده شاهزاده محمد(ع) در همین محل هلیلان مدفون است، به اندازه‌ای اهالی لرستان از این امامزاده کشف و کرامت دیده‌اند که تمام اموال طوایف طرهان و بالاوند و بعضی از طوایف پشتکوه و بعضی از طوایف دلفان در میان ایوان و صحن و اطراف امامزاده ریخته است، نه صاحب دارند و نه مستحفظ، احدی را جرات و قدرت نیست که دست به آن اموال دراز کند.

 

بنای فعلی این مقبره به دستور محمدعلی میرزای قاجار حاکم وقت لرستان و کرمانشاه بنا شده است و همچنین تاریخ بنای گلدسته‌های این حرم در ۱۳۲۲ هجری قمری است.

 

این بقعه متبرکه خود از جاذبه های گردشگری معنوی استان لرستان است و سالانه جمعیتی قابل توجه از عاشقان خاندان عصمت و طهارت را به سمت استان لرستان می کشاند.

کد خبر 1171201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha