عيد فطر، جشن بازگشت به فطرتي که از غبارها و زنگارها پاک شده است

دبیر علمی گروه قرآن حوزه های علمیه خواهران گفت: عيد فطر، جشن بازگشت به فطرتي که از غبارها و زنگارها پاک شده است و اکنون در زيباترين شکل خود خودنمايي مي‌کند.

زینب بهجت پور در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات به مناسبت عید سعید فطر با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب امالی مفید اظهار داشت: در این روایت آمده است: فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّى لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَى اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ فَإِذَا کَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فِی کُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ کَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ فَإِذَا بَرَزُوا إِلَى مُصَلَّاهُمْ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَائِکَةِ: مَلَائِکَتِی! مَا جَزَاءُ الْأَجِیرِ إِذَا عَمِلَ عَمَلَهُ؟ قَالَ: فَتَقُولُ الْمَلَائِکَةُ: إِلَهَنَا وَ سَیدَنَا! جَزَاُهُ أَنْ تُوَفِّی أَجْرَهُ قَالَ: فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَإِنِّی أُشْهِدُکُمْ مَلَائِکَتِی أَنِّی قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِیامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِیامِهِمْ فِیهِ رِضَای وَ مَغْفِرَتِی وَ یقُولُ: یا عِبَادِی سَلُونِی فَوَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا تَسْأَلُونِّی الْیوْمَ فِی جَمْعِکُمْ لِآخِرَتِکُمْ وَ دُنْیاکُمْ إِلَّا أَعْطَیتُکُمْ وَ عِزَّتِی لَأَسْتُرَنَّ عَلَیکُمْ عَوْرَاتِکُمْ مَا رَاقَبْتُمُونِی وَ عِزَّتِی لَآجَرْتُکُمْ وَ لَا أَفْضَحُکُمْ بَینَ یدَی أَصْحَابِ الْخُلُودِ انْصَرِفُوا مَغْفُوراً لَکُمْ قَدْ أَرْضَیتُمُونِی وَ رَضِیتُ عَنْکُمْ قَالَ: فَتَفْرَحُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَسْتَبْشِرُ وَ یهَنِّئُ بَعْضُهَا بَعْضاً بِمَا یعْطِی اللَّهُ هَذِهِ الْأُمَّةَ إِذَا أَفْطَرُوا».


این پژوهشگر علوم قرآنی در تشریح روایت بیان کرد: براساس این روایت هنگامی که شب عید فطرکه در روایت به شب جوائز هم نامیده شده است، فرا می رسد، خداوند پاداش عمل‏ کنندگان را بدون حساب و شمارش می‌بحشد، رسول خدا(ص)می‌فرماید چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ی شهرها می‌فرستد، پس در زمین فرود می‌آیند و سر کوچه‏ ها و گذرها بایستند و با صدایى که آن را همه‏ ی آفریده‏ هاى خدا جز جن و آدمیان می‏شنوند می گویند: اى امّت محمّد(ص)! به سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: زمانی که مردم به سوى محلّ برگزارى نماز عید روند خداوند عزّ وجلّ به فرشتگان فرماید: اى فرشتگان من! مزد کارگر وقتی کار خود را انجام دهد، چیست؟ فرشتگان عرضه میکنند: معبودا و سیدا! این که مزدش را کامل پرداخت کنی.


وی خاطرنشان کرد: خداوند عز و جل فرماید: شما را گواه مى ‏گیرم که من پاداش روزه‏ی رمضان و نماز بندگانم را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم و خداوند خطاب به بندگان مى‏ فرماید: اى بندگان من! هر چه مى‏ خواهید از من بخواهید که به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در این اجتماع، هر چه براى دنیا وآخرت خود بخواهید عطا مى‏ کنم. و به عزت و جلال خودم سوگند تا وقتی که مرا مراقب خود بدانید شما را در پناه مى‏ گیرم و نزد کسانى که در دوزخ جاودانند رسوایتان نسازم. باز گردید که آمرزیده شدید. مرا خشنود کردید و من از شما خشنود شدم.


بهجت پور گفت: در ادامه می‏فرماید: پس فرشتگان به خاطرآنچه که خداوند در روز عید فطر به روزه داران ارزانى فرموده است، شاد مى‏ شوند و به یکدیگر بشارت داده و تبریک گویند.
رئیس اداره قران و عترت حوزه‌های علمیه خواهران افزود: عيد سعيد فطر يکي از دو عيد بزرگ در سنت اسلامي است دارای جايگاه و حرمت فوق العاده‌اي است که در باره آن احاديث و روايات بي شماري وارد شده است؛ عید فطر، روزی است که خداوند برای جوایز رحمانی اش و انعام رحیمی خویش از میان روزها برگزید، روزی که بندگان بعد از یک ماه اعتراف به بندگی و طلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، فراتر از ظن و گمانشان اعطا می کند.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: جناب سعدی نیز در این باره سروده است:برگ تحویل می‌کند رمضان، بار تودیع بر دل اخوان،یار نادیده سیر، زود برفت،دیر ننشست نازنین مهمان. وی همچنین عنوان کرد: اما مساله مهم حفظ و نگهداری پاکی و صفای قلبی است که در طول این ماه به دست آمده است؛شيريني که به دهان مي‌بريم و کاممان در روز عيد شيرين مي‌گردد، نشانه اين است که در بقيه ايام سال نيز بايد به شيريني‌ها، خوبي‌ها و خلوص رمضان وفادار بمانيم و اجازه ندهيم تلخي گناهان ريز و درشت، دامن زندگي و ثانيه‌هاي زندگی را بگيرد. 


بهجت پور خاطرنشان کرد: خوب بودن فقط مختص يک ماه نيست، خوب بودن را در سراسر زندگي به همراه داشته باشیم؛ چنان که در نماز عید نیز از خداوند می‌خواهیم: «اَلَّلهُمَّ اِنّي اَسْئَلُکَ خَيْرَ ما سَئَلَکَ بِه عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخلَصُون»
دبیر علمی گروه قرآن حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: عيد فطر، جشن بازگشت به فطرتي که از غبارها و زنگارها پاک شده است و اکنون در زيباترين شکل خود خودنمايي مي‌کند، انسان مسلمان بايد از راه‌هاي گوناگون، نمادهای اسلام باوری خود را نشان دهد، يکي از آن راه‌ها، بيان شعارهاي مذهبي است. خداوند متعال در قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هر کس شعائر الهي را بزرگ دارد، اين کار نشانه تقواي دل‌هاست» (حج/ 33)  تعظيم شعائر الهي، يکي از اثار عيد پربرکت فطر است.


این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری درباره این عید بزرگ اشاره کرده اند که عيد رمضان، در حقيقت عيد شکر است؛ شکر به خاطر توفيق گذراندن دوران يک ماهه ضيافت الهي. شکر روزه‌داري. شکر توفيق عبادت و ذکر و خشوع و توسل به بارگاه کبريايي حضرت حق. حقيقتاً هم براي اين شکر، انسان مؤمن بايد عيد بگيرد.
وی عنوان کرد: پرداخت زکات فطره که با نيت عبادت و تقرب به خداوند متعالي انجام مي‌شود، نوعي بهره‌گيري از ماديات براي رسيدن به معنويات است، اگر زکات فطره از صورت پرداخت فردي به سمت بُعد اجتماعي آن سوق داده شود، پشتوانه و سرمايه مهم اقتصادي در حل مشکلات مردم خواهد بود.


بهجت پور خاطرنشان کرد: ايجاد مراکز درماني، تأسيس کانون‌هاي علمي و صنعتي براي اشتغال‌زايي سرمايه‌گذاري براي مسائل بهداشتي و عمران محيط زيست، تقويت بنيه دفاعي مسلمانان و پاسداري از مرزهاي اسلامي، توسعه فرهنگ عمومي و ديني و ايجاد مؤسسات پژوهشي و تحقيقاتي، برخي از دست‌آوردهاي پرداخت زکات فطره در روز عيد است که در صورت جمع‌آوري و مصرف صحيح اين بودجه ديني به دست خواهد آمد.

 

 

کد خبر 1171815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha