فلسفه روزه رسیدگی به فقرا و عید فطر روز جایزه گرفتن از خداوند است

رسیدگی به فقرا در قالب زکات فطره به عنوان یکی از واجبات، در حقیقت فلسفه روزه را محقق می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ پس از 30 روز عبادت ویژه الهی در ضیافت الله که برای بیشتر مسلمانان به روزه داری و شب زنده داری و راز و نیازهای خالطانه تر به درگاه الهی گذشت؛ اکنون در آستانه عید سعید فطر قرار داریم.

 

 

عید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که برای شب و روز آن اعمالی وارد شده که شرح کامل آن در مفاتیح الجنان است؛ به طور قطع مسلمانان به ویژه آنها که توفیق یک ماه روزه داری را داشتند، بسی چشم امید به رحمت الهی در روز عید فطر دوخته اند تا خداوند با فضل و کرم خود پاداش یک ماه روزه داری ایشان را عطا کند.

 

 

 

در این روز که همه امید و انتظار دریافت مواهب الهی را دارند باید خود نیز نیازمندان را دریابند و به قدر وسع خویش بر آنان احسان کنند؛ به ویژه آنکه به پرداخت زکات فطره اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

 

 

آیت الله احمد شیخ بهایی در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمان گفت: روز عید فطر در حقیقت وقت گرفتن جایزه الهی است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: طراحی خداوند این است که آدمی پس از یک ماه عبادت فردی شامل روزه داری و شب زنده داری و... در روز عید فطر به یک عبادت اجتماعی یعنی توجه به فقرا در قالب زکات فطره برسد.

 

 

وی نماز عید فطر را جلوه دیگری از عبادت جمعی خواند که مسلمین{با استماع خطبه های نماز} با مصالح و مشکلات جامعه اسلامی آشنا می شوند.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با تأکید بر اینکه رابطه با خداوند نباید قطع بشود و نماز و ادعیه و عبادات پس از ماه رمضان نباید فراموش بشود؛ رسیدگی به فقرا را از اهداف روزه دانست و اظهار کرد: حتی کسانی هم که به دلیل عذری نتوانستند روزه بگیرند با پرداخت زکات واجب فطره فلسفه روزه را محقق می کنند.

 

 

وی با اشاره به جلوه هایی از عدالت اجتماعی در روز عید فطر گفت: در نماز عید فطر فقیر و غنی در کنار هم به نماز می ایستند و این تجمع عمومی که سالیانه شکل می گیرد اهمیت زیادی دارد.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: نمازعید فطر در زمان غیبت امام معصوم مستحب اما در زمان حضور آن حضرت واجب است.

 

 

 

یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد استان کرمان هم درباره جمع آوری زکات فطره توسط شورای زکات استان گفت: اعضای شورای زکات با لباس متحدالشکل در مصلی نمازعید فطر حضور دارند و پس از جمع آوری زکات فطره، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به دست نیازمندان می رسانند.

 

 

زَکات فِطره یا زکات فطر یا فِطریه از واجبات مالی اسلام که براساس آن باید حدود سه کیلوگرم از خوراکِ غالب مانند گندم، جو، خرما، برنج، کشمش و یا قیمت آن به‌ازای هر نان‌خور به مستحق پرداخت شود. مستحق یا موارد مصرف زکات فطره همان موارد هشتگانه زکات مال (فقیر، مسکین، آزادی بردگان، بدهکار، مؤلفة قلوبهم، مأموران جمع‌آوری زکات، فی سبیل‌الله و ابن سبیل) است؛ البته طبق نظر برخی مراجع تقلید، احتیاط واجب یا مستحب است که فطریه به فقیر پرداخت شود.

 

 

پرداخت زکات فطره بر هر کسی که مکلف و هوشیار بوده و فقیر نباشد، واجب است. چنین کسی زکات فطره خود و هر کس را که عیال (نان‌خور) او به شمار رود، باید پرداخت کند. زمان پرداخت آن نیز بنابر قول مشهور میان متأخران، از غروب روز آخر ماه رمضان تا هنگام گزاردن نماز عید و بنابر نظر برخی تا ظهر روز عید فطر است؛ بر اساس روایات، پرداخت زکات فطره تکمیل‌کننده روزه، باعث قبولی آن و تکمیل‌کننده زکات مال است.

کد خبر 1172004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha