عید سعید فطر، مظهر وحدت و انسجام میان مسلمانان و فرصتی برای به اوج رساندن کمک به هم نوعان است

ظهیری گفت: عید سعید فطر، مظهر وحدت و انسجام و همدلی میان مسلمانان و فرصتی برای به اوج رساندن کمک به هم نوعان و ضعیفان است.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت فرارسیدن عید سعید فطر اظهار داشت: الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً؛ خداوند این روز را برای همه مسلمانان مبارک و با برکت قرار داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: عید سعید فطر از دو واژه بازگشت و فطور به معنای خوردن و آشامیدن ترکیب شده و این ترکیب زیبا، پیام های فردی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد؛ از نظر فردی بعد از یک ماه دوره سازندگی و مراقبت کردن بر نفس و دوری از شیطان، انسان یک طراوات و شادابی و نشاط درونی را برای خودش احساس می کند.


وی در این باره افزود: حتی از نظر جسمی همه اضافات و رسوبات یک ساله از بدن زایل می شود و یک احساس سبک بالی و راحتی برای انسان حاصل می شود، اما بعد روحی و روانی آن را مراتب مهم تر است، چرا که آرامش در سایه سار عبادت و بندگی کردن و ارتباط برقرار کردن با اولیا الهی را به همراه دارد.
ظهیری عنوان کرد: به خصوص اینکه ماه رمضان عجین با نام امیرالمومنین(ع)اولین وصی از اوصیای پیامبر(ص) و طلب دعا و فرج برای حضرت مهدی(عج)آخرین وصی است و آن باعث می شود انسان ارتباط و حلقه اتصال خود را به کسانی که واسطه فیض بین ما و خدای تعالی و تبارک هستند را محکم تر کنند و این میثاق غلیط را در مسیر استواری و عهد و پیمان محکم حفط کنند.


وی بیان کرد: از بعد اجتماعی نیز خود نماز عید که در جمع مومنین برگزار می شود یک انسجام در مسیر همدلی و محکم شدن وحدت در بین مسلمانان را ایجاد می کند، همچنین موضوع دیگر اعطای فطریه است؛ پرداخت فطریه برای هر فرد واجب است و جز زکات بدن قرار داده شده و سلامت مالی برای انسان ایجاد می کند.
این پژوهشگر علوم دینی و حوزوی تصریح کرد: همچنین فطریه، تعهدی نسبت به پرداخت امور مالی برای انسان در آغاز ماهی است که با عید عارفان در پایان ماه رمضان رقم می خورد و این تعهد پرداخت مالی ودیون بسیار زیباست و در جایگاه اجتماعی بسیاری از شکاف های اجتماعی و فاصله ها را پر می‌کند، زیرا برای هر فرد واجب است و مقدار تجمیع این فطریه با توجه به اینکه پرداخت آن به نزدیکان و اقوام و آشنایان مستحب است، آثار و برکات بیشتری به همراه دارد.


وی خاطرنشان کرد: در این عید بزرگ دادن فطریه برای تک تک آحاد جامعه واجب است و این سرمایه بزرگ باید به نفع فقرا مورد استفاده قرار گیرد و فطریه به عنوان هدیه عمومی یک نوع تزکیه مالی است، علاوه بر تزکیه درون که خداوند در ماه رمضان قرار داده، آثار اجتماعی عید سعید فطر بسیار فراوان است و با جشن و سرور و شای و نشاط و دید و بازدید و صله رحم همراه بوده و از لحاظ مهربانی در خانواده و استحکام آن اثرگذار است.
ظهیری با بیان اینکه عید سعید فطر، مظهر وحدت و انسجام و همدلی میان مسلمانان و فرصتی برای به اوج رساندن کمک به هم نوعان و ضعیفان است گفت:در بسیاری از کشورهای اسلامی چند روز را برای عید فطر تعطیل می کنند و دید و بازید و شامانی می پردازند، امید است  به برکت سالی که بهار در بهار بوده خداوند بهترین ها را نصیب مان قرار دهد و همگام با رویش در طبیعت، فضیلت ها و خلق نیکو و روحیه نوع دوستی و صلح و ارامش را برای ما مقرر و نصیب بگردانند.

کد خبر 1172147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha