هشتمین یادمان کوچ «محمدرضا لطفی» قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد

هشتمین یادمان کوچ «محمدرضا لطفی»، استاد شهیر موسیقی ایران و شهرستان گرگان، شب گذشته با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ، هنر، ادب و رسانه در عرصه ملی و استانی در تالار فخرالدین اسعدگرگانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمد رعیت» در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره استاد لطفی با بیان اینکه هنر متعالی «محمدرضا لطفی» محصول یک اتصال است، گفت: این هنر به معنای اتصال دست و ذهن خلاق هنرمند به منبع هنر، به عالم ماوراء و عالم اصوات فیزیکی است و روح لطفی در آثارش جاری است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: در زمان خستگی مردم خسته از طاغوت و طاغوتیان، استاد لطفی با رفتار و منش انقلابی خود در برابر طاغوت سر خم نکرد و برای مردم نغمه های حماسی نواخت.

 

وی با اشاره به جوان گرا بودن لطفی، گفت: یاران آخرین روزهای این دنیای استاد لطفی جوانانی بودند که شوق خواندن و نواختن در کنار این پیرچنگی را داشتند و او بی تکبر، خود را وقف هنر موسیقی ملی و جوانان علاقه مند به این هنر کرده بود.

 

«سیدعباس سجادی»، شاعر، ترانه‌سرا، منتقد ادبی و مجری تلویزیون و نیز مدیری امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیرعامل مؤسسه نغمه شهر، داوری بخش انتخاب رسانه برتر موسیقی جشنواره موسیقی فجر را بر عهده داشته و به عنوان یکی از مهمان ملی در برنامه حاضر شده بود نیز اظهار کرد: تاثیر محمدرضا لطفی در جریان سازی موسیقی مشهود و ماندگار است.

 

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر لطفی معلم بودند و ذاتا خود او هم معلم بود و معلمی کرد، گفت: لطفی در گفتار و رفتارش همواره معلمی کرد.

 

سجادی در ادامه گفت: لطفی با راه اندازی گروه بانوان شیدا، به جایگاه بانوان در این هنر حرمت گذاشت و توجه نشان داد.

 

«محمدرضا سبطی»، شهردار گرگان نیز گفت: بارها به نقل از اطرافیان و اهالی فرهنگ و هنر شنیده ایم که استاد محمدرضا لطفی همواره به گرگانی بودن خود اشاره داشته است؛ دیاری که چهره های ماندگار بسیاری دارید و ما به این مهم می بالیم.

 

 

وی افزود: بر سرآنیم که پروژه ی باغمزار استاد لطفی را به سرانجام برسانیم و به وجود این استاد می بالیم و می کوشیم این افتخار و بالندگی را به نسل آینده منتقل کنیم.

 

«فاضل جمشیدی» خواننده، جامعه شناس، پژوهشگر و دارای آثاری چون ای وطن، یار پنهان، دیدار شرق و غرب، بهار رویا نیز ضمن اشاره به مصاحبه مفصلش با زنده یاد لطفی در زمان مسئولیتش در برنامه ای در رسانه ملی، گفت: محمد رضا لطفی چهره ای افتاده و مردمی بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه خیلی ها آرزو داشتند پیکر چهره ای چون محمد رضا لطفی در شهر آن ها دفن شود، گفت: آرامگاه استاد لطفی فرصتی ارزشمند برای گرگان زمین است و ما هم به نوبه ی خود برای محقق شدن باغمزار استاد لطفی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.

 

«حسین ضمیری» از فعالان فرهنگی و هنری و پژوهشگران فرهنگ عامه گرگان ضمن یادآوری خاطراتی از استاد و پیگیری های صورت گرفته تا به امروز برای باغمزار لطفی گفت: مفاخر هر مملکتی پشتوانه های معنوی و دارایی های نهان هر جامعه هستند و هر کشوری با اهدای نشان خاصی به مفاخر حاضر خود در واقع تجلیل از زحمات ایشان؛ استمرار، کشف، نوآوری و حیات را به فعالان تخصصی آن عرصه اعطا می کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه مقدمات و پیگیری هایی برای ثبت «نشان لطفی» انجام شده و نیازمند حمایت های نهایی برای محقق شدن است، افزود: یکی از اهداف ثبت نشان هنری لطفی پاسداشت نام استاد کامل موسیقی اصیل ایرانی و حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی است.

 

ضمیری گفت: همچنین کشف و همراهی برای بالندگی جوانان عاشق و عامل این عرصه، اعتقاد راسخ به حوزه پژوهش در این حوزه و تولید آثار فاخر فردی و گروهی از دیگر اهداف پیش بین شده برای نشان لطفی است.

 

 

 

کد خبر 1172316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha