آموزش مفاهیم دینی در اولین شهربازی معارفی کشور/اشتغالزایی برای بيش از ۷۰ نفر به صورت مستقيم

اولین شهربازی معارفی کشور با بهره گیری از شیوه جذاب بازی و سرگرمی و با هدف نوآوری در عرصه ی تبلیغ و ترویج دین به مخاطبان به همت کانون فرهنگی هنری تبیان در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هزار مترمربع در حال احداث است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی و انقلابی در سطح کشور همواره در مسیر خنثی سازی توطئه های دشمنان و همچنین در زمینه گسترش برنامه ها و فعالیت های فرهنگی نقش بسزایی داشته اند به گونه ای که در استان قم نیز این پایگاه ها در تمام مناطق شهری و روستایی در کنار مساجد فعال شده و فعالیت های فرهنگی هنری را ادامه می دهند.در همین ارتباط گفتگویی انجام داده ایم با مسئول یکی از کانون های موفق قم که در فهما 1400 توانست در این رویداد به عنوان کانون برتر کشور در رواق کارآفرینی شناخته شود.

 

مهدی جمالان مدیر کانون فرهنگی هنری تبیان قم در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به سابقه ی این کانون گفت:این کانون  در سال 1382 شروع به فعاليت کرد.از همان آغاز، بر مبناي نياز سنجي و آسيب شناسي‌هاي صورت گرفته در زمينه آموزش و تربيت نوجوانان و جوانان،تصمیم گرفتیم اقدام به تدوين و تأليف متون آموزشي مناسب کنیم.

 

وی ادامه داد: در تير ماه سال 1385 مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، جمعی از كادر اجرايي و اساتيد مؤسسه را به حضور پذيرفته و ضمن استماع گزارش فعاليت‌ها‌ي مجموعه، آنها را مورد لطف و توجه ويژه خود قرار دادند و آن ديدار، جوانان ولايي اين مجموعه را جاني دوباره بخشيد و موجب افزايش روز افزون و مضاعف فعاليت‌ها شد.

 

جمالان با بیان اینکه این کانون دارای ساختار تشکیلاتی منظمی است که باعث احراز رتبه نخست تشکیلات کشور در اولین دوره جشنواره ملی اتفاق نیز شده است گفت: این کانون دارای شش معاونت پژوهش و طرح و ایده، اداری مالی، اجرایی، تربیتی و اقتصادی و روابط عمومی می باشد که هر کدام از این معاونت ها شامل واحدهای زیر مجموعه  می باشند که از جمله آنها می توان به واحدهای فیلم، نشر، پذیرش و جذب، اولیاء و مربیان، مسجد، جلسه شهدا، حراست، اتاق فکر، سایت، آموزش، خانه دیجیتال، تهذیب، فرهنگی، قرآن، فنی، انتظامات، خدمات، ورزشی و تفریحی، رایانه، تدارکات و پشتیبانی، سمعی و بصری، کتابخانه و روابط عمومی اشاره کرد.

 

وی افزود: هر کدام از این معاونت ها و زیر مجموعه های مرتبط با آنها وظایف و اهداف خاصی را دنبال می کنند که باید به این مهم نیز اشاره نمود که جایگاه دبیر تشکل در ساختار تشکیلاتی مجموعه به عنوان مهمترین زیر مجموعه معاونت اجرایی در نظر گرفته شده است.

 

جمالان تصریح کرد: در این کانون برنامه های گسترده آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ورزشی و پژوهشی به صورت خودجوش و با محوریت نوجوانان و جوانان انجام می شود و با توجه به عدم دارا بودن بودجه مصوب دولتی، اکثر هزینه های مجموعه توسط اعضا و به طرق مختلف همچون اجرای پروژه های پژوهشی، فرهنگی و ... تأمین می شود و بدون شک فعالیت های خود جوش جوانان کانون با محوریت مسجد محمودیه و همچنین امامزاده عظیم الشأن سید حمزه(ع)، مهمترین رمز موفقیت این مجموعه فرهنگی است.

                    

وی با اشاره به شرایط کرونا ادامه داد: در سه سالی که کشور درگیر شیوع کرونا شد، شرایط آموزشی تغییر کرده و آموزش‌ها مجازی شد. ما با حضور دانش‌آموزان ممتاز برخی دروس را در قالب کلاس تقویتی آموزش می‌دادیم و نمونه‌های متعددی بوده است که دانش‌آموزی سطح درسی ضعیفی داشته باشد و با حضور در این کلاس‌ها موفق به رشد درسی قابل توجهی شده باشد.

 

جمالان در ادامه از برگزاری 35 دوره از رزمایش همدلی و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان خبر داد و گفت: با کمک و همراهی اعضای کانون و مبالغی که بدون هیچ حمایت و صرفا از سوی بچه‌های مسجد پرداخت می‌شود روزانه تا 500 پرس غذا طبخ و میان نیازمندان توزیع می‌کنیم همچنین در دوران کرونا بحث تولید ماسک هم با قوت انجام می شد.

 

وی همچنین با اشاره به شهربازی معارفی گفت: با توجه به بیانات مهم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه سال 92 که ضمن تأکید بر اهمیت به کارگیری ابزار بازی و اسباب بازی فرمودند "بیایید بازی تولید کنید، بازی هایی که بین بچه های ما معمول بوده، این ها را ترویج کنید"  ایده ی شهربازی معارفی در دستور کار کانون قرار گرفت.

 

وی افزود:  تصمیم گرفتیم تا اقدام به برگزاری اولین شهربازی معارفی کشور با بهره گیری از شیوه جذاب بازی و سرگرمی و با رویکردی تعاملی با هدف نوآوری در عرصه ی تبلیغ و ترویج دین به مخاطبان کنیم و راه‌اندازی آن به عنوان مقدمه‌ای برای تأسیس شهربازی معارفی در مکانی ثابت باشد.

 

جمالان ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی و فکری این برنامه، بلافاصله با تشکیل هشت کمیته طرح و ایده، رصد و شناسایی، پژوهش، فنی، فرهنگی و تبلیغات، پشتیبانی، مالی و روابط عمومی کلید خورد و نتیجه ی تحقیقات این کمیته‌ها که مطالعات و جلسات هم‌افزایی و تبادل نظر، تحقیقات میدانی برای رصد و شناسایی و نیز برگزاری جلسات مکرر مشورتی با صاحب‌نظران و گروه‌های هنری را نیز در برمی‌گرفت. در مدت بیش از یک سال فعالیت بی وقفه و برگزاری جلسات با حضور مسوولین کمیته‌ها، تأمین محتوای بازی‌ها برای چهار گروه خردسال، کودک، نوجوان، و جوان بود. فعالیت‌های عملیاتی و ساخت بازی‌ها نیز در ابتدا با راه‌اندازی کارگاهی در زمینی امانی به مساحت سیصد متر مربع آغاز شد.

 

وی ادامه داد: ویژگی های مثبتی مانند کاربردی و نوجوان محور بودن اکثر بازی‌ها، حضور فعال روحانیون در نقش غرفه‌داران، شیوه مسابقه‌ای بودن بازی‌ها و تنوع در شیوه ی آموزش محتواها و مفاهیم دینی، ارزش این شهربازی را به عنوان الگویی برای گسترش در نقاط مختلف کشور روشن می‌کند. زیرا در این شهربازی برخلاف شهربازی‌های دیگر، افراد علاوه بر تخلیه ی انرژی و تفریح نسبت به آموزه‌های اسلام و اهل بیت معرفت پیدا می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: در ایام پانزده روزه ی برپایی اولین شهربازی معارفی در ایام نوروز سال 93 در شبستان چهار هزار متر مربعی نجمه خاتون(س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بیش از 160 هزار نفر از زائرین و مجاورین این آستان مقدس از این برنامه بازدید نموده و از خدمات آن بهره‌مند شدند.همچنین در مدت ده روزه برگزاری دومین شهربازی معارفی در بندر بوشهردر نهایت تعداد بازدیدکنندگان از مرز 200 هزار نفر عبور کرد همچنین این شهرک معارفی با حمایت تولیت وقت آستان قدس رضوی در کنار باب الجواد (ع) حرم مطهر امام رضا (ع) برپاشد و توانست در دو سال فعالیت خود، میزبان حدود سه و نیم میلیون نفر از مردم باشد که این نشان‌دهنده ی استقبال و علاقه ی درونی مردم به اینچنین برنامه ها با رویکرد دینی و مذهبی است.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری «تبیان» قم  نیز در ادامه این گزارش با اشاره به احداث شهربازی معارفی گفت: کلنگ احداث  این مجموعه 11 اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور تعدادی از مسئولان استان قم در حاضیه بلوار پیامبر اعظم(ص) به زمین زده شد.

 

وی گفت: ایده احداث این شهربازی برای اولین بار از سوی کانون فرهنگی هنری تبیان ارائه شد و اکنون با مشارکت شهرداری شهر مقدس قم، در زمینی به مساحت یک هکتار شهربازی معارفی با عنوان سرزمین شکوفایی احداث می شود که پنج هزار متر مربع آن به پارکینگ و فضای سبز و پنج هزار متر به فضای بازی اختصاص یافته است که البته 2500 متر مربع به شکل نیم طبقه به این فضا اضافه شده که فضای مفید شهربازی را به 7500 متر مربع افزایش خواهد داد.

 

                   

بهشتی در ادامه افزود: مدت قرارداد جهت بهره برداری از این زمین 10 سال بوده و پروژه هم اکنون در مرحله اجرای فندانسیون است و کار اسکلت پروژه تا هشت ماه دیگر به پایان خواهد رسید. این شهربازی معارفی در بلوار پیامبر اعظم(ص) کنار تقاطع کریمه (در فاصله سه کیلومتری به جمکران) واقع شده و امیدواریم که تا اواسط سال 1401 به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی در ادامه افزود: در راستای احداث این شهربازی معارفی، اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است که 30 میلیارد تومان برای ساختمان و 25 میلیارد تومان به تجهیزات داخلی شهربازی اختصاص می یابد.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری «تبیان» قم با بیان اینکه شهربازی معارفی قم  متشکل از ۲۵ مجموعه بازی با حدود ۱۰۰ اسباب بازی خواهد داشت، بیان کرد: محتوای این بازی ها مفاهیم دینی و قرآنی شامل قصص قرآنی، احکام کاربردی و مبتلا به پسران و دختران، سبک زندگی اسلامی، مباحث اجتماعی (بویژه پیشگیری از آسیب های اجتماعی) و فرهنگ سازی در موضوعات مدیریت شهری مانند ترافیک، آتش نشانی، مدیریت بحران و مدیریت پسماند خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه میانگین سنی مخاطبان شهربازی معارفی کودکان و نوجوانان 2 تا 15 سال است،گفت: بازی ها تا سن 8 سال به صورت مشترک بین دختر و پسر است اما برای بالاتر از 8 سال تمام بازی ها تفکیک شده است.

 

بهشتی با اشاره به اینکه این شهربازی معارفی از ایده تا پدیده کار کانون فرهنگی هنری تبیان است، بیان کرد: این کانون که هم اکنون یک مجموعه دانش بنیان محسوب می شود، کار ساخت وسایل و تجهیزات شهر بازی را نیز بر عهده دارد.

 

وی ادامه داد: ساخت تجهیزات بازی در کارخانه تولید تجهیزات شهربازی معارفی تبیان واقع در یکی از شهرک صنعتی ثامن واقع در کیلومتر اول جاده گرمسار در زمینی به مساحت ۲هزار متر مربع انجام می شود که همه کارکنان این کارخانه هم از اعضای کانون فرهنگی هنری تبیان هستند.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری «تبیان» قم با بیان اینکه هم اکنون 30 نفر در کارخانه تولید تجهیزات شهربازی معارفی تبیان مشغول به کار هستند، بیان کرد: افتتاح شهربازی معارفی «سرزمین شکوفایی» نیز باعث اشتغال به کار بیش 70 نفر بصورت مستقیم خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1172338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha