ظاهر سارایی در شعر عروضی از اولین ها است/ بزرگداشت ظاهر سارایی بزرگداشت همه هنرمندان ایلامی است

شاعر ایلامی با بیان اینکه نکوداشت ظاهر سارایی نکوداشت خوبی ها و زیبایی ها است، گفت: ظاهر سارایی یک معلم و ادیب است، محصولات فکری خود را در قالب شعر ارائه می دهد و در ادبیات کردی جایگای والایی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، «حبیب الله بخشوده» در آئین بزرگداشت استاد ظاهرسارایی که در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: محفل امروز بزرگداشت علم، هنر، پژوهش، فرهنگ و دانایی است که در قالب و هیئت «ظاهرا سارایی دهبالایی» جلوه کرده و نمایان شده است، نکوداشت ظاهر سارایی  نکوداشت خوبی ها و زیبایی ها است.

 

وی یادآور شد: بسیاری از هنرمندان ما بعد از  اینکه فوت شدند و از میان ما رفتند، از آنها تجلیل شد، خوشحالم که امروز از  استاد« ظاهر سارایی» که  انشاالله عمری طولانی داشته باشند در این ایام تجلیل می شود، تجلیل از ظاهر سارایی، تجلیل از همه هنرمندان استان ایلام است.

 

این شاعر و هنرمند ایلامی، بیان کرد: سارایی شاعری دو زبانه است که هم در غزل کُردی  و هم در غزل فارسی و شعر کُردی، واقعا  یک جایگاه و مقام  عالی را حفظ کرده است.

 

بخشوده تصریح کرد: در بین مکاتب ادبی و مکتب فرمالیسم، مدخل  ورودی یک اثر ادبی را لغت می دانند، یعنی هر کسی که یک لغت شناس خوب باشد می تواند یک هنرمند خوب یاشد، ظاهر سارایی به لحاظ لغت استاد است، هم مبدع کلمات هستند و هم توانایی را دارد که  این کلمات را به بهترین نحو ممکن در شعر خود به کار گیرد.

 

وی ابراز کرد: استاد ظاهر سارایی مبدع کلمه است که بسیاری از از کلمات را ابداع کردند که این برای ما به عنوان تولید لغت بسیار ارزشمند است، شعر  شاعران اگر در ترازوی ادب می خواهد جای بگیرد باید دو چیز داشته باشد که یکی ساختار و محتوا است، اهیمت ظاهر سارایی در این ساختارها و محتواها است، ارتباط بین کلمات و ساختار در شعر ظاهر سارایی بسیار والا است.

 

این شاعر و هنرمند ایلامی با بیان اینکه امید است که این چشمه زلال برای ما بماند، تصریح کرد: ظاهر سارایی یک معلم و ادیب است، محصولات فکری خود را در قالب شعر  ارائه می دهد و در ادبیات کردی جایگای والایی دارد.

 

وی بیان کرد: ظاهر سارایی از نخستین شاعرانی است که خاکستر شعر عروضی را دوباره در شعر کردی ایلامی زنده می کند، قبل از ظاهر سارایی وحدت کرمانشاهی و پرتو کرمانشاهی شعر  عروضی گفته اند اما باید گفت که ظاهر سارایی در شعر عروضی کردی از اولین ها است.

 

بخشوده گفت:  استاد ظاهر سارایی در وزن به غزل از همه قالب های دیگر وفادار است، او شاعر غزل و دوبیتی است و در این ایام میانسالی که پرسشگری او  همانند مولوی بیشتر شده است، در حال موجز سرایی است و به دنبال دو بیتی های است که  بیشتر دو بیتی های او پرسشگرانه است.

 

این شاعر و هنرمند ایلامی با اشاره به اینکه شعر ظاهر سارایی متنوع در موضوعات است، خاطرنشان کرد: او در شعرهای خود، به مسائل اجتماعی بی تفاوت نیست و عاشقانه های سارایی در نوع خو بی نظیر است.

 

وی در پایان از  همه عزیزانی که در هم فکر و در عمل بانی  مراسم تکریم و بزرگداشت استاد ظاهر سارایی بودند، تقدیر کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1174455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha