آشنایی با هنراسلامی تحت عنوان "خط و نقطه" در مرکز ادبیات شرقی کتابخانه دولتی مسکو

نشست علمی خط و نقطه با محوریت هنر خوشنویسی اسلامی ایرانی در مرکز ادبیات شرقی کتابخانه دولتی مسکو برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، با حمایت بنیاد ابن سینا و همکاری کتابخانه دولتی مسکو( لنین)، روزهای شانزدهم و هفدهم می (26 و27 اردیبهشت 1401) نشست علمی خط و نقطه با محوریت هنر خوشنویسی اسلامی ایرانی در مرکز ادبیات شرقی کتابخانه دولتی مسکو برگزار خواهد شد.

 

ساعت 18:00 روز  ۲۶ اردیبهشت مطابق با 16 می، دکتر حمید رضا قلیچ خانی محقق و پژوهشگر حوزه هنر اسلامی با موضوع خوشنویسی معاصر ایران سخنرانی خواهد کرد و فیلم مستند نقطه به تهیه کنندگی بنیاد ابن سینا و کارگردانی امیر ولی نژاد به نمایش گذاشته می شود.

 

دکتر ورا میاسینا پژوهشگر و محقق موزه هنرهای خاوری مسکو با موضوع هنر سوزنی و گلدوزی ساعت 18:00 روز 27 اردیبهشت مطابق با 17 می سخنرانی خواهد کرد و نمایش فیلم فرش پازیریک (قدیمی ترین فرش جهان) به کارگردانی امیر ولی نژاد انجام می شود.

 

بنیاد این سینا با هدف معرفی هنر اسلامی به عنوان یکی از نمادها و مظاهر تمدن عظیم اسلامی به مخاطبان روس، اقدام به برگزاری این مراسم می نماید. همچنین بنیاد ابن سینا در گذشته و در همین راستا آثاری چون "سری وحدت حسن "شامل مجموعه مقالات اساتید ایرانی و روس تحت عنوان "وحدت حسن"، مجموعه مقالات اساتید ایرانی و اروپایی تحت عنوان"موسیقی در اسلام "و کتاب" درآمدی بر خوشنویسی اسلامی" اثر دکتر حمید رضا قلیچ خانی را منتشر نموده و در بخش آموزش نیز دوره های مختلف آشنایی با هنر اسلامی توسط دکتر طاووسی هنرمند و محقق خوشنویسی اسلامی، دکتر قلیچ خانی استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه هنر اسلامی، دکتر پناهی استاد دانشگاه پاریس و محقق حوزه خوشنویسی، دکتر پالینا لوبیمووا محقق موزه ارمیتاژ، دکتر کازووروا پژوهشگر موزه کانست کامرا و استاد دانشگاه، دکتر ماتوچکینا استاد فلسفه  هنر اسلامی دانشگاه سن پترزبورگ ، دکتر محمودی محقق و پژوهشگر سینما و تلویزیون، دکتر امیلیانوف استاد دانشگاه سن پترزبورگ و... برگزار نموده است.

 

تولید مستند نقطه که به بررسی هنر خوشنویسی اسلامی می پردازد در همین راستا انجام گردیده و مستند مذکور توانسته جایزه دوم جشنواره فیلم مسکو از بین پانصد فیلم و جایزه سوم جشنواره اروپایی ویوا فیلم را از بین هزار و پانصد فیلم کسب نماید.

 

کد خبر 1175082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha