پرونده جنایت های رئیس اماراتی اینترپل زیر ذره بین دادگاه فرانسه

فرانسه تحقیقات درباره رئیس اماراتی اینترپل به اتهام شکنجه بازداشت شدگان و مشارکت در تحویل مخالف بحرینی به مقامات آل خلیفه آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، مقامات فرانسه اعلام کردند:  تحقیقات درباره شکایت های مربوط به شکنجه و بدرفتاری  علیه دو انگلیسی که «احمد ناصر الریسی» رئیس اینترپل امارات در آن دست داشته است، آغاز شده است. این دو انگلیسی در امارات بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: دادستان کل فرانسه برای مبارزه با تروریسم پرونده مربوط به دست داشتن این مسئول اماراتی در زمینه شکنجه و بازداشت خودسرانه در سال های 2018 میلادی و2019 میلادی را به قاضی بازپرس تحویل داد.

 

در این گزارش آمده است: این مسئول اماراتی تحت تحقیقات مقدماتی دیگر درباره با شکایت مربوط به سایر اتهامات شکنجه قرار دارد.

براساس این گزارش، در طول جلسه استماع روز چهارشنبه 11 می 2022 میلادی، این دو انگلیسی بازداشت شده در امارات در بیانیه ای اعلام کردند که بنا به درخواست قاضی تحقیقات در مرکز تخصصی جرایم ضد انسانی در دادگاه پاریس، شواهد و مدارکی دال بر شکنجه هایی ارایه می دهند که الریسی مرتکب شده است.

 

دادستان کل فرانسه مبارزه با تروریسم در پایان ماه مارس گذشته اعلام کرد: تحقیقات اولیه علیه احمد الریسی، اسر امارتی که در نوامبر ریاست اینترپل را برعهده گرفت، متهم به شکنجه و اقدامات سرکوبگرانه است. سازمان های غیردولتی شکایتی علیه وی به اتهام شکنجه شخصیت های مخالف درزمان داشتن سمت بالا در وزارت کشور امارات ارایه دادند.

 

سازمان دیدبان حقوق بشر، موسسه حقوق و دموکراسی بحرین و محاکمات عادلانه از آژانس بین المللی پلیس جنایی «اینترپل» که ریاست آن را احمد الریسی داشت، خواست تا روش رسیدگی به درخواست های اعلامیه قرمز را اصلاح کند. این خواسته پس از تحویل« احمد جعفر محمد علی» مخالف بحرینی توسط دولت صربستان به مقامات بحرین ارایه شد. این درحالی است که دستور قضایی دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر ممنوعیت این اقدام  به دلیل نگرانی و ترس از به خطر افتادن زندگی محمد علی در بحرین وجود دارد.

 

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد: پرونده تحویل«احمد جعفر سنان» مخالف بحرینی، اولین مورد از زمان انتخاب احمد الریسی به ریاست اینترپل است.

براساس این گزارش، زندانیان سابق، الریسی را به دست داشتن در شکنجه در زندان های امارات متهم کردند. نگرانی فزاینده ای وجود دارد که انتخاب وی ممکن است رژیم های خودکامه را تشویق کند تا از ساختار اینترپل برای دستگیری مخالفان در خارج سوء استفاده کند.

کد خبر 1175892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha