ازجشنواره پرسبوک تا تحلیلی بر «جیغ» اثر ادوارد مونک در «نگارخانه» رادیو فرهنگ

برنامه «نگارخانه» امشب( سه شنبه ۱۰ خردادماه) با موضوع جشنواره پرسبوک و تحلیل تابلو نقاشی«جیغ» اثر ادوارد مونک از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در مجله رادیویی "نگارخانه" این هفته  در بخش درس گفتار با امیر راد به چیستی هنر و تعریف هنر و درس گفتار در مورد هنر معاصر پرداخته می‌شود.

بخش "یک دقیقه یک نقاشی" مجله امشب  به تحلیلی بر  نقاشی «جیغ» اثر ادوارد مونک»  اختصاص دارد.

گفته شده است که ادوارد مونک، خالق تابلو معروف «جیغ» هنگام غروب آفتاب برای قدم زدن بیرون بود که نور غروب خورشید ابرها را به رنگ قرمز درآورد. او به قول خودش «فریادی بی‌نهایت را که از طبیعت می‌گذرد» احساس کرد و در نهایت امروز شاهد هستیم که تابلو او مخاطبان را همچنان به شگفتی وامی‌دارد و‌تاکنون تعبیرات زیادی درباره آن از سوی منتقدان هنری ارائه شده است.

این اثر مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگ نشان می‌دهد که از وحشت در حال جیغ زدن است. رنگ پس‌زمینه تابلو و حالت چهره مرد در حال فریاد از جمله ویژگی‌هایی است که مخاطب را مجذوب این اثر می‌کند. فارغ از ارزش‌های هنری این تابلو، تاکنون روایت‌های مختلفی درباره علت حالت چهره مرد ارائه شده است.

همچنین در این برنامه مستندی بر شکل گیری  جشنواره پرسبوک  با صدای ندا درزی پخش می شود.

پرسبوک اولین جشنواره هنری در فضای مجازی است که هر ساله تابستان میزبان جوانان هنر ایران است.

این جشنواره حاصل همدلی هنرمندانی است که به طورمشترک براین باورند می‌توان فرهنگ را از طریق رسانه‌های عمومی گسترش داد.

ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل خلاقیت هنرمندان و منتقدین در زمینه‌های مختلف هنری از اهداف پرسبوک است.

پرسبوک در رشته‌های نقاشی، طراحی، عکاسی، مجسمه‌سازی، گرافیک، هنر محیطی، پرفورمنس، تصویرسازی، وب آرت، ویدئو آرت و اینستالیشن برگزار می‌شود.

«نگار‌‌خانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن می رود.

کد خبر 1180907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha