جهاد تبیین در سیره امام خمینی(ره)؛ امامی که در صداقت و ساده‌زیستی بهترین بود

جهاد تبیین در ابعاد مختلف شخصیتی و در سیره امام خمینی(ره) که به گردن تاریخ حق حیات دارد بر همه عاشقان انقلاب و اسلام واجب است، امامی که در این عصر حاضر به معنی واقعی کلمه در صداقت و پاکی و در ساده‌زیستی بهترین بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، "حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان و رهبر انقلاب اسلامی در اولین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) پیام بسیار مهمی صادر فرمودند و در فرازی از این پیام بیان داشتند؛ آن روز، روز عزای بزرگ عالم اسلام شد، سوزش آن غم، به ملت ایران منحصر نماند.

در سراسر جهان، هر جا دل روشن و جان بیداری بود، مصیبت‌زده شد، هرجا مسلمانی آگاه از انقلاب و مسایل آن بود، خود را صاحب عزا شمرد، پس، در روی زمین جایی نماند که در آن، دلهایی از این حادثه‌ی عظیم، از اندوه لبریز نشود و انسانهایی از این فقدان بی‌جبران، به عزا ننشینند."

 

امام خامنه‌ای در این پیام مهم ادامه دادند؛ "اکنون، یک سال از آن روزهای مالامال درد و رنج می‌گذرد، سالی که در آن، یاد و حضور امام، لحظه‌ای ملت ما را ترک نگفته و زنده و برجسته و درخشان در ذهن و زندگی آنان و دیگر مسلمانان و مستضعفان در سراسر جهان برجا مانده است. آنچه پس از حیات پُربرکت امام و در این یک سال، برای ما و همه‌ی دلسوزان امت اسلام بیشترین اهمیت را داشته، میراث عظیم و تاریخی و بی‌نظیر او -جمهوری اسلامی و سلامت و توان و شتاب و جهت‌گیری صحیح آن در راه و خط امام- بوده است."

 

بدون تردید انقلاب اسلامی ما بی‌نام و یاد امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته‌ شده نیست و ما در هر مقطعی از زمان که به سر می‌بریم باید یاد امام راحل را گرامی بداریم، زیرا به گواه بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان امام خمینی (ره) حقیقت همیشه زنده و شخصیتی منحصر به فرد و کم نظیر و یک اندیشمند خداشناس بود که دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

 

از آنجا که امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌های استثنایی در تاریخ اسلام بودند که نه تنها به گردن نظام، انقلاب و مردم ایران اسلامی بلکه به گردن تاریخ حق حیات دارند و با توجه به در پیش بودن ایام رحلت جانگدار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و امام مستضعفان عالم  گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری» امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

- درباره ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) برایمان بگوئید؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که بعد از گذشت این همه سال از رحلت حضرت امام خمینی(ره) هنوز ما به ابعاد شخصیتی امام (ره) پی نبرده ایم شاید بتوان گفت امام را آنهایی که در خارج از کشور هستند بهتر از ما شناختند و نسبت به ما بیشتر به امام معرفت دارند.

 

امام یکی از ویژگی‌های بارزی که در وجودشان قرار داشت این بود که تکیه گاهشان به خداوند باری تعالی بود و توجهش به پروردگار ، به این معنا که می‌دانست راه و مسیری که دارد طی می‌کند، مسیری به سوی پروردگار است فلذا کسی که به سمت خدا می‌رود و در راه خدا قدم برمی‌دارد، احساس نمی‌کند که در مسیر انحراف قدم برمی‌دارد بنابراین محکم و با استقامت بدون ترس و واهمه این مسیر را طی می‌کند.

 

فلذا می‌بینیم وقتی که حضرت امام خمینی(ره) دستگیر می‌شوند به هیچ وجه در وجودشان ترسی از رژیم منحوس پهلوی و رژیم طاغوت نبود این امر نشانگر این است که امام تکیه گاهشان خداوند بود و کسی که تکیه گاهش خداوند باریتعالی باشد قطعا آرامشی خاص دارد.

 

- آرامش قلبی و روحی حضرت امام خمینی(ره) ناشی از چه چیزی بود؟ چرا سخن امام در دلها نفوذ پیدا می‌کرد؟

خب وقتی که امام خمینی(ره) بعد از سالها تبعید وارد کشور ایران شدند وقتی از ایشان سؤال پرسیدند که شما چه حالی دارید و چه احساسی دارید امام راحل فرمودند: هیچ، این سخن کوتاه امام بیانگر این امر است که امام آرامش داشتند زیرا باور داریم که؛ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ، یاد خدا دل را آرامش می‌بخشد.

 

امام در راه و مسیری که حرکت می‌کردند، به هدفشان و به خداوند اعتقاد داشتند از طرفی به مردمی که ستم دیده بودند و زیر چکمه‌های رژیم منحوس پهلوی و طاغوت قرار گرفته بودند هم ایمان و اعتقاد قلبی داشتند.

 

بنابراین شما ببینید در بیانات حضرت امام خمینی همیشه کلمات و جملاتی است که بیانگر این است که امام همواره از مستضعفان جهان صحبت میکنند و صحبتهای امام و خطاب امام همیشه رو به مستضعفین جهان است.

 

در اینجا این را هم باید عرض کنم نگاه امام همان نگاه امام زمان ارواحنا فداه بود یعنی امام فقط به کشور ایران فکر نمی‌کرد بلکه امام به مستضعفین عالم نگاه می‌کرد و نظرشان این بود که آنها باید از یوغ ظالمان و‌ طواغیت بیرون بیایند و از زیر چکمه‌ها و دستهای پلید آنان نجات پیدا کنند فذا پیام‌های امام و حرکت ایشان جهانی بود.

 

از آنجا که امام خمینی(ره) خود را در تمام ابعاد مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فردی و خانوادگی ساخته بودند بنابراین حرف ایشان در دلها نفوذ پیدا می‌کرد.

 

_ ایام پانزده خرداد را هم در پیش داریم، لطفا در همین باب و حرکت امام راحل هم توضیحاتی بفرمایید، چه چیزی باعث شد مردم از این حرکت تبعیت نمایند؟

در سال ۱۳۴۲ که قیام خونین ۱۵ خرداد راه افتاد امام وقتی که مردم را دعوت به قیام کرد مردم به خیابان‌ها آمدند و جان خودشان را در راه خدا و به خاطر دستوری که امام داده بود فدا کردند و این امر نه تنها در قم بلکه در تبریز ، شیراز و استانهای دیگر و با حرکت عشایر استمرار پیدا کرد که متاسفانه توسط رژیم سفاک شاه این حرکت سرکوب شد و در قیام ۱۵ خرداد عده زیادی از مردم به شهادت رسیدند.

 

سؤال اینجاست این امر به خاطر چه بود که مردم رفتند و جان خودشان را فدا کردند‌ و پاسخ آن روشن است، مردم به خاطر امام و پاکی و صداقت ایشان به میدان رفتند زیرا می‌دانستند آن بزرگوار اتصالش به خداوند باریتعالی است و حرفی که می‌زند بر مبنای حرکت قرآنی و کلام اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است بنابراین مردم هم هیچ ترس و واهمه‌ای نداشتند و جان خود را نثار کردند.

 

- ساده‌زیستی، پاکی و صداقت حضرت امام را در مسیر حرکت الهی‌شان چگونه ارزیابی می‌فرمایید

امام خمینی در ابعاد مختلف برای همه ما الگو است ، به طور مثال شما ببینید امام با اینکه خودشان روحانی بودند همیشه توصیه‌هایی را به روحانیت داشتند که سعی کنند خودشان را پاک نگهدارند تا الگوی درستی برای مردم باشند.

 

امام با اینکه رهبر جامعه و رهبر مسلمانان عالم بود اما از دنیای خود چیزی بر نداشت و هیچ نکته و نطقه سیاهی در زندگی امام نمی‌بینید که ایشان از این جایگاه خود که رهبر جامعه و مسلمانان بودند بخواهند به نفع خود بهره‌ای ببرند و این خودش برای همه ما بهترین درسی است که می‌توانیم از سیره و روش امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بگیریم.

 

- مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای بر روی جهاد تبیین تاکید فراوانی دارند، چگونه باید در مسیر جهاد تبیین، حرکت و قیام امام خمینی(ره) و ساده‌زیستی ایشان را برای نسل حاضر تبیین کنیم؟

همینکه امام در رأس جامعه اسلامی بود و در کمال سادگی زندگی کرد بهترین مورد برای تجزیه و تحلیل درست ابعاد شخصیتی و زندگی امام برای نسل حاضر و نسل‌های جدید است.

 

امام یک وقتی دیدند نگهبانی که باید نگهبانی بدهد به خواب رفته است اما امام خودشان رفتند و نشستند در آنجا و جای آن نگهبان ، نگهبانی دادند خب این امر نشانگر بسیاری از موضوعات از شخصیت برجسته و استثنایی حضرت امام است ، خب وقتی رهبر یک جامعه میرود در آنجا نگهبانی می‌دهد و بعد در حق آن سرباز دعا کند امروز برای مسئولین ما و برای جوانانی که انشالله در آینده این صندلی‌ها و کرسی‌های مسئولیت به دستشان می‌رسد یک درس بزرگ و سرنوشت ساز است زیرا باید دقت کنند راه و مسیر امام را الگو خود قرار داده و در این راستا حرکت کنند.

 

- چگونه می‌توانیم موجبات رضایت پروردگار، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امام خمینی(ره) را در این مقطع حساس از عمر پربرکت انقلاب و جمهوری اسلامی کسب نماییم؟

اگر ما در راستای حرکت امام راحل قدم برداریم، راه امام را خوب بشناسیم و در راه امام بمانیم و هدفمان هم راه امام باشد یقینا می توانیم رضایت پروردگار متعال و امام عصر ارواحنا فداه را کسب کنیم.

 

از طرفی امروز هم حرکت امام خامنه‌ای حفظه الله نیز در همان راه مقدس و در راستای راه امام خمینی رحمت‌الله علیه قرار گرفته است و امروز جوانان و‌ مسئولین ما باید گوش به زنگ فرمایشات حضرت آقا باشند و انشالله این فردی که سکاندار این انقلاب است کشتی را به فضل الهی به مقصد می‌رساند.

 

کد خبر 1182015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha