امروز جمهوری اسلامی در عالی ترین شکل امنیت و سرمایه اجتماعی قرار دارد

اکبری پویا گفت: امروز جمهوری اسلامی بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته است و در عالی ترین شکل از لحاظ امنیت و سرمایه اجتماعی به سر می برد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: انقلاب اسلامی با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در بهمن 57 به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران حیات رسمی و واقعی خود را آغاز کرد این انقلاب در عصر خود تنها انقلابی است که حول محور مکتب امام حسین(ع) شکل گرفته و مبنای قوانین  آن بر اساس فقه اسلامی تدوین شده است . از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی همچنان دشمنان از طرق مختلف و با استفاده از ترفندهایی همچون، جنگ تحمیلی، ترور شخصیت های نظام، ایجاد طنش و دعواهای قومی قبیله ای و استفاده از فضای مجازی و هزاران ترفنددیگر بر ان بوده تا بتواند موجبات سستی و سقوط انقلاب اسلامی را فراهم کند اما هدایت ها و راهنمایی های رهبر معظم انقلاب در هر یک از بحران های پیش رو همواره نقش موثر و بی بدیلی در ثبات و استمرار و همچنین امنیت جمهوری اسلامی ایران داشته است که این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست در همین رابطه گفتگویی با رضا اکبری پویا جانشین معاونت سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی  ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

یکی از محورهای بیانات رهبر انقلاب در 14 خرداد هویت زدایی از انقلاب اسلامی بود در این رابطه توضیح بفرمایید؟

موضوع سخنرانی رهبر انقلاب در خرداد 1401 پیرامون محورهای متفاوتی بود که یکی از آنها هویت زدایی از انقلاب اسلامی عنوان شده است که در جنگ روایت ها تبیین می شود. امروزه شاهد آن هستیم که مطالبی را به امام (ره) استناد می دهند که نه فیلم آن و نه سند آن موجود است و القا می کنند که امام (ره) نسبت به چند موضوع در پایان حیات خود نظر متفاوتی داشتند یکی بحث مرگ بر آمریکا و دیگری مذاکره با آمریکا است. آنچه که در سخنرانی رهبر انقلاب تاکید شد، این بود که امام(ره) روح زنده انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی بدون امام(ره) معنا ندارد.

 

امام خمینی (ره) در جایگاه رهبر انقلاب چگونه می توان توصیف کرد؟

 شاید در تبیین فرمایشات رهبر انقلاب می توان جمله میشل فوکو، جامعه شناس فرانسوی که قبل از انقلاب به ایران آمد و بعد از انقلاب نیز سفری به ایران داشته است را در مورد حضرت امام (ره) توصیف کرد. این جامعه شناس می گوید شخصیت آیت الله خمینی (ره) پهلو به افسانه ها می زند و هیچ گاه هیچ رهبر سیاسی در جهان نمی تواند ادعا کند که توانسته باشد همانند امام (ره) میان خود و یارانش همزاد پنداری کند. امام (ره) جان های مردم را بیدار کرد و جهان بینی آنان را تغییر داد.

 

آیا تلاش دشمن در ناامید کردن مردم از انقلاب موفق بوده است ؟

میشل فوکو خود در قیام 17 شهریور میدان ژاله و آن کشتار وحشتناک حضور داشت و شاهد عینی این موضوع بود. این جامعه شناس می گوید وقتی در خیابان های تهران قدم می زدم، هر فرد را یک خمینی می دیدم اما اکنون بحث بر اینجاست که دشمن می خواهد مردم از انقلاب ناامید شوند اما ما سه مسئله بسیار بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی داشته ایم که هر یک بر دیگری پهلو زدند، ابتدا موضوع رحلت امام (ره) و حضور میلیونی مردم، دوم در 9 دی 1388 به فرمان رهبر انقلاب مردم در صحنه و خیابان حضور یافتند و در مقابل فتنه گران در همه جای کشور حاضر شدند، سومین موضوع بحث بدرقه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که 23 میلیون نفر از مردم ایران در این مراسم حضور یافتند.

 

آیا مردم از انقلاب ناامیدند؟ موضوع سرود سلام فرمانده نیز موضوعی قابل بحث است که می توانییم ببینیم چه غوغایی در کشور به پا کردند تا جایی که قشر عادی جامعه نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است. سراینده این شعر یک فرد عادی از مرکز تخصصی دریایی رشت است که از یک مجموعه ساده و در یک شهرستان کوچک در لنگرود است. این سرود کاری ان جی او و مردمی است که بسیار مشهور شد و این امید را در میان مردم بسیار زنده کرد.

 

دشمن بحث نافرمانی های مدنی را بسیار بزرگ کرده است و ما در مدیریت بحران می بینیم که وقتی می خواهند موضوعی را در برابر حاکمیت بشکنند، تمرکز بر موضوعاتی می کنند که قابلیت بسیج شدن مردم را داشته باشد تا ببینند چه موضوعاتی می تواند مردم را عصبانی می کند، ابتدا موضوع معیشت و اقتصاد است، حقوق کوله بران و زنان، موضوع متروپول و بزرگ نمایی تمامی این حوزه ها و نسبت دادن آنها به حاکمیت و القا کردن اینکه حاکمیت در فرآیند مدیریتی ضعیف است و از ساختار خوبی برخوردار نیست و در نهایت بگویند در ایده حکومت اسلامی حکمرانی مطلوب جای نمی گیرد. این موضوع را به صورت عامه و گسترده تمرکز می کنند و قابلیت موضوعاتی را مطرح می کنند که نیازمند بسیج عمومی است و از مردم لشکر ناراضی می سازند.

 

دشمن از چه ابزاری برای ناامید کردم مردم استفاده می کند؟

از طرف دیگر در شبکه های اجتماعی که البته یکی از ضعف های ما در این بخش است که این شبکه در اختیار بیگانگان است و می توانند آن را سازماندهی کنند و حتی هدایت و رهبری آن را در دست بگیرند که البته پشت این شبکه گسترده از عوامل خارجی و شبکه گسترده خارجی فعالیت می کنند که همگی خارج از کشور فرمان می گیرند که این موضوع کوه یخی است که بخشی از آن پیداست و مابقی آن در زیر آب پنهان است.

 

سرمایه اجتماعی میان مردم و حاکمیت در متن جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه در واقعیت متن جامعه است، این گونه است که سرمایه اجتماعی میان مردم و حاکمیت بسیار بالا است، سرمایه اجتماعی تعریفی دارد و آن این است که میزان اعتماد مردم به حاکمیت است و از سوی دیگر میزان اعتمادی است که حاکمیت به مردم دارد و یا میزان اعتمادی که مردم بر مردم دارند. در طی چند سال گذشته تمامی حاکمان سعی کردند مردم را زیر یک پرچم جمع کنند. تمامی ایسم هایی که به ذهن می آید کجا بودند که در زمان احمد شاه ایران تصرف شد و در شهریور 1320 به دست دشمنان افتاد. در 1813 در قرارداد گلستان کجا بودند، در 1828 در قرارداد ترکمن چای کجا بودند، در قرارداد آخا که یک میلیون و 300 هزار کیلومتر مربع از آسیای مرکزی جدا شد، مردم کجا بودند.

 

تاثیر مکتب امام حسین (ع) در شکل گیری انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 تنها یک بار در تاریخ معاصر در زمان جمهوری اسلامی ایران و در زمان امام(ره) مردم توانستند حول یک محور یعنی مکتب امام حسین (ع) جمع شوند. در جنگ تحمیلی از 24 کشور اسیر در کشور وجود داشت اما حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادیم. ما تنها در زابل 800 شهید را به ثبت رساندیم، از اصفهان 24 هزار شهید، از تهران 14 هزار، از استان گیلان هشت هزار شهید به ثبت رسانده شد و تنها مکتب سیدالشهدا توانست مردم را حول یک محور جمع کند.

 

از زمانی که اصفهان توسط اشرف افغان سقوط کرد تا زمانی که دهلی نو توسط نادر شاه افشار سقوط کرد، تنها 15 سال گذشت و نسل عوض نشد و تنها رهبر تغییر کرد. از شهریور 1320 که تهران تسلیم شد و به تصرف متفقین درآمد تا 15 خرداد 1342 که امام در مقابل آمریکا و شاه ایستاد، نسل عوض نشد و تنها رهبر تغییر کرد. می توانیم این موضوع را با قدرت بیان کنیم که در طی تاریخ کشور ایران رهبری به دانایی امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نداشتیم. از زمان هخامنشیان تاکنون رهبری که عالم و عارف باشد نداشته ایم، رهبری که قدرت بسیج گری داشته باشد ندیدیم .

 

برای شکل گیری انقلاب چه مولفه هایی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد؟

 در کشور بزرگی چون ایران زمانی که یک انقلاب می خواهد رخ بدهد بر اساس مولفه های جامعه شناسی چند مولفه نیاز است، نارضایتی شدید و گسترده مردم، وجود روحیات انقلابی فراگیر، رهبری نهادهای بسیج گر، ایدئولوژی جایگزین اما کدام ایدئولوژی می تواند به مکتب سیدالشهدا پهلو بزند. بحث القای یاس و ناامیدی برای مردم و اینکه آینده ای برای انقلاب اسلامی ایران متصور نیست از ابتدای انقلاب و در بحران های مختلف مطرح شده است. بحث ضعف در جمهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری مطرح بود اما امروز در کل منطقه خاورمیانه حضور جمهوری اسلامی قابل تامل است و دشمن تلاش می کند این حضور را و این گرایش به انقلاب اسلامی را با پیام انقلاب اسلامی در بحث حداکثری کتمان شود اما انقلاب اسلامی بسیار موفق بوده است و پیوندی که میان مردم، روحانیت و حاکمیت و حضور مردم در تشییع علمایی همچون آیت الله بهجت و دیگران این را نشان می دهد آنهایی را که دشمن از آنها به عنوان مردم و پایگاه اجتماعی نام می برد، چیزی جز لمپن ها نیستند که برای ایجاد تهییج در میان توده ها وجود دارند. امروز جمهوری اسلامی بحران های بسیاری را پشت سر گذاشته است و در عالی ترین شکل از لحاظ امنیت و سرمایه اجتماعی به سر می برد.

 

کد خبر 1184962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha