گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

ضیایی در دیدار رئیس دانشگاه دولتی ایروان و هیأت همراه، گفت‌وگوی ادیان را زمینه‌ساز صلح و همزیستی در جهان دانست و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی خواند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هوهانس هوهانسیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان در رأس هیأتی متشکل از معاونان و رؤسای دانشکده‌ها و کرسی ایرانشناسی این دانشگاه در جریان سفر به کشورمان، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

 

ضیایی در این دیدار، گفت‌وگوی ادیان را زمینه‌ساز صلح و همزیستی در جهان دانست و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی خواند. وی ادامه داد: ما اعتقاد راسخ داریم گفت‌وگوهای دینی می‌تواند زمینه همفکری و همزیستی میان پیروان ادیان و مردم مؤمن ایجاد کند و هر چقدر که در این زمینه فعالیت داشته باشیم، خدمت بزرگی به مردم جهان کرده ایم.

 

ضیایی اظهار داشت: براساس تعالیم دینی، همزیستی با ادیان الهی و آیین‌های شرقی تنها از طریق گفت‌وگو و هم‌اندیشی قابل انجام است.

 

وی افزود: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها تاکنون نشست‌های بسیاری میان دانشمندان مسلمان با اندیشمندان سایر ادیان برگزار کرده که در این راستا موضوعاتی نظیر التیام بخشی در دوران پسا کرونا، نظام خانواده، جوانان، دین و سیاست، محیط زیست و نقش آن، الهیات و ... را مورد بررسی قرار داده است.

 

ضیایی به چاپ و ترجمه صدها جلد کتاب در زمینه معرفی ادیان الهی در ایران اشاره کرد که فهرست آن به زودی منتشر می‌شود.

 

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به ریشه‌های عمیق فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: ما به دنبال شناخت ادیان از یکدیگر، گفت‌وگوهای دو طرفه و همکاری و تعامل هستیم که امیدواریم بتوانیم قدم‌های جدی و مهمی در این زمینه برداریم.

 

وی خواستار توسعه گفت‌وگو بین نخبگان دانشگاهی دو کشور شد و گفت: ما در زمینه‌های مختلف ایجاد کرسی اسلام شناسی در ارمنستان، تبادل استاد و دانشجو، اعطای فرصت‌های مطالعاتی و بورسیه تحصیلی و گفت‌وگوهای دینی آماده همکاری هستیم.

 

ایرانیان و ارمنی‌ها اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند

 

هوهانس هوهانسیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان در سخنانی، با ابراز خرسندی از سفر به ایران و تشکر از مقامات فرهنگی کشورمان به خاطر مهمان‌نوازی‌شان، بر اهمیت اراده این دانشگاه جهت گسترش روابط با ایران تأکید کرد.

 

وی بیان کرد: در دنیای پرتلاطم امروز، برای هدایت بشر نیازمند گفت‌وگوهای دینی و استقرار صلح و ثبات در جهان هستیم.

 

هوهانسیان با تأکید بر تقویت گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت افزود: این گفت‌وگوها میان پیراون ادیان می‌تواند ضمن ترسیم جایگاه معنویت، به بررسی و جمع بندی خوبی از آراء و نظرات اندیشمندان برسد.

کد خبر 1188378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha