آگاهی از مسائل روز و درد اجتماع داشتن لازمه انجام رسالت طلبگی است

سرپرست حوزه های علمیه خواهران، در نشست با کادر موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) قم، آگاهی از مسائل روز و درد اجتماع داشتن را لازمه انجام رسالت طلبگی عنوان کرد و گفت: نمی توان نسبت به مسائل اجتماع بی تفاوت بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سرپرست و معاونان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران صبح امروز با حضور در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) قم ضمن بازدید از بخش های مختلف آن، با مدیر و کادر موسسه نشستی را برگزار کردند.

در جریان این بازدید، ابتدا از بخش های اداری معاونت آموزش، کتابخانه و سایت اطلاع رسانی، مخزن پایان نامه ها، مهدکودک و سالن امتحانات بازدید شد.

در ادامه این بازدید، نشستی با حضور مدیر و کادر این موسسه برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل، در سخنانی ضمن عرض تسلیت شهادت امام جواد(ع)، به جایگاه استان قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و ظرفیت های بسیار آن، از جمله حضور مراجع عظام تقلید و موسسات بسیار علمی پژوهشی اشاره کرد و گفت: بواسطه وجود این امکانات بسیار در شهر مقدس قم، انتظار بیشتری از حوزه های مستقر در قم وجود دارد.

وی بر هم افزایی و هماهنگی بیشتر در زمینه ارائه خدمات بهتر به طلاب و رسیدن به مقاصد عالیه تاکید کرد و خواستار بررسی ظرفیت های سایر استان ها در این باره شد.

سرپرست حوزه های علمیه خواهران، از توسعه بی رویه رشته های آموزشی در حوزه های علمیه خواهران انتقاد کرد و گفت: این توسعه بی رویه در تعدد رشته ها نه تنها موجب کم شدن رغبت تحصیل در حوزه ها می شود، بلکه جایگاه دانش را نیز می کاهد. باید در برنامه پنج ساله مشخص شود که چه تعداد استاد و محقق نیاز داریم و در چه رشته هایی و مشخص شود که اگر قرار است حوزه علمیه خواهران از نظام اسلامی پشتیبانی کند، این در چه عرصه هایی می تواند محقق شود.

وی اظهار داشت: ما نمی توانیم نسبت به مسائل نظام بی تفاوت باشیم، الان دشمن در حال سرمایه گذاری و گسترش فرقه های انحرافی است و این وظیفه حوزه های علمیه را سنگین تر می کند که در این عرصه حضور پررنگ تری داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل، به‌روز بودن و درد اجتماع داشتن و با مسائل جامعه آشنا بودن  را از جمله خصوصیات طلبگی و از رسالت های آن دانست و بی تفاوتی به مسائل روز را دور از رسالت طلبگی عنوان کرد.

وی با اشاره به تدوین و تصویب برنامه پنج ساله حوزه های علمیه خواهران در هفته آتی در شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران، تصریح کرد: همه برنامه ها باید بر این اساس تنظیم شوند و تخطی از آن جایز نیست و امیدواریم موسسه آموزش عالی معصومیه(س) قم نیز در خروجی های موفقی که از این برنامه مستحصل می شود، نقش آفرین باشد.

وی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) قم را دارای امکانات و شرایط خوبی ارزیابی کرد و اظهار داشت: داشتن امکانات خوب و بهره مندی از اساتید مجرب و کارگروه های فعال و ... انتظارات را از این مجموعه حوزوی بالا می برد و این موسسه با رفع مشکلات و بالندگی بیشتر، این ظرفیت را دارد که به عنوان نمونه و الگوی یک مدرسه خوب و موفق به سایر مدارس علمیه خواهران معرفی شود. ما نیز تمام سعی خود را خواهیم کرد که مشکلات آن رفع شود و به رشد و بالندگی بیشتر برسد.

وی متدین کردن نسل آینده و اعزاز دین اسلام را از وظایف حوزه های علمیه عنوان کرد.

سرپرست حوزه های علمیه خواهران، سطح چهار را بالاترین سطح آموزشی در حوزه های خوهران در حال حاضر دانست و گفت: انتظار این است که خروجی های سطح چهار حوزه ها، در عالی ترین قله باشند و نسبت به حل مسائل زنان توانمندی لازم را کسب کنند.

استاد حوزه، بر استانداردسازی سوالات آزمون ها در حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد و از معاونت آموزش درخواست کرد که به این مهم توجه شود.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل، بر رعایت قوانین مصوب و استانداردهای آموزشی و پژوهشی از سوی مدارس علمیه تاکید کرد و آن را در جهت ارتقاء طلاب ضروری دانست.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین عباس عشرتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) قم به بحث جذب و پذیرش طلاب در این مجموعه حوزوی اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر در بحث جذب فراز و فرودهای بسیاری را شاهد بودیم، ولی در سال های اخیر که با شیوع بیماری کرونا، روند پذیرش کم شده است می توان تمرکز را بر کیفیت گذاشت و دانش آموختگان توانمندی را به جامعه معرفی کرد.

وی همچنین تکثر رشته ها در حوزه ها را آسیب زا دانست و از آسیب های آن؛ عدم استقبال چشمگیر از رشته های موجود و کم شدن رقابت بین متقاضیان و ورود افراد با بنیه ضعیف آموزشی به حوزه ها دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عشرتی همچنین ضرورت ساماندهی طلاب مقاطع تکمیلی و عالی را ضروروی دانست و گفت: بر اساس تصویب شورای سیاستگذاری، موسسه معصومیه(س) نباید برای سطح دو طلبه ای جذب کند، این امر موجب کم شدن ورودی های این مرکز می شود، لذا از مرکز مدیریت درخواست داریم زمینه تحصیل دانش آموختگان سطح دو استان قم را در این موسسه حوزوی که اساتید و امکانات خوبی دارد، فراهم کند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) خواهران قم، همچنین مسائلی در زمینه حل شدن مسئله بورس تحصیلی طلاب شهرستان ها، برگزاری آزمون اختصاصی سطح3 از سوی مرکز و استفاده از ظرفیت دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران را مطرح کرد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین فاضل، سرپرست حوزه های علمیه خواهران؛ حجج اسلام والمسلمین تهرانی و محدر، معاونان آموزش و فرهنگی حوزه های علمیه خواهران؛ خانم متولیان، معاون پژوهش؛ خانم جلالی، مدیرکل امور تبلیغی؛ خانم افشار، مدیرکل امور آموزش عمومی؛ خانم منظری، مدیرکل پژوهش های عمومی از مرکز مدیریت حضور داشتند و معاونان آموزش و پژوهش موسسه معصومیه قم نیز با حضور در این نشست، گزارشی از فعالیت ها و مشکلات و مسائل معاونت خود را مطرح کردند.   

کد خبر 1191850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha