۲۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان وصول شد

مزیکی با تاکید بر اینکه مشکل اساسی سیستم مالیاتی کشور، نبود اطلاعات و شفافیت است افزود: ۲۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰ وصول شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان «عباس مزیکی» ظهر پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز مالیات و هفته فرهنگسازی مالیاتی برگزار شد، اظهار داشت: پرداخت مالیات  جزیی از حقوق عمومی است و مطالبه گر مالیات عموم مردم هستند که در حوزه عمومی و رفاه اجتماعی استان هزینه شود، تحقق درآمدهای مالیاتی صرفا  توجه نظام به مالیات نیست و نفت سرمایه بین نسلی است که باید با مالیات جایگزین  شود.

 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه مالیات امروز به عنوان اولین منبع درآمدی دولت در  شرایط تحریمی در تامین هزینه‌های کشور است گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان وصول شده است که معادل ۱۰۴ درصد تحقق هدف مالیاتی بوده است. این در حالی است که در کشور ۱۱۳ درصد درآمد مالیاتی هدف محقق شد.

 

وی با بیان اینکه عوارض ارزش افزوده مستقیم به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری واریز می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته رقم عوارض ارزش افزوده‌ای که مردم استان پرداخت کردند، چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود که رشد 122 درصدی داشته است.

مزیکی با اشاره به رشد 27درصدی تسلیم اظهارنامه نسبت به سال گذشته اظهار داشت: مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل تا ۳۱ تیرماه تمدید شده است.


مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، مودیان ۲۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند، افزود: این در حالی است که سال جاری تا ۱۵ تیرماه ۳۱۸ هزار اظهار نامه مالیاتی در استان اصفهان ارائه شده و این حاکی از رشد ۲۷ درصدی تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی استان در سال جاری است.
 

وی اضافه کرد: همچنین میزان عوارض ارزش افزوده که در در سه ماهه ابتدایی سال جاری به حساب شهرداری‌ها واریز شده یک هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است.


مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان اصفهان گفت:  قرار نیست مالیات غیرعادلانه از مردم دریافت کنیم و اینکه کسری بودجه از جیب مردم تأمین می‌شود را تأیید نمی‌کنم، رشد مالیات‌ها همپای تورم بوده و بی‌حساب نبوده است. به عنوان نمونه در بخش ارزش افزوده، با افزایش تورم و قیمت محصولات، سهم ارزش افزوده نیز افزایش یافته است.


مزیکی ادامه داد :  میانگین تولید ناخالص ملی از مالیات کمتر از 8 درصد است و نسبت به کشورهای همسایه هم کمتر است.


مزیکی  در ادامه تصریح کرد: سخن گفتن از عدالت، بدون داشتن اطلاعات و شفافیت اشتباه است، چراکه امکان تحقق عدالت بدون شفافیت وجود ندارد؛ مشکل اساسی سیستم مالیاتی ما نبود اطلاعات و شفافیت است که امسال وضعیت کشور با بهبود قوانین و مقررات در این بخش بهتر شده است، نرخ مالیات براساس تولید ناخالص در کشور ما ۷ درصد است که این میزان در ترکیه ۱۳ درصد و در دیگر کشورها بیشتر است، ظرفیت ساماندهی مالیاتی در کشور وجود دارد که با تجمیع اطلاعات و شفافیت میسر خواهد بود چنان که امسال با  بهبود قوانین و شفاف‌سازی، ۶۸ هزار مؤدی جدید در پرداخت مالیاتی قرار گرفتند.


وی افزود: مبارزه با شرکت‌های صوری و کاغذی، استفاده از کارت‌های اقتصادی و  کد ملی افراد بی بضاعت، رفتن به سراغ مؤدیان واقعی و دانه‌درشت‌ها مواردی است که با شدت در اصفهان پیگیری می‌شود که در این مسیر شفاف‌سازی به عادلانه شدن و گسترش چتر مالیاتی در کشور کمک می‌کند، همچنین امروز خود مردم در مباحث مالیاتی با حساسیت زیاد، اطلاعات دهنده و پیگیر  هستند و سامانه ۱۵۲۶ اطلاعات مردم راجع به فرارهای مالیاتی، عدم استفاده از دستگاه پوز و سایر تخلفات را ثبت می‌کند.

کد خبر 1193965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha