فرهنگ مالیات دهی در میان مردم نهادینه شود

محمدابراهیمی گفت: لازم است فرهنگ مالیات دهی در جامعه نهادینه شود و مردم بدانند که مالیات برای کشور خرج می شود و در دنیا متداول است به هر فردی که مالیات نمی دهد را به عنوان دزدی که از همه دزدی کرده است، نگاه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمیدرضا محمدابراهیمی»، امروز (سه شنبه 21 تیر) در جمع خبرنگاران گفت: سازمان امور مالیاتی چندین سال است که مالیات ستانی را هوشمندسازی می کند و تاثیر آن بر اثر حاکمیت داده هاست و با داده ها، سامانه ها و نرم افزارها به صورت هوشمند صحت مالیات را محاسبه می کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس با اشاره به اینکه مجلس قانون پایانه های فروشگاهی را مصوب کرده است و شفافیت روند درآمدی را شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: سال قبل بالغ بر 150 هزار اظهارنامه در منبع اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل ارائه شده بود اما امسال از ابتدای شروع مهلت ارائه اظهار نامه تا امروز نزدیک به 280 هزار مورد ثبت شده است.

وی اضافه کرد: گام اول در این قانون ایجاد دستگاه های پوز و فروش الکترونیکی و اتصال آن به دستگاه به پرونده مالیاتی است و قانون پایانه های فروشگاهی از مهرماه الزامی می شود و تمامی فعالیت های فروش با کد اختصاصی فاکتورهای خود را صادر می کنند.

به گفته محمدابراهیمی، شفافیت فعالیت های اقتصادی و افزایش در آمدهای مالیاتی تاثیر بسزایی دارد و 210 دستگاه از این سامانه بهره برداری می کنند و به طور مثال سازمان صمت، میزان کالاهای مورد نیاز هر استان و میزان استفاده آن استان را از این طریق محاسبه می کند.

مدیر کل امور مالیاتی فارس با اشاره به اینکه روند تاثیرگذاری این قانون خیلی زود مشخص شد در کنار پایانه فروشگاهی سامانه مودیان هم شکل می گیرد، افزود: تمامی مراودات سازمان مالیاتی و فعال اقتصادی در کارپوشه مخصوص همان فرد قرار می گیرد روند تمام داد و ستدهای فعالیت های اقتصادی شکل می گیرد و تمامی دستگاه های اجرایی و مجامع که اطلاعاتی از فعالیت اقتصادی دارند، باید به اداره مالیاتی ارائه کنند و پس از پیاده سازی کامل قانون پایانه های فروشگاهی هیچ مامور مالیاتی برای مالیات ستانی به فعال اقتصادی مراجعه نمی کند.

وی با اشاره به اینکه از سال 98 آموزش ها را ارائه کرده بودیم اما به دلیل بی توجهی برخی افراد در زمان اجرا دچار مشکل می شوند، اضافه کرد: زمانی که روند پرونده های مالیاتی افزایش می یابد، روند مالیات بر ارزش افزوده هم افزایش پیدا می کند و سال گذشته یک هزار و یکصد میلیارد تومان عوارض به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت شد که 340 میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های شهرستان شیراز تخصیص یافت و 280 میلیارد تومان آن هم مربوط به شهر شیراز بود.

محمدابراهیمی با اشاره به اینکه لازم است فرهنگ مالیات دهی در جامعه نهادینه شود و مردم بدانند که مالیات برای کشور خرج می شود و در دنیا متداول است به هر فردی که مالیات نمی دهد را به عنوان دزدی که از همه دزدی کرده است، نگاه می شود، افزود: بخشی از هزینه های دولت از طریق مالیات تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه هر کس بر اساس درآمدهایی که دارد باید مالیات آن را پرداخت کند و افراد اگر متوجه این موضوع باشند قیمت کالای خود را به صورت غیر اصولی افزایش نمی دهند، اضافه کرد: بزرگترین مشکلی که داریم افرادی که ثروت زیاد دارند از واریز مالیات فرار می کنند، این اتفاق باعث فاصله طبقاتی می شود، اگر مالیات ستانی از اینگونه افراد دریافت شود فاصله طبقاتی کاهش می یابد، پروژه «سوت زنی» اگر اطلاعاتی به سازمان مالیاتی برسد و به شخصی که اطلاعات را به سازمان مالیاتی ارائه کرده است به شرطی که منجر به تشخیص مالیات جدید شود، ضریبی از آن مالیات تشخیصی به فرد به عنوان پاداش تعلق می گیرد.

مدیر کل امور مالیاتی فارس با تاکید بر اینکه بهترین مالیات دهندگان ما حقوق بگیران هستند که مشاغل 10 درصد و مالیات حقوق 21 درصد، مالیات فارس را شامل می شود، افزود: این فاصله با قانون پایانه فروشگاهی کاهش می یابد و به استناد قانون اگر فردی از طریق درگاه الکترونیکی پرداخت انجام ندهد، تخلفات وی ثبت می شود و بر اساس قانون بودجه پزشکان و وکلا مکلفند دستگاه پوز خود را در محل کار نصب کنند.

وی با اشاره به اینکه شماره تماس 1526 برای شکایت از فرار مالیاتی ثبت شده است و مردم می توانند هرگونه فرار و یا تخلف مالیاتی را اعلام کنند و پاداش بگیرند، یادآور شد: 174 مورد از این طریق از پزشکان فارس طی مدت 2 ماه شکایت شده است و به استناد قانون به نظام پزشکی نامه زده ایم و اسامی افراد را اعلام کرده و به آنان اخطار داده شده است و اگر طی مدت 10 روز برای دستگاه پوز اقدام نکنند، به استناد قانون حتی تا حذف مجوز هم اقدام می شود.

 

کد خبر 1195397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha