امکان استفاده خبرنگاران از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور

حسین نژاد گفت: خبرنگارانی که اسم آنان توسط کارفرما در لیست بیمه‌ای به عنوان خبرنگار رد می‌شود مشمول قانون کار هستند و می‌توانند از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی حسین نژاد» شامگاه چهارشنبه(۲۲ تیر) در گفت‌و‌گوی خبری تازه‌ترین خبرها درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را برشمرد و اظهار داشت: براساس مصوبه‌ای که ابلاغ شد برای حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش و بین حداقل و کسانی که ۱۰ میلیون تومان می‌گرفتند هم ۱۰ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان عنوان کرد: بر اساس مزایایی که در سال ۱۴۰۱ اعمال شده حق مسکن ۱۶۵ هزار تومان، کمک هزینه معیشت ۲۲۰ هزار تومان، عائله مندی ۴۰۷ هزار تومان و حق اولاد ۱۰۵ هزار تومان مصوب شده است و به مستمری بگیران پرداخت می‌گردد.

 

حسین نژاد با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی راه‌اندازی شد افزود: در اولین روز از هفته تامین اجتماعی نیز اپلیکیشن تامین اجتماعی من برای دسترسی آسان همه مخاطبان سازمان از طریق گوشی موبایل به راه افتاد.

 

وی نامگذاری دومین روز از هفته تامین اجتماعی به نام روز تامین اجتماعی حامی تولید، اشتغال و کسب و کارهای دانش‌بنیان را مورد توجه قرار داد و گفت: منابع اصلی سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه‌ای است که کارفرمایان پرداخت می‌کنند و طبیعتاً برنامه‌هایی را برای حمایت از تولید و اشتغال صادر می‌کند.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان ادامه داد: شرکت‌هایی که فعالیتشان و قراردادهای آنها بر مبنای دانش‌بنیان باشد در صورتی که تاییدیه لازم را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه کنند و لیست بیمه‌شدگان خود را با حق بیمه پرداخت کنند و دفاتر قانونی خود را در اختیار تامین اجتماعی قرار بدهند از پرداخت حق بیمه و ضریبی که برای قرارداد اعمال می‌شود معاف خواهند بود.  

 

حسین نژاد در پاسخ به اینکه آیا در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور و نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی تصمیمات جدیدی اتخاذ شده ابراز داشت: تصمیمات جدیدی در این بخش نداریم اما ابهاماتی برای برخی از مخاطبان وجود دارد مانند خبرنگاری، یعنی اگر عنوان شغلی خبرنگاری که برای یک نشریه کار می‌کند، کارفرما لیست بیمه‌ای را به عنوان خبرنگار رد کند و مشمول قانون کار باشد از مزایای سخت و زیان‌آور استفاده خواهد کرد.

 

وی اظهار داشت: افرادی که بر اساس توافق نامه‌ای که با وزارت ارشاد اسلامی صورت گرفته معرفی نامه ارائه می‌دهند و بیمه می‌شوند در جرگه بیمه مشاغل آزاد محسوب می‌شوند و حوزه نویسندگان که کارفرما ندارند مشمول قانون کار نیستند و نمی‌توانند از مزایای سخت و زیان‌آور استفاده کنند.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط بازنشستگی زنان خانه‌دار تغییر نکرده است هم خاطرنشان کرد: زنان خانه‌دار در حال حاضر هم از مزایای خوبی استفاده می‍کنند زیرا اگر ۳۰ سال سابقه داشته باشند با ۴۵ سال سن و اگر ۲۰ سال سابقه داشته باشند با ۵۵ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.

 

کد خبر 1195908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha