بهشت بقيع، ميعادگاه تجمع علاقه مندان به اهل بيت

صبحگاهان که درب بهشت بقیع به روی زائران باز می شود، ارادتمندان به آستان اهل بیت از حرم رسول خدا راهی این قبرستان خاموش می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در منابع اسلامی به قبرستان مشهورمدینه بقیع گفته می‌شود و علت این نامگذاری رویش درختان خاردار غَرقَد در آن بوده  و با نام بقیع الغَرقَد نیز خوانده شده است. پس از هجرت پیامبر اكرم(ص) به مدینه، تعیین قبرستانی برای دفن اموات مسلمانان ضرورت یافت. پیامبر اسلام بقیع را برگزید و فرمود: «من از جانب خدا به این مکان فرمان یافته‌ام».

برخی متون تاریخی، گزارش‌هایی از اقامه نمازهای استسقاء و عیدین در بقیع توسط پیامبر اكرم مکتوب دارند. شاید بتوان تعیین بقیع به عنوان قبرستان مسلمانان را به سال اول قمری و پس از بنای مسجد و یا هم‌ زمان با آن دانست. 
زیارت قبور ائمه بقیع در ایام حج یکی از اعمال موکد زائران ایرانی و دیگر مسلمانان است که هر روز در نوبت صبح و عصر با بازشدن درب این قبرستان لحظاتی را در آن سپری می کنند.
هرجای حرم که باشی، نماز صبح را که خواندی کمی آن طرف تر در بهشت بقیع جمع زائران ایرانی را پیدا می کنی. مخصوصا که حالا زائران ایرانی بعد از انجام اعمال حج تمتع رفته رفته وارد مدینه می‌شوند و به تدریجً تعدادشان بیشترشده است. اینجا برخی با پای برهنه قدم در این وادی خاموش می گذارند و با دیدن قبور امامان مظلوم شیعه آه از نهادشان بلند و اشک از چشمانشان جاری می شود. ماموران سعودي از خواندن زیارتنامه در مقابل قبور چهار امام معصوم ممانعت مي كنند و زائران بالاجبار به  توقفي كوتاه و عرض ارادتی درحد گذاشتن دست بر سینه برای این بزرگوارانی که هریک چراغ راه و اسوه انسانیت بوده اند، بسنده مي كنند. 
از مقابل قبور درحصار اما بدون سقف چهار امام مظلوم  به راهت که ادامه دادی و از کنار قبور همسران و دختران پیامبر هم که گذشتی،  مراقبت‌ها کمتر مي شود و زائران دلسوخته فرصتی برای در گوشه اي به خلوت نشستن و زيارتنامه را با فاصله ازاين قبور مطهر خواندن و اشک ریختن مي يابند. 
حالا ديگر باید با دل شکسته و چشمان اشک بار راه خروج از بقیع را پیش بگیری به این امید که روزي بازگردی و با گریه بر مظلومیت شیعه، خود را سبک کنی .

کد خبر 1199143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha