افتتاح اولین «اکو-مسجد» در «سیساک» کرواسی

مراسم افتتاح یک مسجد و مرکز اسلامی جدید در شهر سیساک کرواسی در روز پنجشنبه، ۸ سپتامبر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « themayor»، مراسم افتتاح یک مسجد و مرکز اسلامی جدید در شهر سیساک کرواسی در روز پنجشنبه،  8 سپتامبر برگزار می شود.

این مراسم رسمی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دیپلمات ها برگزار خواهد شد.

مسجد جدید در شهر سیساک سومین مرکز مذهبی بزرگ برای مسلمانان در کشور کرواسی پس از زاگرب و ریجکا خواهد بود.

مسجد سیساک اولین اکو-مسجد در کرواسی است که انتظار می رود بیش از چهار هزار نفر را در درون خود جای دهد.

اولین بوم مسجد منطقه

«عالم کرنکیچ» از رهبران اسلامی در سیساک، ساخت این مسجد تاریخی تلقی می شود، زیرا این ایده به بیش از 50 سال قبل برمی گردد و رویای بسیاری از نسل های مسلمانان بوده است.

انتظار می رود این مرکز به بیش از 4000 نفر در این منطقه از جامعه مسلمانی که ریشه رسمی آن به سال 1968 برمی گردد خدمات ارائه دهد.

مرکز جدید اسلامی مساحتی حدود 2600 متر مربع خواهد داشت. یک پنجم این مجموعه فقط به نماز اختصاص داده می شود، در حالی که حدود 2000 متر مربع باقی مانده برای همه بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

یکی از ویژگی های مسجد سیساک بهره وری انرژی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان اولین اکو-مسجد در این قسمت از اروپا یاد می شود.

این مرکز دارای پمپ های حرارتی، پنل های خورشیدی بر روی سقف و یک نیروگاه فتوولتائیک 30 کیلووات ساعتی، در بالای چراغ های LED کم مصرف است.

کرنکیچ خاطرنشان می کند که او به ویژه خوشحال است که مسجد جنبه زیست محیطی نیز دارد، زیرا انسان در دوره معاصر هشدارهای بیشتری در مورد اینکه تا چه حد دشمن خود است و چگونه خود را نابود خواهد کرد،دریافت می کند.

علاوه بر فضای نماز، این مرکز دارای کلاس های درس چند منظوره است که برای طلاب مذهبی و همچنین موضوعات دیگری مانند فرهنگ اسلامی طراحی شده است.

همچنین یک رستوران با تخصص های اسلامی و یک مرکز همایش بزرگ وجود دارد که می تواند میزبان کنفرانس های بین ادیان باشد.

در آخر هفته پس از افتتاح، روزهای باز برای ساکنان و گردشگرانی که علاقه مند به کشف این مرکز هستند وجود دارد.

کرواسی همچنین یک مسجد کوچکتر در گونجا دارد که اولین و قدیمی ترین در کشور است و یک مرکز اسلامی کوچکتر در اوماگ نیز وجود دارد.

کد خبر 1213249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha