مهدویت ظرفیت بی‌نظیر برای وحدت است

یک خطیب مذهبی با بیان اینکه بنابر تفاسیر آیات، وحدت حول محور اهل بیت(ع) ممکن می‌شود، گفت: اگر همه بر سر تعبیر منجی، تفاهم و اتفاق کنیم وحدتی حاکم می شود که در تاریخ سابقه نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین رضایی قمی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره نقشی که مهدویت و فرهنگ انتظار می توانند در ایجاد و تقویت وحدت میان مذاهب ایجاد کنند، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید: «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا»، این آیه نیز همچون دیگر آیات قرآن مربوط به همه دوران ها و جوامع است، وقتی روایات تبیینی این آیه را بررسی می کنیم، درمی یابیم، نقطه مشترکی که وحدت بر آن ابتناء دارد، وجود مقدس اهل بیت(ع) عصمت و طهارت هستند که در راس آنها امیرالمومنین امام علی(ع) قرار دارد.

 

این خطیب و کارشناس مذهبی با بیان اینکه در عصر غیبت، وجود مقدس امام زمان(عج) نقطه کانونی وحدت است، گفت: هر چه بشر از این مفاهیم بلند اسلامی دور شود، از ارزش ها و حتی از فطرت خود دور می شود.

 

وی تصریح کرد: وقتی به اتفاقات ایام اخیر کشور می نگریم، می بینیم بعضاً تلاش برای دور شدن از مفاهیم دینی است، بعد می بینیم این تلاش و دوری، سبب تفرقه و دودستگی در جامعه شده است؛ بدون دین و وحی داشته‌های بشر حتی در بعد فطری از دست می رود.

 

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه حجاب تاریخچه ای به گستره تاریخ دارد، ابراز کرد: اما همین پدیده وقتی از دین و عترت جدا شود، مخالف فطرت خواهد شد؛ این مسئله درباره همه اختلافات صدق می کند از این رو اتفاق نظر و وحدت حول محورِ آموزه‌ای دینی مانع از دودستگی و تفرقه ما می شود.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: امروز که ما منتظر فرا رسیدن عصر ظهور هستیم و در دوران غیبت امام معصوم(ع) به سر می بریم، اگر همه بر سر تعبیر منجی، تفاهم و اتفاق کنیم وحدتی حاکم می شود که در تاریخ سابقه نداشته است! وقتی بشر بر سر یک اتفاق، اتحاد می کند، امنیت بر جهان حاکم می شود.

 

وی اضافه کرد: هزینه هایی که کشورها در بُعد نظامی می کنند، یا کشورهایی که به سرکوب دیگر کشورها و جوامع می پردازند برای آن است که قدرت داشته باشند و آن را حفظ کنند؛ آتش جنگ های متعددی که در گوشه و کنار دنیا برافروخته شده و هزینه های مرزداری همه به دلیل تفرقه و پراکندگی و دوری از مفاهیم بلند دینی است که منجی‌گرایی از برترین آنها است.

 

وی با تاکید بر اینکه هفته وحدت باید از فضای اسلامی به ساحت کاملاً انسانی تعمیم داده شود، گفت: با توجه به علاقه و ارادتی که اهل سنت نسبت به ائمه معصوم(ع) دارند، اگر آن ذوات مقدسه را محور وحدت قرار دهیم، بسیاری از اتفاقات خوب قبل از ظهور امام زمان(عج) نیز رخ می دهد و می توان حلاوت آرامش و امنیت را چشید.

 

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه اتفاقات ریشه در گذار زمان دارد، افزود: در اغلب بحران ها فکر می کنیم بحران در همان ساعت و مکان رخ داده است در حالی که ریشه آن را باید در چندین سال بی توجهی به مفاهیم دینی جستجو کرد چنان که قرآن از وسوسه های شیطان به خطوات الشیطان یاد می کند یعنی گام به گام انجام می شود.

 

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور، بیان کرد: مقوله بی‌حجابی و گریز از حجاب که مطالبه برخی از جوانان شده است جدای از اینکه می تواند بهانه باشد، علل متعدد دارد یکی از آنها دوری از تعبد و مفاهیم دینی است؛ ما باید یاد بگیریم که بنده باشیم، برای هر چیزی قرار نیست فلسفه بیاوریم وقتی به خدا اطمینان کرده ایم باید همه آنچه را واجب کرده، بپذیریم.

 

حجت الاسلام رضایی قمی اضافه کرد: عامل دیگر مشکلات عرضه و قیمت پوشش مناسب است، گرانی فزاینده و طراحی و عرضه تولیداتی که مناسب جامعه متدینان ما نیست، از دیگر عوامل بروز چنین رویکردی نسبت به حجاب است. اگر مجموعه عوامل را بنگریم و نقش حاکمیت را در این باره جدی ببینیم، می توان مشکلات را برطرف کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حاکمیت باید پوشش مناسب را طراحی کند، هزینه ها را کاهش دهد و در کتب درسی مسئله حجاب را وارد کند. وقتی غفلت چندین ساله رخ می دهد افراد از عرصه دینی خارج می شوند تا جایی که آمار می دهند 80 درصد به حجاب اعتقاد دارند اما نه این حجاب شرعی!! این یعنی ما درست عمل نکرده ایم. چنین برداشت ها و تفاسیری باعث تفرقه و گسستگی می شود، این در حالی است که وحدت آرمان ما است.

 

کد خبر 1222216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha