وحدت یک مقوله درون زاست تا محصول یک عامل بیرونی/ پیشنهاد ما تقریب در حوزه نظر و وحدت در حوزه عمل است

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: در دیدگاه اهل بیت(ع) و امامین انقلاب وحدت یک مقوله دینامیتی است تا یک مقوله مکانیکی؛ وحدت یک مقوله درون زا است تا محصول یک عامل بیرونی.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین المللی در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص رسالت و ماموریت علما در راستای وحدت گفت: اساسا در بحث وحدت یک نکته را باید مشخص کنیم و آن این است که بعضی ها وحدت را دینامیکی می دانند. وحدت دینامیکی این است که چون دشمن مشترک بیرونی وجود دارد، باید به وحدت برسم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این نگاه در واقع چون دشمن مشترکی چون صهیونیسم داریم که به اسلام هراسی دامن می زند باید در مورد وحدت صحبت کنیم. در این دیدگاه اگر روزی فرض کنیم که جهان اسلام دشمن مشترکی ندارد گویی دیگر نباید از وحدت صحبت کنیم، این وحدت، وحدت مکانیکی است یعنی یک عامل بیرونی ما را به وحدت دعوت می کند.

 

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه در وحدت مکانیکی یک عامل بیرونی ما را به وحدت دعوت می کند گفت: ما وقتی دیدگاه امامین انقلاب را می بینیم، ما وقتی دیدگاه اهل بیت به وحدت را می بینیم، می بینیم وحدت یک مقوله دینامیتی است تا یک مقوله مکانیکی؛ وحدت یک مقوله درون زا است تا محصول یک عامل بیرونی.

 

 

 

این مبلغ بین المللی خاطر نشان کرد: با توجه به مباحثی که گفته شد می بینیم چه دشمن مشترک باشد و چه نباشد حتی در یک فضای خلا و بدون دشمن باید در خصوص وحدت صحبت کنیم، اینجاست که دیده می شود  حتی در دوره هایی که دشمن مشترک وجود ندارد؛ وحدت میان مسلمانان وجود دارد.

 

حجت الاسلام جهانگیری خاطر نشان کرد: امروزه باید از وحدت دینامیکی صحبت کنیم؛ وحدتی که درون مایه هاش در تاریخ ماست. امام صادق (ع) فرمود در نماز اهل سنت شرکت کنید در تشییع جنازه اهل سنت شرکت کنید. در سیره علما اسلامی هم همین مسئله مورد توجه بوده است. به عنوان مثال امام صادق(ع) شاگردان بسیاری از اهل سنت داشت یا شیخ طوسی شاگردان اهل سنت داشت، چنان که در بین اهل سنت درس خوانده بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سوالی در خصوص وظیفه علما در ایجاد وحدت میان مسلمانان گفت: ما امروز باید با پیروی از مکتب شیخ طوسی بتوانیم بسیاری از مسایل را حل کنیم. نگاه و منهج شیخ طوسی می تواند درمانگر ما باشد.

 

وی ادامه داد: چه می شود از علمای اهل سنت یاد بگیریم یا علمای اهل سنت در کلاس های شیعیان شرکت کنند؛ اگر این اتفاق بیفتد تقریب رقم زده می شود. البته همین امروز هم در حوزه های ما کتب علمای بزرگ اهل سنت مانند سیوطی جزء کتاب های درسی ماست همچنان که کتاب های شهید محمد باقر صدر جزء منابع درسی در میان اهل سنت می باشد.

 

حجت الاسلام سهروردی جهانگیری خاطر نشان کرد: پس وقتی از تقریب مذاهب اسلامی صحبت می کنیم در واقع به دنبال این هستیم که آن وحدت دینامیکی اتفاق بیفتد و وحدت وقتی اتفاق می افتد که علمای ما دیدگاه های جریان های دیگر را بشنوند.

 

وی گفت: ما در تقریب در پی تک صدایی نیستیم، در پی این نیستیم صداهای دیگر خاموش شود و تنها صدای یک مذهب شنیده شود. ما در تقریب مذاهب دنبال همصدایی هستیم و معتقدیم همه صداها در کنار یکدیگر قرار بگیرد و همه مذاهب حرف خود را بزنند ولی این همصدایی نباید جهت دار باشند، علیه هم نباشند، باید این صداها در کنار هم باشند و ما در پی همدستی در جهان اسلام هستیم. معتقدیم که اگر این دست ها در کنار هم قرار بگیرند، می تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

 

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تقریب را در حوزه نظر و وحدت را در حوزه عمل پیشنهاد ماست. ما معتقد هستیم که در حوزه نظر حتی اختلاف در بین علمای اهل سنت هم وجود دارد، در بین علمای شیعه هم همین طور. اساسا تک نظر بودن امکان ندارد ولی در میدان عمل باید همگرا باشیم و واگرا نباشیم، آن زمان می توانیم از وحدت صحبت کنیم.

 

حجت الاسلام سهروردی جهانگیری خاطر نشان کرد: اساسا وقتی صحبت از تقریب مذاهب می شود فقط تاکید بر مشترکات نیست، این یک فهم غلط است که می گوییم تاکید بر مشترکات؛ اتفاقا در تقریب بر افتراقات هم باید تاکید شود، ما در پی حذف مذاهب نیستیم بلکه در تقریب در پی آن هستیم که مذاهب و هویت های مذهبی منفرد هم باید در جای خود باقی بماند، افتراقات هم در جای خود باقی بماند. اساسا ما در پی حذف هویت مذهبی نیستیم. متاسفانه این فهم غلطی است که می گوید ما در پی مشترکات هستیم، اتفاقا اختلافات هم باید بماند اما این اختلافات نباید به عناد تبدیل شود، نباید به دشمنی تبدیل شود و ما را به جان هم نیندازد.

 

 

کد خبر 1222584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha