راه اندازی هیئت های اندیشه ورز می تواند زمینه ساز ساماندهی و سازماندهی اجرای برنامه های فرهنگی هنری در مساجد شود

حجت الاسلام امیدی گفت: راه اندازی هیئت های اندیشه ورز و اتاق های فکر در راستای بررسی و تبادل نظر برای اجرای برنامه های فرهنگی هنری در مساجد می تواند زمینه ساز ساماندهی و سازماندهی برنامه ها شود.

خبرگزاری شبستان استان فارس:

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در 19 مهرماه سال 1391 و در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی ضمن تاکید به اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به اهمیت و اهتمام بخشیدن به فعالیت در کانون ها سفارش جدی کرده اند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنان خود فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید؛ بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می کند، فراهم کنید، مطالعه کنید؛ کتاب هائى وجود دارد که می شود از این کتابها استفاده کرد؛ کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند، خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.»

اهمیت این موضوع سبب شد تا به سراغ حجت الاسلام حسین امیدی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس برویم و دیدگاه خود را در اهمیت سخنان رهبری انقلاب (مدظله العالی) نسبت به کانون های مساجد جویا شویم.

کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها توقع دارد؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) 19 مهر ماه سال 1391 فرمایشات مهمی در جمع روحانیون و علمای استان خراسان شمالی بیان فرمودند که این سخنرانی نقطه عطف فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد شد، معظم له ضمن متذکر شدن اهمیت فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد، بر فعال کردن کانون‌ها از طریق همکاری با سازمان های فعال در مساجد به ویژه پایگاه های مقاومت بسیج و لزوم آمادگی اصحاب مسجد برای پاسخ گویی متناسب با نیاز جوانان و برنامه ریزی برای آنان تاکید فرمودند.

امروز در دورافتاده ترین نقاطی که هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد کانون های فرهنگی هنری مساجد با دستان خالی اما همت عالی فعالیت هایی انجام می دهند که ثابت می کند همه امور مردمی را می توان از مسجد به سرانجام رساند زیرا مساجد بهترین مامن و قوی ترین پایگاه مردمی است که از صدر اسلام تاکنون فعالیت دارد.

برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

راه اندازی هیئت های اندیشه ورز و اتاق های فکر در راستای بررسی و تبادل نظر برای اجرای برنامه های فرهنگی هنری در مساجد می تواند زمینه ساز ساماندهی و سازماندهی برنامه ها شود ضمن اینکه امروز اکثر برنامه هایی که اجرا می شود به پشتوانه حمایت های مردمی و همت اصحاب مساجد با نظر امام جماعت و همراهی مدیران پرتلاش کانون های مساجد صورت می گیرد که منویات مقام معظم رهبری همواره از دیرباز مورد توجه و اولویت بوده است و خواهد بود.

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

در سال های اخیر حمایت هایی که از کانون های مساجد به عمل آمده است بسیار ناچیز بوده است و اکثر برنامه ها با حمایت های مردمی صورت گیرد اما نمی توان منکر نیاز و مساعدت مالی دولت به کانون های مساجد شد، امروزه بهره گیری از نیرو های کارآمد و تربیت نیروهای مومن و متعهد و ولایت مدار جزء مهمترین نیاز های کانون های مساجد است که در این زمینه نهاد های فرهنگی با برنامه ریزی مناسب و موثر می توانند کارگشا باشند و به میدان عمل وارد شوند، به عنوان مثال می‌توان ظرفیت های موجود در نهادهای اجرایی به ويژه نهادهای فرهنگی را برای اجرای برنامه های در اختیار کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گيرد زیرا در هرصورت این خدمات به عموم مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان برمی‌گردد و حضور فعال در فضای مجازی نیز از مقوله هایی است که باید به آن توجه شود.

کانون شما در راستای خواسته‌های رهبر انقلاب چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟

در پیش بینی و برنامه ریزی برنامه های اجرایی همه سعی و تلاش بر این است که منویات رهبری نصب العین باشد و کانون های مساجد همواره گوش به امر ولی فقیه زمانه خود هستند و در این راه قدم برمی دارند.

اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

سخنان رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) در واقع زنگ هشداری است که مسئولان نهاد های اجرایی از جمله نهاد های فرهنگی و دینی از ظرفیت ها و توانمندی های کانون های مساجد بیشتر استفاده کنند. زیرا ارتباط مستقیمی که بین کانون های مساجد با اقشار و آحاد مردم در سنین مختلف وجود دارد را کمتر می توان در جای دیگر پیدا کرد.

کد خبر 1222669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha