گلستان، سرزمین برادری/ وحدت مثال‌زدنی شیعه و سنی در نگارستان ایران اسلامی

گلستان ایران اسلامی با وجود میزبانی از اقوام و مذاهب اسلامی، نمونه ای مثال زدنی و کم نظیر از وحدت و برادری شیعه و سنی است.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، فریده ستایشگر؛

موضوع وحدت در دکترین جمهوری اسلامی فقط یک شعار یا تاکتیک نیست بلکه این موضوع کاملا اعتقادی است و ریشه در قرآن کریم و احادیث و روایات دارد.

 

هرچند دشمنان تلاش می کنند این اخوت و محبت بین اقوام و مذاهب را در سرزمین های اسلامی از جمله در ایران و استانی مانند گلستان، خدشه دار کنند اما بصیرت و دشمن شناسی مردم به ویژه علما و نخبگان تاکنون اجازه چنین سوء استفاده ای را به دشمنان نداده است.

 

«تفرقه بینداز و حکومت کن» از دیرباز تا کنون همواره راهبرد دشمتگن غدار و قسم خورده اسلام و مسلمین بوده است. دشمن تلاش می کند صدای عدالت خواهی مسلمانان را کوتاه کند و نور خدا را در هر سرزمینی که باشد خاموش نماید اما اگر مسلمانان به دستور خداوند مبنی بر چنگ زدن به ریسمان الهی عمل کنند، دشمنان شکست خواهند خورد.

 

وحدت در کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی که امروز مهم ترین و اصلی ترین چهره تقریبی در جهان اسلام است همواره در باب وحدت شیعه و سنی تاکید کرده اند.

 

نمونه آن بیانات ایشان در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ در ارتباط تصویری با مردم قم بوده که فرمودند: «این را ما باید همیشه در نظر داشته باشیم که در میان جبهه‌ی دشمنی ما در دنیا، دشمنانی هستند که تخصّصشان ایجاد اختلاف است؛ تخصّصشان «تفرقه بینداز و حکومت کن یا سیادت کن» است؛ این جزو چیزهای قدیمی‌ای است که مربوط به بعضی از همین‌ها است؛ اینها بلدند این کار را انجام بدهند؛ و انسان میبیند هر جا توانسته‌اند، این کار را هم انجام داده‌اند؛ از جمله اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی؛ نباید بگذاریم که این چیزها در کشور رخ بدهد یا اوج پیدا بکند. خب در کشور، شیعه و سنّی در کنار هم قرنها است زندگی کرده‌اند، سالها است زندگی کرده‌اند، مشکلی نداشته‌اند. ما گاهی اختلاف در بین اقوام داشته‌ایم، درگیری در بین اقوام مختلف، قومیّتهای مختلف داشته‌ایم [امّا] در بین شیعه و سنّی درگیری و اختلاف نداشته‌ایم؛ حالا [نباید] یک بهانه‌ای به وجود بیاید، یک چنین چیزهایی به وجود بیاید، که البتّه خوشبختانه بحمدالله چنین چیزی پیش نیامده امّا نباید بگذاریم پیش بیاید، باید مراقبت بکنیم. حالا این را که یک کسی یک حرف غلطی میزند، یک نفر هم احساس تکلیف میکند در مقابل او، نباید کش داد، نباید ادامه داد. بنابراین بایستی همه این انسجام را حفظ بکنند.

 

این سخنان بر اصل قرآنی تاکید دارد که مسلمانان باید در مقابل دشمنان با هم متحد باشند تا بتوانند بر دشمن غلبه کنند. اما دشمن برای یک راهبرد مشخص، ترفندهای مختلفی دارد تا مسلمانان را به خود مشغول کند تا نفع خود را ببرد و کشورهای اسلامی را چپاول کند.

 

تمدن نوین اسلامی با وحدت امت اسلامی محقق می‌شود

حجت الاسلام «نورعلی دیلم» گفت: تحقق و رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند حدت شیعه و سنی، پایبندی به قوانین دین اسلام توام با نگرش توحیدی، دارا بودن روحیه دانش اندوزی، خردورزی و عقلانیت است.

 

رئیس مرکز اسلامی گلستان گفت: راه تحقق و رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وحدت شیعه و سنی است و حاکمان، اندیشمندان و همه مردم در کشورهای اسلامی باید چنین اندیشه ای داشته باشند تا بتوانیم به آن هدف والا دست پیدا کنیم.

 

وی افزود: تمدن نوین اسلامی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب موضوع جدیدی نیست بلکه همان بازگشت به سنت نبوی است با این ویژگی که باید دشمنی ها و توطئه های دشمنان را نیز متناسب با شرایط کنونی خنثی کرد.

 

حجت الاسلام دیلم بیان کرد: جامعه اسلامی امروز نیاز به عقلانیت دارد. پایبندی به قوانین دین اسلام توام با نگرش توحیدی، دارا بودن روحیه دانش اندوزی، خردورزی و عقلانیت و اتحاد و همبستگی بین مسلمانان از جمله راه های تحقق تمدن نوین اسلامی است.

 

وی بیان کرد: برخی ها فکر می کنند موضوع وحدت شیعه و سنی بعد ازانقلاب اسلامی به وجود آمده در حالیکه این یک فرمان و اصل قرآنی است و همه ما باید به آن توجه و اهتمام داشته باشیم.

 

جامعه اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز «وحدت و همدلی» است

آخوند ابوبکر خوجم‌لی نیز گفت: جامعه اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و همدلی است و باید از کسانی که برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند قدردانی کرد.

 

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در قسمت های پایانی این بیانیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه های تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره می کنند که یکی از آنها «معنویت و اخلاق» است.

 

وی افزود: اخلاق به معنای خیرخواهی برای دیگران، گذشت، اعتماد به نفس، توکل بر خداوند و ...  است و همه باید برای شکوفا کردن سجایای اخلاقی در خود تلاش کنیم.

 

آخوند خوجم‌لی بیان کرد: امروز جهان اسلام دچار افراط گرایی است و یکی از راهکارهای مقابله با آن، برجسته کردن ویژگی های اخلاقی در جامعه است.

 

وی ادامه داد: اگر فضای خیرخواهی نسبت به یکدیگر در جامعه اسلامی شکل بگیرد بسیاری از مشکلات مسلمانان حل خواهد شد.

 

«وحدت» در جمهوری اسلامی یک اعتقاد قلبی و برگرفته از قرآن و سنت نبوی است

آخوند عبدالرحمن کر گفت: در جمهوری اسلامی ایران، موضوع وحدت، یک سیاست و تاکتیک یا یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد قلبی و اصلی برگرفته از قرآن کریم و احادیث نبوی است.

 

امام‌جمعه اهل سنت بندرترکمن گفت: یکی از افتخارات ما مسلمانان این است که می‌توانیم در سایه جمهوری اسلامی با وحدت و همدلی در کنار هم برادرانه زندگی کنیم. ایران اسلامی و به تبع آن استان گلستان رنگین کمان اقوام و مذاهب اسلامی است که از گذشته تاکنون  الگوی وحدت نه فقط در ایران بلکه برای جهان اسلام بوده است.

 

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، موضوع وحدت، یک سیاست و تاکتیک یا یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد قلبی و اصلی برگرفته از قرآن کریم و احادیث نبوی است.

 

آخوند کر بیان کرد: رسول خدا (ص) در احادیث مختلف به مسلمانان تاکید و سفارش کردند که از اختلاف و تفرقه بپرهیزید چرا که تشتت و اختلاف سبب از بین رفتن اقتدار و شوکت مسلمین می شود.

 

وی گفت: در شرایطی که دشمن در کمین نشسته استن نباید اجازه دهیم حرفی، عملی یا رفتاری سبب اختلاف بین مذاهب و قومیت‌ها شود.

 

باید وحدت علمی بین شیعه و سنی تقویت شود

زهیر مسلینی نیز گفت: در موضوع وحدت سه نظر وجور دارد‌ نخست وحدت مطلق یا نظری است بدان معنا که همه مذاهب و فرق اسلامی در موضوعات و مسائل مختلف یک حرف واحد را بزنند که این لزوما امکانپذیر نیست.

 

مفسر اهل سنت قرآن کریم درباره وحدت مذاهب اسلامی افزود: نظر دیگر وحدت مقطعی یا مصلحتی است. به طور مثال اینکه مسلمانان از هر مذهبی در مقابل دشمن با هم متحد شدند تا خطر را دفع کنند اما این نوع وحدت آسیب هایی هم دارد اینکه بعد از دفع خطر دشمن، ممکن است اختلافات دوباره رشد کند.

 

مسلینی گفت: آنچه از وحدت مورد تاکید و تایید است وحدت عملی یا منطقی به معنای اصالت دادن به مشترکات و تقویت آنها و گفتگو در باب اختلافات است. در مذاهب اسلامی همه اصول و بسیاری از احکام اعتقادی با هم مشترک است و فقط اختلافات بسیار جزئی وجود دارد.

 

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود همه این اشتراکات اما برخی ها این مشترکات را کمرنگ کرده و اختلافات جزئی را پررنگ می کنند. باید مانند امام خمینی (ره) زمان ولادت حضرت رسول (ص) را که محل اختلاف شیعه و سنی بود به هفته وحدت تبدیل کرد و به عبارت دیگر یک تهدید را به فرصت بدل کرده است، ما نیز همین رویکرد را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: عبادت و بندگی خدا، ایمان به خداوند و عمل صالح از موضوعات وحدتی ماست که باید آنها را تقویت کنیم.

 

این مفسر اهل سنت قرآن کریم درباره راهکارهای وحدت عملی بین شیعه و سنی نیز گفت: تقویت نقاط اشتراک، پذیرش وجود اختلاف و تحمل نظر مخالف و استفاده از روش مناسب در برخورد با اختلافات از راهکارهای تقویت این وحدت است.

 

کد خبر 1223182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha