ارائه ۴۷ خدمت مختلف در کتابخانه مرکزی رشت؛ اجرای پویش اهدای کتاب اهدای دانایی

تقوی از اجرای پویش اهدای کتاب اهدای دانایی در گیلان خبر داد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت طبق اعلام راه و شهرسازی ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تکمیل، ۴۷ خدمت مختلف در آن ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «یاسر تقوایی» امروز (شنبه، ۲۱ آبان) در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان گیلان که در ساختمان کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم با همراهی اصحاب رسانه بتوانیم هفته کتاب خوب و پرباری را پشت سر بگذاریم. 
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه با همراهی اصحاب رسانه تلاش می‌شود، کتاب و کتابخوانی از این غربت رها شود افزود: معرفی کتاب در هر جلسه و اجتماعی می‌تواند به ما در تحقق اهداف کتابخانه‌های عمومی کمک شایان توجهی داشته باشد.
 
تقوایی از اجرای پویش «کتابی که در دستت است چیست» در سطح کشور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و ضمن معرفی یک کتاب با مضمون نفوذ آمریکا عنوان کرد: مقام معظم رهبری به این موضوع تاکید و هشدارهای بسیار زیادی داشته و معرفی و مطالعه چنین کتابهایی میتواند در بصیرت افزایی جامعه تاثیرگذار باشد.
 
وی بزرگترین مشکلاتی که در کشور با آن مواجهیم را ناشی از بی توجهی به منویات مقام معظم رهبری دانست و اذعان کرد: تا رسانه‌ها پایه کار نیایند و گفتمان کتاب و کتابخوانی در جامعه غالب نشود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مشکلات کتاب و کتابخوانی حل و فصل شوند.  
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد: عملیات عمرانی کتابخانه مرکزی رشت از سال ۸۳ عملا شروع شد و اولین اعتبار آن هم در سال ۸۴ انجام گرفت و در طول ۲۰ سال اخیر سه پیمانکار عوض کرده است.
 
تقوایی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت طبق اعلام راه و شهرسازی ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ابراز داشت: از ابتدای تأسیس تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای این کتابخانه هزینه شده و دولت در سال گذشته اقدام به افتتاح آن کرد که البته مورد تایید نهاد کتابخانه‌ها نبود.
 
وی یادآور شد: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۱۵ میلیارد تومان به پروژه کتابخانه مرکزی رشت اختصاص یافته بود که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و مابقی هنوز پرداخت نشده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه ۸۰ کتابخانه در استان با ۲۸ هزار متر مربع وجود دارد: با بهره‌برداری از ساختمان کتابخانه مرکزی رشت به مقدار هشت هزار متر مربع به فضای کتابخانه‌ای استان افزوده می‌شود و سرانه گیلان را در این بخش ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.
 
تقوایی از ارائه ۴۷ خدمت مختلف در کتابخانه مرکزی رشت که برخی از آنان منحصر به فرد است خبر داد و اذعان کرد: گیلان جزو سه استان اولی است که مردم آن کتاب خریداری میکنند اما درجه کتابخانه‌های استان از درجه چهار به بعد است.
 
وی وجود چهار کتابخانه در شهر رشت را به عنوان مرکز استان گیلان نگران کننده دانست و با بیان اینکه رشت از این حیث جزو مراکز استان محروم به شمار می‌رود اذعان کرد: کتابخانه مرکزی برای تکمیل به ۳۵ میلیارد تومان و برای تجهیز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و برای تحقق این موارد به کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استاندار گیلان نیاز داریم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان افزود: یکی از دلایلی که شاهد حضور بسیار زیاد مخاطبان در فضای مجازی هستیم سهل الوصول بودن آن و جذابیتش است از طرفی این میزان بی توجهی به حوزه کتاب و کتابخوانی و تمرکز بر فضای مجازی فقط در کشورهایی مانند کشور ما دیده می‌شود. 
 
تقوایی متوسط تیراژ کتاب در کشور را سالانه ۷۰۰ هزار نسخه ذکر و عنوان کرد: کتابخانه‌های ما امکانات و جذابیت لازم را ندارند، ساختمانهای آن فرسوده بوده و تجهیزات آن قدیمی بوده و نیازمند به روزرسانی است و باید ضعف‌های آن را برطرف کنیم.
 
وی تصریح کرد: مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای کتاب الکترونیکی هم برنامه جامعی دارد و با انجام مقدمات کار شاهد تحقق این هدف در سطح کتابخانه‌های کشور خواهیم بود. 
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان اظهار داشت: از اصحاب رسانه استان گیلان میخواهم امسال در جشنواره کتاب و رسانه ورود جدی‌تری داشته باشند زیرا تقویت ارتباطات بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و خبرنگاران به ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی و رفع مشکلات و دغدغه‌ها کمک می‌کند.
 
تقوایی ادامه داد: کتابخانه امام رضا(ع) از سال ۹۸ به علت مشکلات ساختمانی تعطیل و تخلیه شد و توانستیم مجموعه‌ای را از آموزش و پرورش تحویل گرفته و آماده کنیم تا این کتابخانه به آنجا انتقال داده شود و برنامه داریم ضمن حل و فصل مشکلات حقوقی کتابخانه بوستان کشاورز را احداث نماییم زیرا در آن موقعیت جغرافیایی کتابخانه دیگری وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه در استان گیلان هفت کتابخانه با کمک خیران ساخته و آماده شد  اظهار داشت: اگر مساعدت‌های لازم انجام گیرد و مشکلات حقوقی حل شود نهاد کتابخانه‌های عمومی آمادگی دارد تا یکی دو ماه آینده فرآیند ساخت این کتابخانه را آغاز نماید.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در مورد سطح ارتباطات این نهاد و آموزش و پرورش اذعان کرد: تقریبا تمام کتابخانه‌های استان گیلان یک بخش کودک دارند و کتابخانه‌های مادر و کودک در شهرهایی مانند رشت، صومعه‌سرا، انزلی و شفت دایر هستند. 
 
تقوی سطح ارتباطات نهاد کتابخانه‌ها با آموزش و پرورش را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش خواهیم داشت قرار است سطح تعاملات نهاد کتابخانه‌ها و آموزش و پرورش افزایش یابد یا از فضاهای بلااستفاده آموزش و پرورش برای احداث کتابخانه استفاده کرد همچنین قرار است در فرآیند ساخت مدارس جدید به تعبیه فضای کتابخانه‌ای توجه ویژه‌تری مبذول شود.
 
وی در ادامه به برخی از برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی استان گیلان هم اشاره داشت و ادامه داد: پویش اهدای کتاب اهدای دانایی، نذر کتاب، نشست‌های هم‌اندیشی با مجموعه‌های مختلف، طرح صبحان با کتاب، طرح صفیر دانایی ویژه زیر ۱۲ سال، طرح کتاب چین و تکریم فعالان  حوزه کتاب و کتابخوانی از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شوند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تعداد برنامه‌های فرهنگی این نهاد در هفته کتاب را ۳۶۰ عنوان ذکر نمود و اضافه کرد: نقد کتاب، رونمایی از کتاب، نشست‌های مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، حضور در جمع خانواده‌های شهدا، عضویت رایگان کتابخانه در تاریخ ۲۴ آبان و نشست‌های کتاب خوان محله محور از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در استان گیلان می‌باشد.
 
تقوی اعتکاف کتاب، کتابخانه سیار و کوله کتاب ویژه روستائیان و عشایر را از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نسخه کتاب برای جانمایی در کتابخانه مرکزی رشت در اختیار داریم.
 
 
پایان پیام/
کد خبر 1231551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha