یلدا «شب چله» ثبت جهانی شد

حسن پور، گفت: «یلدا/ چله» به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

عطا حسن پور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در لرستان، اظهارداشت: در سومین روز از هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش که از ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ در حال برگزاری است، «یلدا/ چله» به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشور افغانستان به ثبت جهانی رسید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان با تبریک به مردم ایران بخاطر ثبت جهانی این اثر معنوی، افزود:  ثبت ملی آیین شب یلدا برای نخستین بار توسط میراث فرهنگی لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

حسن پور عنوان کرد: از ایران 6 پرونده برای ثبت جهانی در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس بررسی می‌شود که شامل پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی (مشترک با افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان)، هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی)مشترک با ترکمنستان، هنر ساختن و نواختن عود(مشترک با سوریه)، یلدا/چله (مشترک با افغانستان)، هنر ساختن و نواختن رباب (مشترک با تاجیکستان و ازبکستان) و مراسم مهرگان (مشترک با تاجیکستان) است.

کد خبر 1237393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha