" یلدا ، بلندترین شب ایرانی در یونسکو ثبت جهانی شد "

در این مقاله بصورت ویژه به موضوع ثبت جهانی این آئین که به طور رسمی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، به عنوان میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان ثبت جهانی شده پرداخته شده است .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، بمنظور معرفی و شناساندن فرهنگ ، هنر ، آداب و رسوم اصیل ایران اسلامی به خارج از کشور بویژه به جامعه نیجریه ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آداب و رسوم شب یلدا و همچنین ثبت جهانی آن در یونسکو را در قالب مقاله در یکی  از روزنامه پر تیراژ نیجریه منتشر کرد .

 مجید کامرانی رایزن فرهنگی کشورمان در نیجریه در این مقاله ضمن اشاره به تاریخ کهن این آئین باستانی و کهن ایرانی ،  به فلسفه ، اهمیت و ضرورت برگزاری شب یلدا توسط همه اقوام ایرانی اشاره کرده است و سفره های رنگین و هفت سین شب یلدا را نیز تشریح کرده است . ایشان پیام اصلی این مراسم را شادی ، گفتگو، دور هم بودن ، دیدار با بزرگان خانواده ، زنده نگه داشتن شعر و ادبیات ایران زمین، فرهنگ میزبانی و مهربانی اعلام داشته اند .

رایزن فرهنگی کشورمان در ادمه نیز بصورت ویژه به موضوع ثبت جهانی این آئین که به طور رسمی توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، به عنوان میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان ثبت جهانی شده نیز پرداخته است .

شایان ذکر است این مقاله چهارشنبه  30 آذر مصادف با 21 دسامبر 2022 در روزنامه sun نیجریه منتشر شده است .

کد خبر 1241914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha