همایش «فرهنگ سازی غذای حلال» در شیراز برگزار شد

همایش «فرهنگ سازی غذای حلال» با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، همایش «فرهنگ سازی غذای حلال» با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در شیراز برگزار شد.

قاسم رضائیان زاده در این همایش با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: همایش «فرهنگ سازی غذای حلال» با هدف نظارت بر ذبح شرعی برگزار شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: نظارت در کشتارگاه های طیور و دام سراسر کشور و مراکز عرضه این فرآورده از رسالت های اصلی سازمان دامپزشکی کشور با هدف تامین سلامت غذا و امنیت غذایی است.

وی با تاکید بر ذبح شرعی که بحث حلال بودن را دنبال می کند، اظهار کرد: در شرایط ذبح شرعی باید حداکثر میزان خون از بدن دام و طیور خارج شود که با معیارهای بهداشتی که م دنظر ما در پروسه کشتار تطابق دارد و هرچه فرآیند ذبح به شکل صحیح و کامل تر انجام شود در تحقق سلامت گوشت، ترد بودن، مقاومت در برابر عفونت های ثانویه و افزایش طول عمر گوشت موفق تر خواهیم شد.

رضائیان زاده با تاکید بر توسعه صادرات فرآورده خام دامی کشور به دلیل ارتقای سطح بهداشتی کشتارگاه‌ ها و مراکز عرضه هم گفت: امروز کشورهای امارات متحده عربی، عراق، پاکستان افغانستان خریدار محصولات گوشتی هستند و حتی در بحث لبنیات کشورهای کانادا، ترکیه، کشورهای اوراسیا، گرجستان، سوریه و لبنان از بازارهای هدف ما در بحث لبنیات هستند.

وی تصریح کرد: مردم باید از خرید گوشت از کشتارگاه های غیرمجاز که در معابر و سطح جاده ها و خارج از فرآیند بهداشتی و شرعی دام را ذبح می کنند، خودداری کنند.

حمیدرضا ناظمی، مدیر کل دامپزشکی استان فارس هم در این همایش گفت: ذبح شرعی در اولویت اداره کل دامپزشکی استان فارس در این همایش بیش از ۱۲۰ نفر از ذابحین و ناظرین شرعی از استان‌ های فارس و کهگیلویه و بویراحمد حضور داشته اند.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم نیز تاکید کرد: ماموریت استحصال غذای حلال از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تمامی شرایط لازم برای تولید گوشت مورد نیازمردم، سالم، بهداشتی به صورت پاک و حلال فراهم شده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور افزود: حدود 800 نفر کارشناس مذهبی به عنوان ناظر شرعی از طرف سازمان دامپزشکی در کشتارگاه های کشور حضور دارند و قبل و بعد از ذبح، از نظر رعایت مباحث شرعی احکام ذبح، دام و گوشت را مورد بررسی قرار می دهند و هر ذبحی که خارج از محدوده بهداشت و یا احکام شرعی باشد توسط ضابطین بهداشتی و شرعی معدوم سازی می شود.

وی اعلام کرد: با فراهم کردن شرایط نظارت، امکان صادرات گوشت حلال و پاک به کشورهای اسلامی هم ایجاد شده است که مسیر اجرایی آن از طریق دامپزشکی باید پیگیری و مسائل قرنطینه دنبال شود.

کد خبر 1244380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha