موسیقی ایرانی آمیخته با معنا و معرفت است

عرفان پور گفت: اگر مخاطب، موسیقی ایرانی را خوب بشنود می تواند پله پله به انسان متعالی نزدیک شود و فهمش از کائنات عمیق تر شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، میلاد عرفان پور امروز شنبه 17 در نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی زار که در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، گفت: این افتخار را در حوزه هنری داریم که ناشر آلبوم جدید استاد نفر باشیم. در بین گونه های هنر که در سرزمین ایران رواج دارد، گونه هایی هستند که شناسنامه فرهنگ ایرانی هستند. یکی از آنها که فرهنگ ما را با ریشه هایش ساخته است، موسیقی، ردیف دستگاهی و به طور اعم موسیقی ایرانی است.

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری اظهار داشت: موسیقی ایرانی در روزگار کنونی به سبب عوامل و دلایل گوناگون به خصوص در حوزه مخاطب دچار مشکلاتی است. ما باید تدبیری کنیم که مخاطب موسیقی ما بازگشت داشته باشد به موسیقی اصیل و موسیقی ایرانی. موسیقی ایرانی هم باید چاره اندیشی هایی برای این موضوع داشته باشد.

 

وی با طرح این سوال که چرا بازگشت به موسیقی ایرانی حائز اهمیت است، عنوان کرد: موسیقی ایرانی از دیرباز آمیخته با حکمت، معنا، معرفت و فرهنگ اصیلی است که انسان ایرانی سده ها با آن زندگی کرده است. موسیقی ایرانی موسیقی زندگی است. موسیقی ایرانی دارای یک ساحت نیست بلکه دربردارنده همه ساحت هاست. گاهی در مورد اعتراض است، گاهی از اخلاق و معرفت می گوید و گاهی از عشق می گوید.

 

این شاعر با بیان اینکه موسیقی با سلوک انسان ایرانی گره خورده است، تصریح کرد: مخاطب اگر به موسیقی ایرانی خوب گوش دهد راه لذت بردن و تعالی با آثار فاخر را یاد می گیرد، می تواند رشد کند و پله پله به آنچه انسان متعالی است، نزدیک شود و فهمش از کائنات عمیق تر شود.

 

عرفان پور با بیان اینکه موسیقی ایرانی با فرهنگ ایرانی نسبت نزدیک تری دارد، گفت: این نسبت موجب می شود وقتی از گنجینه های خود نام می بریم از موسیقی هم نام ببریم. حفظ این موسیقی ضروری است و مستلزم چاره اندیشی و تولیدات فراوان با نگرش به داشت مخاطب است.

 

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به آلبوم زار استاد محسن نفر بیان کرد: امروز یک اثر ارزشمند از استاد نفر رونمایی می شود. سالهاست که نام ایشان با فلسفه، حکمت و موسیقی گره خورده است و افتخار داریم که آلبوم تک نوازی زار اثر استاد نفر را امروز در حوزه هنری رونمایی می کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: آلبوم های موسیقی اصیل و بی کلام شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند. ما در حد وسع خود برای معرفی آلبوم زار تلاش می کنیم. در فضاهای مجازی و درگاه های موسیقی این آلبوم را معرفی می کنیم. اولین تلاش ما این نشست است و از همه خبرنگاران تقاضا داریم که در معرفی این اثر به ما کمک کنند، آثاری مثل زار که بعد تخصصی تری دارند مخاطب خاص خودش را دارد، گاهی مخاطب ما محدود اما ویژه و عمیق است، در حد وسع خود در توزیع این اثر به شکل فیزیکی و مجازی تلاش می کنیم.

 

عرفان پور با اشاره به اینکه هنر به اجرا زنده است، بیان کرد: هنرمند اجازه ندارد دیگران را وادار به سکوت کند و اجازه ندارد خودش را ساکت کند. آنهایی که هنرمند را وادار به عدم فعالیت هنری می کنند از جنس هنر نیستند و این دیکتاتوری که دنبال می کنند، نسبتی با هنر ندارد.

کد خبر 1245167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha