برنامه هفتم توسعه فرصتی برای حل مشکلات و رفاه عمومی مردم است

رازقی گفت: در تدوین برنامه هفتم توسعه نباید گرفتار شتابزدگی و کارهای نمایشی شد زیرا برنامه هفتم، فرصتی برای نظام سیاسی کشور و حل مشکلات و رفاه عمومی مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، جمال رازقی، امروز شنبه (17 دی) در شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: با وجود گذشت بیش از هفت دهه از تجربه برنامه ریزی و تدوین شش برنامه توسعه ای پیش از انقلاب در کشور شکاف انتظارات و نتایج در برنامه ریزی توسعه در ایران، همچنان پایدار مانده است. 

رئیس اتاق بازرگانی فارس ضمن بررسی وضعیت رشد اقتصادی سالیانه در کشور ادامه داد: میانگین متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور از سال 1352 تا 1399 معادل 2 درصد بوده است درحالی که این تورم در دهه گذشته به 40 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: ادامه روند فعلی در اقتصاد کشور، می تواند به تورم بیشتر حتی تا 60 درصد هم بینجامد. 

رازقی با اشاره به اصول برنامه ریزی در کشور اظهار کرد: تا زمانی که مسیر، تعریف و اهداف درست و مشخصی از توسعه برای برنامه نویس و سیاست گذار تبیین نشود شاهد موفقیت و رشد توسعه نخواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: در کشور کمبود منابع نداریم و باید شرایطی فراهم شود تا نخبگان، کارشناسان و صاحبنظران در فرایند برنامه ریزی کلان در کشور مشارکت کنند.

وی بر مشارکت بخش خصوصی در تدوین برنامه ریزی های کلان در کشور تاکید کرد و گفت: برای غلبه بر مشکلات در کشور باید فارغ از دستگاه ها، تیمی از متخصصان در کشور از بخش خصوصی، دولت و مجلس شورای اسلامی در کنارهم قرار بگیرند و اهداف و برنامه ها را مشخص کنند و تمامی دولت ها موظف به اجرای آن باشند.

رازقی ادامه داد: در تدوین برنامه هفتم نباید گرفتار شتابزدگی و کارهای نمایشی شد زیرا برنامه هفتم، فرصتی برای نظام سیاسی کشور است تا نشان دهد که درک عمیقی از مسایل و مشکلات و ظرفیت های کشور دارد و قصد دارد با کمک تمامی ایرانیان از فرصت های پنج سال آتی بهترین استفاده را برای حل مشکلات و رفاه عمومی مردم جامعه انجام دهد.

خاطر نشان می شود، این جلسه مصوباتی هم داشت که بر اساس آن،    اتاق بازرگانی باید با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس طی جلسه ای احکام پیشنهادی (متن مصوبه پیشنهادی) مربوط به برنامه هفتم توسعه را جهت طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تهیه کند، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزاری منظم جلسات شورای هم اندیشی توسعه اقتصادی استان را پیگیری کند،  تشکیل شورای خروج از رکود بخش های صنعت و معدن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری و مشکلات این 2 بخش به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شود، همایش سرمایه گذاری در استان با همکاری استانداری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و ارائه بسته های سرمایه گذاری به تفکیک هر بخش برنامه ریزی و اجرا شود، تفاهم نامه مشترک بین پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری شیراز در خصوص بهره مندی کارخانه از مزایای پارک علم و فناوری منعقد شود، پروژه FTTH جهت بهره برداری شرکت های مستقر در کارخانه «نوآوری» شیراز با الگوبرداری از استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان توسط شرکت مخابرات استان فارس اجرا شود، تشکیل و تعیین ساختار پلیس گردشگری در ساختار نیروی انتظامی استان از طریق مکاتبه استاندار محترم با وزارت کشور مورد توجه باشد.

افزایش ضریب امتیاز بومی بودن پیمانکاران در مناقصات از طریق مکاتبه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و الزام پیمانکاران برگزیده در مناقصات استان به داشتن حسابه ای بانکی و گردش مالی، دفاتر شرکت و حوزه مالیاتی و بیمه آنها در استان از طریق مکاتبه استاندار فارس با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و انعقاد نامه بین انجمن پیمانکاران عمرانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با حق رای نماینده انجمن پیمانکاران عمرانی در جلسات رتبه بندی از سایر این مصوبات بود.

کد خبر 1245220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha