برگزاری کرسی های آزاد اندیشی باعث ایجاد نوعی رقابت میان جوانان با محوریت مسجد می شود

مرادی،گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی باعث ایجاد نوعی رقابت میان جوانان با محوریت مسجدو سالم ماندن محیط اجتماعى از آسیب ها می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه،صفورادانایی فرد:

 

مساجد در دوران دفاع مقدس، در تمام عرصه ‌های اجتماعی و فرهنگی حرف اول را می ‌زدند، امروز هم می ‌توانند مراکزی برای طرح و پاسخ به مباحث و شبهات دینی جوانان و کرسی‌ های آزاداندیشی باشند.

 

همچنین  برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه به دانشجویان فرصت سخن گفتن می دهد و فرصتی را فراهم می سازد تا دانشجویان در یک محیط امن و منطقی،   نظرات خود را آزادانه  مطرح نمایند و دیگران نیز به عنوان شنونده، این نظرات را استماع و اظهار نظر کنند.

 

 برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است و هر چه این مناظرات و کرسی‌ها در دانشگاه‌ها گسترش یابد می‌تواند بسیاری از سؤالات و مطالبات و روند برخی از مسائل را هموارتر کند.همچنین  زمینه اعتماد به نفس را در جوانان مسجدی نیز تقویت می‌کند و موجب می‌شود تا تاب‌آوری و تحمل نظر دیگران را در مسائل مختلف داشته باشند و شور و نشاط خوبی در میان آنها ایجاد شود.

 

چه تفاوتی بین اغتشاشات ۹دی ۸۸ با اتفاقات اخیر کشور وجود دارد؟ 

 

تفاوت اساسی فتنه اخیر با سایر فتنه ها به خصوص فتنه ۸۸ ابعاد، نوع، بازیگران و میدان آن می باشد فتنه اخیر یک جنگ کاملاً ترکیبی با حضور تمامی دشمنان جمهوری اسلامی ایران همزمان در بستر فضای مجازی و کف خیابان بود بازیگران فتنه اخیر به دلیل سال ها هجمه از سوی دشمن در فضای مجازی علاوه بر افراد بزرگسال جامعه به سطح نوجوانان نیز کشیده شده بود این حجم از فتنه گری از سوی دشمن کم سابقه بوده است.

 

مهمترین موضوعی که در این فتنه آسیب پذیری نظام را از نظام جمهوری اسلامی را نشان داد و بارها رهبر انقلاب در بیانات مختلف بر آن تاکید داشتند نقش فضای مجازی می باشد فضای مجازی که متاسفانه مدیریت آن در دست دشمنان بوده و همه شاهد بودیم شبکه های اجتماعی از قبیل توییتر، اینستاگرام و پیام رسان هایی نظیر تلگرام و واتس آپ چگونه در زمینه میدان داری برای دشمنان نظام عمل نمودند. حال بایستی تلاش کرد متولیان امر با برنامه ریزی دقیق برای مقابله با این هجمه عظیم دشمن چاره‌ای  اساسی در زمینه فضای مجازی بی اندیشند. فضایی که اگر از آن غافل شویم بار دیگر بایستی در انتظار هجمه‌های سنگین تری از سوی دشمن بود. ما بایستی برای هر سطحی از تهاجم دشمن آماده بوده و در سطح خودش به تقابل بپردازیم.

 

در راستای شناخت ابعاد قیام تاریخی مردم در ۹ دی ۸۸ با  محمد مرادی جانشین سازمان بسیج دانشجویی استان کرمانشاه  به گفت و گو نشستیم که می توانید شرح آن را در ذیل بخوانید.

 

 

 تا چه اندازه با تببین زوایای مختلف ۹ دی ۸۸ می‌توان از بحران‌های موجود و احتمالی جلوگیری کرد؟

 

موضوع تبیین قطعاً یکی از موضوعات اساسی برای مقابله با راهبردهای دشمن و خنثی نمودن برنامه های آنها است و مقام معظم رهبری در سخنرانی های مختلف در سال‌های اخیر  تاکیدات فراوانی  بر روی موضوع جهاد تبیین داشته اند این موضوع قطعاً خنثی کننده بسیاری از روایت های نادرستی می باشد که دشمن با وارانه نمودن حقیقت در فضای مجازی به افکار عمومی منتقل می کند یکی از موضوعاتی که بایستی به درستی تبیین شود تا یک روایت حقیقی به نسل امروز منتقل شود ، تبیین زوایا و ابعاد فتنه ۸۸ و نقش مردم در خنثی نمودن فتنه در روز ۹ دی همان سال می باشد جوانان نسل امروز بایستی با ابعاد دشمنی فتنه گران در سال ۸۸، اهداف آنها و روش های فتنه گری آنها آشنا شوند جوان ما بایستی متوجه شود که دشمن امروز همان دشمن فتنه ۸۸ و فتنه های ماقبل آن می باشد که با ابزارهای جدید و شگردهای جدید اقدام به فتنه گری می  کندو این هوشیاری در بین نسل جوان امروز ما ایجاد نمی شود جز با تبیین درست حوادث و اتفاقات گذشته نظام از جمله مهمترین آنها حماسه ۹ دی مردم است.

 

 

 آیا ۹ دی ۱۴۰۱ فرصت خوبی نیست تا با زبان نسل جدید با آنها گفت‌وگو و شبهات‌شان پاسخ داده شود؟

 

 یکی از مهمترین فرصت های حماسه ۹ دی که بایستی با آن توجه نمود استفاده از ظرفیت روشنگری تبیین درست وقایع با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی برای نسل امروز می باشد متاسفانه یکی از ضعف های اساسی ما استفاده خیلی کم از فرصت های فرهنگی مناسبت های بزرگ ملی ما می باشد حماسه ۹ دی یکی از همان مناسبت های بزرگ ملی می باشد که بایستی با استفاده از ابزارهای مختلف فرهنگی از قبیل شعر کتاب انیمیشن تولیدات سینمایی و ... آن را برای نسل امروز روایت نمود. ما بایستی در این جنگ روایت ها از تمامی ابزارهای فرهنگی که در اختیار ما می باشد استفاده کنیم.

 

 برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و مساجد می‌تواند محفلی برای تبیین زوایای دقیق اتفاقات اخیر کشور باشد؟

 

متاسفانه گذشت زمان ثابت نموده است که ما همواره نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری چند سالی عقب بوده ایم. حضرت آقا در سال‌های گذشته خطاب به دانشجویان و جوانان در موضوع ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها تاکیدات فراوانی داشته‌اند اما اجرای این کرسی ها در دانشگاه های سراسر کشور مورد غفلت واقع شد و امروز شاهدیم که چقدر به فضای گفتگو در دانشگاه و محیطهای خارج از آن نیاز داریم در صورتیکه ما سالها بایستی از این ظرفیت روشنگری در فضای دانشگاه استفاده می کردیم و میدان را در اختیار می‌گرفتیم. ولی با تمام این اوصاف باز هم بایستی بسوی ایجاد فضای گفتگو پیش برویم و در همین کرسی های آزاد اندیشی است که می توان بسیاری از هیجانات را تخلیه نمود و حقایق را تبیین نمود.

 

ایجاد فضای گفتگوی سالم در دانشگاه و بازتاب آن به محیطهای خارج از دانشگاه قطعا گفتمان گفتگو را نه تنها در سطح دانشگاه گسترش خواهد داد بلکه سبب ایجاد فضای آزاداندیشی سالم در محیط های خارج از دانشگاه نیز خواهد شد.

 

۵- باتوجه به فاصله کوتاه بین ۹ دی و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، نخبگان جامعه و اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند از این زمان مقتضی برای بیان اندیشه‌های شهید سلیمانی د‌ر مواجه با نسل جوان بهره ببرند؟

 

 ما در سیره شهید سلیمانی دیده ایم و خوانده ایم که این شهید بزرگوار چقدر بر موضوع جذب جوان های کشور بدون نگاه حزبی و گروهی توجه نموده است این نگاه بایستی در میانه تمامی نیروهای انقلابی و نسل جوان انقلابی گسترش یابد. 

 

اینکه حضرت آقا شهید سلیمانی را به عنوان یک مکتب معرفی می کنند یکی از ابعاد آن به این دلیل می باشد این شهید بزرگوار در توجه به جوانان، تعامل با جوانان، گفت و گو با آنها و جذب حداکثری آنها نگاه ویژه اي داشت و این خود الگویی ناب برای ما می باشد. در مکتب شهید سلیمانی بایستی در دایره جغرافیای نظام جمهوری اسلامی با نگاه حداکثری به جذب جوانان در برنامه ریزی فرهنگی بپردازیم.

 

اساتید و نخبگان ما بایستی این نگاه و اندیشه را در راس برنامه های خود قرار دهند. مکتب شهید سلیمانی مکتب بصیرت است نگاه این شهید به ایران و جوان ایرانی بهترین نگاه برای هر نخبه فرهنگی و اجتماعی می باشد.

کد خبر 1245442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha