ضرورت گرامیداشت مفاخر ایرانی

آیت الله خاتمی بر ضرورت گرامیداشت مفاخر ایرانی تاکید کرد و گفت: تکریم و معرفی زندگینامه نظامی گنجوی در بین نسل جوان را می توانیم از مدارس آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، امام جمعه زنجان امروز در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای فرهنگی عمومی استان زنجان در سخنانی به زندگینامه نظامی گنجوی و ضرورت گرامیداشت مفاخر ایرانی اشاره کرد و گفت: تکریم این حکیم فرزانه باید مورد توجه قرار گیرد و می توان این گرامیداشت را از مدارس و معرفی این عارف بزرگ آغاز کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به موضوع منظر شهری زنجان با فرارسیدن ایام عزاداری و اعیاد گفت: مباهله برای ما جایگاهی کمتر از غدیر خم ندارد و همانطور که در عزاداری ها سطح شهر توسط هیات مذهبی سیاهپوش می شود باید در جشن ها نیز آذین بندی شهرها مورد توجه قرار گیرد.

 

آیت الله خاتمی به تدوین سازوکاری در این خصوص تاکید کرد و افزود: در اعیاد نیز برگزاری جشن و برپایی جشن و سرور لازم است و نباید اجازه افراط و تفریط در این زمینه داده شود.

 

وی با یادآوری اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و هیات های مذهبی در برقراری توازن مراسم عزاداری و جشن ها در مناسبت های مذهبی ورود کنند، گفت: جهت دهی درست طبق نظر مراجع و رهبری در خصوص این مناسبت ها باید در دستور کار ما قرار گیرد.

 

استاندار زنجان نیز در سخنانی با بیان اینکه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان تدوین شده است گفت: می توان از 10 درصد بودجه فرهنگی شهرداری برای پیشبرد اهداف این نقشه استفاده کرد.

 

محسن افشارچی با یادآوری اینکه از این بودجه می توان برای حل مشکلات مساجد نیز استفاده کرد، گفت: در برش استانی مهندسی فرهنگی استان برنامه های مصداقی برای دستگاه ها تعیین شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این جلسه به شیوه نامه اجرای نامگذاری شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: نامگذاری اماکن و خیابان ها توسط شهرداری و شورای شهر انجام می شود ولی در یکسال اخیر در شورای فرهنگ عمومی کشور بر ضرورت تشکیل شورای نظارت استان تاکید شده است.

 

امراله حسنی افزود: در این شورا یکی از صاحبنظران دینی و یکی از فرهیختگان حوزه فرهنگ و ادب به اعضای نامگذاری شورای شهر و روستا اضافه خواهد شد و در استان مسئولیت آن با شورای نظارت خواهد بود.

 

وی به دستور جلسه استفاده از 10 درصد از بودجه فرهنگی شهرداری برای مسائل فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: بعضی از اعضای شورای فرهنگ عمومی طرح های جدیدی دارند که برای اضافه شدن به برش استانی مهندسی فرهنگی کشور نیاز به تصویب در این شورا است و اجرای این نقشه تحول بزرگی در حوزه فرهنگ استان ایجاد خواهد کرد.

 

این مسئول به مصوبه گرامیداشت نظامی گنجوی و تشکیل ستادی با محوریت شورای فرهنگ عمومی در استان تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه های متنوع ذیل این ستاد برای دومین سال اجرا می شود.

 

وی با اشاره به اینکه 21 اسفندماه امسال سالروز بزرگداشت این حکیم فرزانه است، گفت: محافل ادبی، خوانش اشعار نظامی گنجوی، همایش سیری در اندیشه های نظامی، برگزاری جشنواره خوشنویسی، نامگذاری شهرها به نام این عارف حکیم، برگزاری نمایشگاه ازآثار این حکیم در کتابخانه ها و تولید محتوا از برنامه های پیشنهاد برای این ایام است.

 

حسنی به برنامه های پیشنهادی برای تکریم نظامی گنجوی در استان اشاره کرد و افزود: این برنامه برای برای دومین سال اجرا می شود و ستادی به این منظور در استان زنجان تشکیل خواهد شد.

 

مدیرکل دفتر امور و شوراهای استانداری زنجان نیز در سخنانی گفت: در 760 امین جلسه شورای فرهنگ عمومی با توجه به مشکلات نامگذاری شهرها و روستاها آیین نامه ای تدوین شده است که تمام اماکن عمومی و خصوصی در سطح کشور با عنوان شورای نظارت بر نامگذاری شهرها وروستا ها مصوب شد.

 

خلجی با اشاره به اینکه تاکنون تلکیف نامگذاری خیابان ها برعهده شهرداری و شورای شهر بوده ولی به دلیل مشکلات ایجاد شده مقرر شد تا شورای نظارت با حضور اعضای فرهنگ عمومی تشکیل شود، تصریح کرد: موارد به فرمانداری ها ابلاغ شده است و در هفته آینده احکام شورای نظارت ها در شهرستان ها صادر و در استان توسط وزارت کشور صادر خواهد شد.

 

این مسئول ادامه داد: تا پایان سال شورای نظارت استان راه اندازی خواهد شد و یک ساماندهی در خصوص نامگذاری مناطق شهری و روستایی خواهیم داشت.

 

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون 73 مورد تغییر نامگذاری در سطح شهر داشتیم که 13 مورد در شورای شهر مردود و مابقی مورد قبول قرار گرفت و نامگذاری معابر تا تشکیل این شورا متوقف شده است.

 

 

            

کد خبر 1249363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha