بیست و دومین دوره اعتکاف بزرگ جوانان کشور توسط کانون «رهپویان وصال»

از بیست و دومین دوره اعتکاف بزرگ جوانان «رهپویان وصال» شیراز، تریبون آزاد و گروه جهادی «شهید مالکوم ایکس» از زبان موسس کانون «رهپویان وصال» شیراز گفته شد.

خبرگزاری شبستان در استان فارس:  محسن تورع

جا برای سوزن انداختن در مسجد نیست، همه آنهایی که می خواهند این سه روز را دور از دنیا و ما فیه آن باشند برای رسیدن به اعتکاف بزرگ جوانان کشور که به همت کانون فرهنگی «رهپویان وصال» شیراز راه اندازی می شود، سرودست می شکنند، در سال های ابتدایی که به صورت دستی و حضوری و با صف های طویل ثبت نام می کردند، تا امروز که تند تند سایت را رفرش می کنند تا به محض باز شدن گزینه ثبت نام از این فیض عظیم جا نمانند، سه روز اعتکاف همه چیز دارد، از جشن میلاد آقا امیرالمومنین علی (ع)، روزه داری تا اعمال «ام داود» و مراسم شهادت حضرت زینب (س)؛ برخی ها بعد از فروردین 87 که با انفجاری کوردلانه در کانون 14 نفر از جمله 2 کودک شهید شدند، این کانون را معراج الشهدا می دانند و دلشان می خواهد در این اعتکاف حضور داشته باشند، در شب آن حادثه 14 شهید و حدود 300 نفر مجروح شدند، که حدود 60 نفر در شمار جانبازان قرار گرفتند که 17 نفر بالای 70 درصد بودند و برخی چشمشان آسیب دیده اند و چشم شان بر اثر موج انفجار بیرون پرید و نابینا شدند.

موسس کانون «رهپویان وصال» شیراز ضمن اشاره به اینکه اعتکاف این کانون با اختلاف در سطح کشور اول است، می گوید: متاسفانه کار کمتر دیده می شود و صداوسیما اصلا به آن نمی پردازد، خیلی جاها اول بودیم اما در رسانه اول نبودیم که متاسفانه اقتضاعات فارس است که مجموعه های خود را در کشور بزرگ نمی کند.

حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد می گوید: جوانان از اعتکاف این کانون بسیار استقبال می کنند و امسال بیست و دومین دوره آن را برگزار خواهیم کرد.

این سه که از «ایام البیض» هم از آن یاد می شود، فضیلت خاص خودش را دارد، در کلام «ایام البیض» (به معنای روزهای سفید)، به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری گفته می‌ شود، در روایات بر روزه گرفتن در این ایام تاکید شده است، نزد شیعیان، ایام البیض رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است.

احد پاریابی، مدیر روابط عمومی کانون «رهپویان وصال» شیراز در رابطه با اعتکاف امسال به خبرگزاری شبستان می گوید: امسال هم که هشت هزار معتکف در مسجد جامع «شهدا» (مسجد نو) طبق معمول سال های گذشته (غیر از سال های کرونایی) دور هم جمع می شوند که پنج هزار نفر آن خواهر و مابقی برادران هستند.

هر کسی در شیراز زندگی کرده باشد، حداقل یکبار مسیرش به کانون «رهپویان وصال» خورده است، برای برخی هم پاتوق هفتگی است و هر هفته و یا هر روز برای کارهای خیر و خداپسندانه به آن سر می زنند، آنطور که موسس کانون فرهنگی «رهپویان وصال» می گوید: در سال 69 در دانشگاه شیراز آمدم فضای متشنجی در دانشگاه بود و 40 درصد سهمیه رزمندگان و 15 درصد سهمیه شهدا بود و نمازخانه دانشگاه شلوغ ترین قسمت آن بود و صدای دویدن دانشجویان برای رسیدن به نمازخانه در راهروها شنیده می شد و دانشگاه ها بیشتر شاهد حضور رزمندگان و خانواده شهدا بود، بحث های جناحی در آن دهه زیاد بود و عده ای رزمندگان چپی و راستی (نه به معنای امروز) بودند و برای حقوق رزمندگان در آن زمان حتی از «محتشمی پور» دعوت می کردیم و هیئت محبیت اهل بیت (ع) در دانشگاه برای جمع شدن بچه ها را در آن زمان تشکیل دادیم که اولین هئیت دانشگاهی بود که در کشور مجوز گرفت و پس از آن در مسجد بیمارستان «نمازی» مجوز گرفتیم و هیئت شهری و مجوز دانشگاهی بود.

حجت الاسلام انجوی نژاد ادامه می دهد: در سال 76 در این مسجد کانون «رهپویان وصال» را راه انداختیم و سه ماه اول جا نداشتیم هر جا رفتیم به ما گفتند جای حضور شما نیست و به شدت ما را راه ندادند، با آشنایی که با حاج آقا «انجوی» داشتم به مسجد «خیرات» رفتیم و کانون در مسجد «خیرات» گل کرد و خود را نشان داد و شناخته شدیم و همه از ما دعوت کردند در مساجد حضور یابیم.

وی می افزاید: مکان کنونی رهپویان وصال که وقف شده است و موقوفه جلایر است که  10 هزار متر مربع است و در سند آن وقف عام در نظر گرفته شده است و حضرات آیات الله حائری شیرازی و دستغیب آن را امضا کرده اند.

در این کانون فضایی برای کار کردن در خدمت امام حسین (ع) فراهم شده است، فعالیت های غیر از کارهای مذهبی هم در کانون انجام می شود، انگار کانون را ساخته اند تا نمونه ای باشد برای مدیران، هر کسی هر آنچه در توان دارد را کف اخلاص گذاشته و وارد میدان می شود، صندوق قرض الحسنه با 2 هزار خانواده ثابت، برپایی 6 مدرسه و راه اندازی مرکز رسمی طب سنتی در شیراز که اولین بار در کشور اتفاق افتاده بود، از دیگر فعالیت های این کانون است که حجت الاسلام انجوی نژاد در این رابطه می گوید: مرکز طب سنتی تا دولت قبل فعال بود و پس از آن پلمب شد این مرکز اولین مرکز سنتی رسمی کشور بود و الان با توجه به فراوانی اینگونه مراکز دیگر نمی توان آن را احیا کرد، اما آن زمان پزشکان مطرح سنتی عضو بودند.

وی با اشاره به اینکه برای شب یلدا چند هزار پرس چلوکباب در مناطق محروم توزیع کردیم و بسته های یلدایی هم در نظر گرفتیم، می افزاید: اولین هیئتی بودیم که گروه جهادی زدیم و 2 سال بعد از آن هیئت ها به سمت جهادی بودن رفتند.

حجت الاسلام انجوی نژاد می گوید: برای کمک رسانی به مناطق مختلف گروه های جهادی ما اعزام می شود و پایگاه به نام منطقه می زنیم و استعدادهای مناطق را شناسایی می کنیم سپس کار را در اختیار استعدادهای محلی قرار می دهیم به گونه ای که در زلزله کرمانشاه، پایگاه ما مستقر شد اما نیروهای شناسایی شده، در قالب یک گروه زیر نظر ما و به صورت مستقل در آنجا فعالیت می کنند و ما به آنان مشاوره و یاری رسانی تجهیزاتی هم می کنیم اما دیگر به موضوع ورود نمی کنیم و حتی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان هم ورود پیدا کردیم و پس از شناسایی افراد مستعد کار به خودشان واگذار شد و پایگاه در سیستان و بلوچستان را دوستان عزیز اهل سنت می چرخانند.

راه اندازی باشگاه ورزشی با بهترین کیفیت و حضور در موضوع خانواده و جشنواره «رویش» به گونه ای که از هفت بخش، چهار بخش آن را بروبچه های «رهپویان» از آن خود کردند از دیگر مواردی بود که حجت الاسلام انجوی نژاد به آن اشاره می کند و می گوید: در هر نقطه که وارد می شویم علاوه بر کار جهادی مسائلی اسلامی و بحث محبت به آقا امیرالمومنین علی (ع) را در دستور کار قرار می دهیم.

موسس کانون «رهپویان وصال» شیراز می افزاید: در فارس و شیراز در بحث جهادی مانند «عبدالغفار حسینی» نداریم، او با فاصله از بقیه قرار دارد، به نحوی که روستا را تحویل گرفته و صفر تا صد را بر عهده می گیرد و تحویل می دهد که اگر گروه جهادی اش با نام «شهید مالکوم ایکس» در تهران اول می شود.

وی می گوید: جلسات هفتگی از بعد از کرونا را هنوز راه نینداخته ایم و بیشتر روی گروه جهادی کار کردیم و یک گروه جهادی داریم که بخش های مختلف را داریم معاونت اقتصادی آموزشی و تدارکات داریم.

حجت الاسلام انجوی نژاد می افزاید: از معدود هیئت هایی بودیم جشن شب یلدا برگزار کردیم و رقابت های جام جهانی را پخش کردیم و همین امر در جذب شدن به هیئت نقش موثری دارد و ما در بطن مردم مسابقه ورزشی، فیلم و ... پخش می کنیم که در جذب به هیئت موثر واقع می شود، گزارش تصویری تماشای بازی ایران و ولز در شیراز را دیدم که قابل توجه بود.

 

 

خاطره نگاری فرهنگی از دیگر فعالیت هایی بوده که کانون انجام داده است و تاکنون خاطره تصویری قریب به 6 هزار فعال فرهنگی فارس را ضبط کرده و آرشیو مناسبی شکل گرفته که در آپارات وجود دارد.

حجت الاسلام انجوی نژاد در رابطه با وقایع اخیر کشور هم می گوید: اولین بار در کشور این کانون تریبون آزاد برگزار کرد و مخالف و موافق آمدند بدون لکنت زبان حرف هایشان را زدند و در نظر داریم پنجمین تریبون را هم برگزاری کنیم.

کانون فرهنگی «رهپویان وصال» جایی است که 40 ساله های امروز شیراز، جوانی و نوجوانی شان را در آن گذرانده اند و به آن تعلق خاطر دارند، تعلق خاطری که آنان را مثل یک زنجیر بهم متصل کرده است.

کد خبر 1250515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha