دولت به دنبال شکل گیری روند مهاجرت معکوس به روستاها است

وحیدی ضمن تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه روستاها گفت: گفت: دولت مردمی با رویکرد مهاجرت معکوس به روستاها، توجه خاصی به آبادانی و تولید در روستاها و مناطق محروم کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، احمد وحیدی-وزیر کشور- عصر امروز (۱۶بهمن)در اولین همایش سراسری دهیاران استان مازندران که در مجتمع نیاوران ساری برگزار شد با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تاریخ بشر با انقلاب اسلامی برگ جدیدی رقم زده است تا بشر به آینده امیدوار و انسان‌های برجسته ای تربیت شوند.

 

وی با بیان اینکه روستا مرکز اقتصاد، فرهنگ و اصالت‌ها است، افزود: روستاییان تولید و کار و تلاش را فرهنگ‌سازی می‌کنند و البته می‌توانند در فرهنگ ملی کشور نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

 

وزیر کشور به چالش های مهاجرت روستائیان به شهر اشاره و عدم اشتغال و عدم توجه درست به روستا علل مهاجرت روستاییان عنوان کرد و گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز چاره‌جویی این موضوع تاکید شده است.

 

وی به نقش روستاها در ارتقای اقتصاد اشاره کرد و افزود: در روستاها تنوع فرهنگی و ظرفیت‌های اجتماعی بسیار ارزشمند داریم که باید شناسایی تا آنچه موجب مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود؛ جلوگیری شود.
 

وحیدی ادامه داد: روستاهای ما از ظرفیت‌های بالایی در همه حوزه‌ها برخوردار هستند؛ لازمه‌ش این است  روستاها با وجود افراد فعال و خلاق آباد شوند و
دهیاران در پیگیری توسعه روستایی نقش مهمی دارند.

 

وی با یادآوی اینکه پیش از انقلاب ۶۵ تا ۷۰ درصد افراد در روستاها زندگی می‌کردند اما از وضعیت خوبی برخوردار نبودند و این افراد تقریبا فراموش شده بودند این در حالیست که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ندرت روستاهای بالای ۲۰ نفر فاقد برق و آب و گاز در کشور وجود دارد.

 

وحیدی به ۴۷ وظیفه دهیاران اشاره و دهیاری را یک نهاد عمومی غیر دولتی عنوان کرد و افزود: این وظایف به ۱۶ کارگروه پیش‌بینی شده که دهیاران بتوانند برای هر حوزه‌ای امور خود را پیش‌ببرند.

 

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ هزار« تسهیل‌گر» در حوزه روستاها تربیت شده و امور مربوط به این حوزه را پیگیری کنند.

 

وزیر کشور افزود: برای توسعه روستاها نیازمند حمکرانی درست در روستاها هستیم که آن‌هم‌ باید در چارچوب اهمیت به آن پرداخته شود.

 

وحیدی افزود: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که برای همه روستاها باید برنامه توسعه‌ای وجود داشته باشد و البته باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربرد هم روستا به خوبی مشخص شود.

 

وی به اجرای طرح هادی در روستاها اشاره کرد و گفت: تمام این طرح‌ها باید در چارچوب خود قرار گرفته و سکونت و اشتغال نیز در آن پیش‌بینی شود.

 

به گزارش شبستان، در این همایش تندیس توانمندسازی ۵۰۰ روستای مازندران و سامانه جامع اطلاعات روستا و سامانه الکترونیکی صدور پروانه ساختمان‌های روستایی رونمایی شد.

کد خبر 1250914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha