۱۰ یادمان شهدا در قزوین نیمه تمام است/ مرکز فرهنگی دفاع مقدس قزوین سال آینده افتتاح می شود

امیری مقدم گفت: تعداد ۸۲ شهید گمنام در ۴۳ نقطه استان قزوین تدفین شده است که ۳۳ یادمان برای این شهدا ساخته شده و ۱۰ یادمان نیمه تمام بوده و در حال احداث است. 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، محمد امیری مقدم- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین- در جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس قزوین که امروز سه شنبه (۹ اسفند) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: این چهارمین جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس در سال جاری است که با حضور دستگاه های اجرایی عضو در این شورا برگزار شده است. 

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین ادامه داد: در خصوص آخرین وضعیت یادمان شهدا استان قزوین، تعداد ۸۲ شهید گمنام در ۴۳ نقطه استان داریم که ۳۳ یادمان برای شهدا ساخته شده و ۱۰ یادمان در حال احداث است. 

وی عنوان کرد: در شهرستان قزوین ۱۸ نقطه یادمانی و ۳۹ شهید گمنام داریم که ۱۵ نقطه یادمانی تکمیل شده و سه نقطه در دانشگاه فرهنگیان، رازمیان و معراج الشهدا که امسال شهدای گمنام در آن تدفین شده اند، یادمان شان ناتمام بوده و در حال انجام است و درخواست داریم کسانی که متولی امر هستند تا سوم خرداد سال آینده این کار را انجام دهند و با توجه به اینکه بنا بوده ۶ ماهه کار انجام شود ان شالله این اقدام صورت گیرد. 

 

امیری مقدم اعلام کرد: در شهرستان البرز هم هفت نقطه یادمانی و ۱۰ شهید گمنام داریم که ۶ یادمان تکمیل شده و یک مورد در نصرت آباد باقی مانده است. 

 

وی اضافه کرد: در آبیک سه نقطه یادمانی و هفت شهید گمنام داریم که یادمان هر سه نقطه تکمیل است و در تاکستان پنج نقطه یادمانی و هشت شهید گمنام داریم که سه نقطه یادمانی تکمیل است و یادمان ناتمام در ۲ نقطه و در محوطه شهرداری تاکستان و اسفرورین قرار دارد. 

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین تصریح کرد: در شهرستان بوئین زهرا هشت نقطه یادمانی و ۱۴ شهید گمنام داریم که چهار یادمان تکمیل بوده و چهار یادمان دیگر ناتمام است که این یادمان ها سالهاست این وضعیت را دارند که این نقاط در ولی آباد، خوزنین، دانسفهان و دانشگاه آزاد اسلامی شال است که نیاز است استانداری در این خصوص دستور ویژه صادر شود و لازم است مجموعه های متولی پار کار آیند تا با ساخت این یادمان ها این ‌مکان ها تبدیل به مرکز فرهنگی و زیارتگاه برای مردم شوند و آن شالله این کار تا سوم خرداد سال آینده انجام شود. 

 

وی یادآور شد: در شهرستان آوج هم ۲ نقطه یادمانی با چهار شهید گمنام داریم که هر ۲ نقطه تکمیل است.  امیری مقدم در خصوص اختصاص نقاطی برای تدفین شهدای گمنام در سال 1402 اظهار کرد: تعداد درخواست ها برای تدفین شهدای گمنام در استان ۴۵ مورد بوده که بعد از بازید و برگزاری جلسه کارشناسی به ۲۱ مورد رسیدیم و در نهایت ۱۵ نقطه تصویب شد. 

 

وی گفت: برنامه است که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ نقطه در استان به تدفین شهدای گمنام تخصیص داده شود البته در این خصوص باید کمیسیون مرکزی در تهران جلسه داشته و نقاط را تائید کند و بعد از تائید این کمیسیون، نقاط  به ما اعلام می شود. 

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین در خصوص مشکلات یادمان شهدای گمنام فدک توضیح داد: نداشتن آب شرب، نبود سرویس بهداشتی، نبود مکان مسقف و مفروش، تعرض حیوانات وحشی، ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی، نداشتن حفاظ پیرامونی و نداشتن متولی و نگهبان ثابت از جمله مشکلات در یادمان شهدای گمنام فدک است. 

 

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می شود برای رفع این مشکلات جلسات هیئت امنای یادمان شهدای گمنام فدک به ریاست فرماندار و تقسیم کار و اعتبار تشکیل شود و احداث حسینیه و پایگاه فرهنگی برای استقرار هیئت مذهبی، ایجاد پست نگهبانی، راه اندازی مکان خدماتی و محوطه سازی، ایجاد آلاچیق و سقاخانه صورت گیرد. 

 

امیری مقدم در خصوص مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قزوین افزود: ۳۸ مورد مرکز فرهنگی در کشور در حال اجرا و انجام است که ۳۰ مورد تکمیل شده و هشت مورد در حال اجراست که انشالله فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قزوین سوم خرداد ماه سال آینده افتتاح شود. 

 

وی یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین در سال جاری، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دیده شد که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار استانی است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی تخصیص داده شده است.  

کد خبر 1255127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha