رونمایی از غرفه رمضان برای نمایش تاریخ مسلمانان در موزه لندن

موزه «ویکتوریا و آلبرت» لندن از غرفه ماه رمضان خود که به عنوان ادای احترام به مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است، رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « thenationalnews»، موزه «ویکتوریا و آلبرت» لندن از غرفه ماه رمضان خود که به عنوان ادای احترام به مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است، رونمایی کرد.

 

این یک تجربه برای بازدیدکنندگانی است که به دنبال آشنایی با آداب و رسوم و سنت های مرتبط با ماه رمضان هستند.

 

موزه «ویکتوریا و آلبرت» اعلام کرد که طراحی اولین غرفه ماه رمضان یادآور یک مسجد مدرن است که از مجموعه گسترده چاپ و طراحی معماری تاریخی اسلامی موزه الهام گرفته است و به دنبال نمایش تاریخ مسلمانان بریتانیا و جایگاه آنها در این کشور است.

 

 ایده پشت این طرح این بود که منعکس کننده شیوه ساخت مساجد بریتانیا با ارجاع به سنت های مختلف تاریخ اسلام از طریق نمادهای معماری باشد.

 

این غرفه توسط «شاهد سلیم»، معمار، نویسنده و استاد دانشکده معماری دانشگاه «وست مینستر» طراحی شده است.

 

سلیم موسس شرکت معماری Makespace و طراح مساجد مختلف در اسکاتلند است.

 

هدف از راه اندازی این غرفه در موزه «ویکتوریا و آلبرت» ارج نهادن به تجربیات متنوع مسلمانان در بریتانیا و سراسر جهان در این زمان از سال و برجسته کردن ارزش‌ها و آداب و رسوم اساسی ماه رمضان از طریق بیان خلاقانه، کاوش و برنامه‌های هنری عمومی پویا است.

 

«کریستوفر ترنر»، از افراد با مهارت در زمینه هنر، معماری، عکاسی و طراحی در موزه «ویکتوریا و آلبرت» می‌گوید: مساجد در بریتانیا پروژه‌های مردمی، جمعیتی و اجتماعی هستند که فضاهای بداهه را به خود اختصاص می دهند.

 

 

طراحی «سلیم» برای افتتاحیه غرفه رمضان مضامین مهاجرت، تلفیق و چندفرهنگی را بررسی می کند تا فضایی دلپذیر در قلب «ویکتوریا و آلبرت» ایجاد کند که تجربه مسلمانان معاصر در بریتانیا را به نمایش بگذارد.

 

غرفه رمضان نه تنها به عنوان یک ساختار فیزیکی و تاسیساتی طراحی شده است که الهام‌بخش بازدیدکنندگان مرتبط با هنر و معماری اسلامی است بلکه به عنوان فضایی برای تعامل، یادگیری درباره اسلام، رمضان، تاریخ مسلمانان، فرهنگ و میراث مسلمانان برای میلیون ها بازدید کننده است.

 

اولین مسجد در بریتانیا در قرن هجدهم توسط «ویلیام چمبرز» در باغ کیو ساخته شد.

 

سلیم، معماری که کتاب «مسجد بریتانیا: تاریخ معماری و اجتماعی» را که در سال 2018 منتشر شد می گوید که این سازه را در غرفه ماه رمضان با رنگ‌های زیبا به تصویر کشیده است.
 

 

 

کد خبر 1255706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha