ابتکارات یک کانون مسجدی برای اشتغال زنان روستایی و دوستی بچه‌ها با کتاب

کانون فرهنگی هنری «صاحب‌الزمانی(عج)» ازجمله کانون‌های فعال روستایی است که با اجرای طرح‌های شاخص کتابخوانی به حضور نوجوانان و جوانان در مسجد رونق بخشیده و با ایجاد کارگاه خیاطی توانسته برای بانوان خلاق و کارآفرین، اشتغال ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری مسجد «صاحب الزمانی(عج)» روستای آسفیچ در ۵۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی از کانون های مساجد فعال است که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این کانون روستایی در کنار برنامه های فرهنگی و اجرای طرح های کتابخوانی، توانسته برای بانوان خلاق و هنرمند روستا اشتغال ایجاد کند.

 

 

 

 

«فاطمه نظری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت ها و برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمانی(عج)، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم کانون در زمینه کتابخوانی است و در این زمینه با اجرای طرح هایی همچون«شنبه های با کتاب»، طرح جام باشگاه های کتابخوانی، طرح «کوله‌پشتی کتاب» توانسته به حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در مسجد رروتق ببخشد و در جشنواره کتابخانه های روستا و عشایر نیز حائز رتبه برتر شود.

 

 

 

 

مدیر کانون صاحب الزمانی (عج) ابراز کرد: برگزاری کلاس های آموزش قرآن کریم، کلاس های حفظ قرآن و نهج البلاغه، صحیفه سجادیه،برگزاری حلقه های بصیرتی، برپایی دوره های قصه گویی، برگزاری اردوهای ورزشی، اجرای نمایش و تولید فیلم از داستان های قرآنی، برگزاری سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی،اجرای طرح سه شنبه های تکریم، از جمله فعالیت های کانون است.

 

 

 

نظری با اشاره به رویکردهای کانون در بحث اشتغال زایی و کارآفرینی، گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای دوره های آموزشی در رشته های نمددوزی، عروسک بافی، خیاطی در زمینه پوشاک و سرویس برگزار شد و توانستیم با تهیه چرخ خیاطی صنعتی برای۲۰ نفراز بانوان اشتغال ایجاد کنیم، چراکه با راه اندازی کارگاه خیاطی ضمن در آمدزایی، زمینه خودکفا شدن خانواده‌ها و کمک به استقلال هرچه بیشتر بانوان سرپرست خانواده فراهم می شود.

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه «توبافی» از صنایع دستی شاخص و اصیل استان خراسان جنوبی است، تصریح کرد: اهتمام به این صنایع دستی موجب رونق کسب و کار برای اهالی روستا و باعث می شود که گردشگران با هنرها و صنایع دستی این منطقه آشنا شوند. به گونه ای که در حال حاضر تعدادی از خانواده های اهالي روستای آسفيچ با کسب و کار در اين هنر معاش می کنند. ضمن اینکه به صورت فصلی نیز نمایشگاه هنرهای دستی در کانون برگزار می شود.

 

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمانی(عج) ابراز کرد: در آذر ماه همزمان با سفر رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی،معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  به این روستا سفر کرد و از نزدیک از فعالیت های بانوان کارآفرین و خلاق روستا آشنا شد و در جریان مشکلات و خواست های آنها قرار گرفت و قول مساعد برای تامین چرخ های مورد نیاز برای کارگاه از سوی ایشان داده شد.

 

 

 

 

 

نظری با اشاره به اینکه کانون در کنار فعالیت های آموزشی،قرآنی و کارآفرینی از نیازمندان و محرومین نیز دستگیری می نماید، گفت: ۱۵ خانواده کم برخوردار تحت پوشش کانون هستند و به صورت ماهیانه میان آنها سبد معیشتی، پوشاک،گوشت قربانی، تجهیزات گرمایشی توزیع و به دانش آموزان محروم در محورهای آموزشی و کمک تحصیلی به صورت رایگان خدمت رسانی می شود. همچنین، گازکشی چهار خانواده در روستا به همت خیرین و با مشارکت کانون انجام شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1255810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha